آیا کولپوسکوپی با بیهوشی انجام می شود؟

کولپوسکوپی-با-بیهوشی

آزمایش کولپوسکوپی یکی از دقیق ترین تست های غربالگری سرطان دهانه رحم یا سرویکس است که با بزرگنمایی بالا می تواند سلولهای دهانه رحم را به وضوح نشان دهد. اگر می خواهید بدانید که آیا انجام این آزمایش نیاز بیهوشی دارد یا نه، حتما این مقاله را تا آخر بخوانید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟

برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم باید مثل تست پاپ اسمیر (Pap Smear) روی تخت معاینه دراز بکشید و پاها را باز کنید. ابزاری به اسم اسپکولوم برای باز نگه داشتن کانال وارد واژن می شود.
پزشک به کمک یک چراغ و دوربینی با بزرگنمایی بالا (کولپوسکوپ) دهانه رحم را نگاه می کند. اگر چیز غیرعادی در دهانه رحم یا دیواره واژن دیده شد، همراه کولپوسکوپی، بیوپسی (نمونه برداری) از سلولهای دهانه رحم یا واژن نیز انجام می شود.

آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

درد در دهانه رحم در صورت بیوپسی از عوارض کولپوسکوپی است و بیمار بعد از آن کمی احساس ناراحتی می کند که به سرعت برطرف می شود. اگر کولپوسکوپی و بیوپسی دهانه رحم با هم انجام شود، بعد از نمونه برداری دچار فشار یا کرامپ (گرفتگی) خفیفی می شوید که نیاز به مصرف بروفن تا ۲ الی ۳ روز خواهید داشت.
اما در صورتیکه بجز سلولهای دهانه رحم، نمونه برداری از سلولهای نزدیک به دهانه واژن هم نیاز باشد، بدلیل حساسیت بالاتر این قسمتها، بیوپسی دردناکتر بوده و برای کنترل درد بهتر است قبل از انجام کولپوسکوپی، داروهای مسکن مثل بروفن استفاده کنید.

پس در جواب به سوال دردناک بودن یا نبودن کولپوسکوپی به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس خنکی یا سوزش خفیف
  • اسپاسم خفیف در زیر شکم
  • درد خفیف در صورت همراه بودن کولپوسکوپی با بیوپسی

کولپوسکوپی با بیهوشی انجام می شود؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، موقع کولپوسکوپی دهانه رحم همانند پاپ اسمیر است و درد بیوپسی آن هم مشابه درد در بیوپسی پاپ اسمیر است. بنابراین کولپوسکوپی دهانه رحم یک تست غربالگری مینور و بدون درد است که نه نیازی به بیهوشی دارد و نه بیحسی موضعی. درد کولپوسکوپی اصلا با مواردی مثل کولونوسکوپی و اندوسکوپی نیست و هیچ نیازی به تزریق آرامبخشهایی مثل مورفین هم ندارید.

کولپوسکوپی-دهانه-رحم

برای کولپوسکوپی دهانه رحم در تهران، شما هم می توانید با مراجعه به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، از کولپوسکوپی دهانه رحم استفاده کنید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ کولپوسکوپی دهانه رحم

معمولا خانم هایی که برایشان آزمایش کولپوسکوپی تجویز می شود، سوالات زیر را از خانم دکتر فرخی پور می پرسند:

هزینه آزمایش کولپوسکوپی چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه های کولپوسکوپی در تهران و در مطب خانم دکتر فرخی پور می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

چه کسانی باید تست کولپوسکوپی بدهند؟

زنانی که نتیجه تست پاپ اسمیر آنها غیر عادی بوده یا مبتلا به تیپ های خطرناک اچ پی وی هستند باید کولپوسکوپی و در صورت لزوم، بیوپسی دهانه رحم را انجام دهند.

چقدر طول می کشد تا جواب آزمایش کولپوسکوپی آماده شود؟

جواب کولپوسکوپی معمولاً ۱۴ روزه آماده می شود. اگر بیشتر از این طول کشید باید با آزمایشگاه تماس بگیرید.

آزمایش کولپوسکوپی به تشخیص چه بیماریهایی کمک می کند؟

از کولپوسکوپی برای اچ پی وی، تشخیص التهاب دهانه رحم یا تغییرات پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم یا واژن استفاده می شود.

اگر شما هم سوالی درباره کولپوسکوپی دهانه رحم دارید، در بخش نظرات این مقاله حتما آنها را از ما بپرسید. اسرع وقت همینجا به سوالات شما پاسخ می دهیم.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *