مهمترین مراقبتهای بارداری برای حاملگی در سن بالا

مراقبتهای بارداری در سنین بالا

بارداری در سنین بالای ۳۵ سال به دلیل کاهش تعداد و کیفیت تخمکها سختر از سنین زیر ۳۵ سال است. به علاوه باروری در سنین بالا ریسک بروز بعضی از مشکلات بارداری را بیشتر می کند. به همین جهت، ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که با انجام چه مراقبتهایی می توانید حاملگی سالمتری در سنین بالا داشته باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

منظور از بارداری در سن بالا چیست؟

بهترین سن برای بارداری، سنی است که پدر و مادر آمادگی های روانی و مالی لازم برای فرزندآوری را داشته باشند و زمان خاصی برای آن وجود ندارد. اما بارداری در بعضی از سنین سخت تر است یا با مشکلات بیشتری همراه است.
به همین علت معمولا پزشکان سن ۳۵ سالگی به بعد را به عنوان سن بالا در بارداری در نظر می گیرند. چون از سن بالای ۳۵ سال مشکلات بارداری در زنان بیشتر شده و دیرتر از زنان زیر ۳۵ سال بارور می شوند.

خطرات بارداری در سنین بالا را جدی بگیرید

به گفته دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، کاهش قدرت باروری از اولین عوارض بارداری در سن بالا است. اما بارداری در سنین بالا می تواند با ریسک ها و خطرات بیشتری برای شما و جنین تان همراه باشد. مهمترین خطرات بارداری در سنین بالا عبارتند از:

  • زایمان زودرس
  • مرده زایی
  • بروز نقص های کروموزومی، سندروم داون و اوتیسم در جنین
  • چند قلوزایی به دلیل انجام درمان های ناباروری
  • افزایش ریسک مسمومیت در بارداری، دیابت، فشار خون بالا و بارداری خارج از رحم
  • سقط مکرر
  • مشکلات رشدی جنین
  • زایمان سزارین اجباری، زایمان طولانی و سخت، خونریزی بعد از زایمان
  • مشکلات جفت مثل جفت سر راهی و کنده شدن جفت
  • بروز مشکلات قلبی-عروقی برای مادر

اما با انجام مراقبتهای قبل از بارداری در سن بالا می توانید این خطرات را کاهش دهید و بارداری سالمتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مراقبتهای دوران بارداری در سه ماهه اول

مراقبتهای قبل از بارداری در سن بالا

یکی از روشهای موثر برای کاهش عوارض بارداری در سن بالا انجام مراقبتهای ویژه قبل از بارداری است که زیر نظر متخصص زنان و با توجه به میزان سلامتی مادر و سن مادر انجام می شود. موارد زیر بعضی از مراقبت های قبل از بارداری در سن بالا هستند:

  • معاینات قبل از بارداری: شامل انجام آزمایش خون، ادرار و معاینات مربوط به دستگاه تناسلی برای تعیین میزان سلامت مادر و آمادگی برای بارداری
  • مصرف ویتامین: مصرف مکملها و ویتامینهای ضروری قبل از بارداری مثل اسید فولیک، ویتامین D برای افزایش شانس بارداری در سن بالا (فقط با تجویز پزشک به جز مصرف روزانه یک عدد قرص اسید فولیک)
  • سبک زندگی سالم: ورزش منظم، ترک سیگار و الکل، رعایت نکات تغذیه ای در بارداری مثل مصرف لبنیات، گوشت، غلات و حبوبات، میوه و سبزیجات فراوان
  • وزن متناسب: وزن اضافی در بارداری با خطر مشکلات رشدی، زایمان زودرس، دیابت بارداری و فشار خون بالا همراه است و باید در صورت اضافه وزن، وزن خود را کم کنید.
  • دوری از مواد مضر: قرار نگرفتن در معرض مواد سمی، آفت کش و مواد شیمیایی در محیط کار و زندگی

رعایت این موارد می تواند به افزایش شانس بارداری در سن بالا و سلامت دوران حاملگی تان کمک کند.

خطرات بارداری در سنین بالا1

اگر شما هم قصد بچه دار شدن در سنین بالا را دارید، برای داشتن یک بارداری سالم و به دور از خطر می توانید از مشاوره و معاینات قبل از بارداری خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بهره مند شوید. برای کسب رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

مراقبتهای بارداری در سنین بالا

با توجه به خطرات بارداری در سنین بالا، خانم های بالای ۳۵ سال نیاز به مراقبتهای ویژه ای برای دوران بارداری خود دارند. به گفته خانم دکتر فرخی پور، مراقبتهای دوران بارداری در سنین بالا عبارتند از:

معاینات دوره ای منظم

انجام معاینات دوره ای منظم به خصوص در دو ماه اول بارداری برای مادران بالای ۳۵ سال بسیار مهم است. چون انجام این معاینات کمک می کند که اگر مادر دچار دیابت، پره اکلامپسی یا مشکلات دیگر است، سریعتر برای درمان آن اقدام شود.

مصرف مکمل در دوران بارداری

نه تنها قبل از بارداری باید مصرف بعضی ویتامینها و مکمل ها را شروع کنید، بلکه در طول بارداری هم مصرف برخی مکمل ها، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. مصرف این مکمل ها برای رشد مناسب جنین و جلوگیری از نقص های مادرزادی ضروری است و البته باید با تجویز پزشک باشد.

آزمایش های غربالگری

تست های غربالگری به تشخیص زودهنگام برخی از  اختلالات کروموزومی جنین کمک می کنند. انجام آنها در حاملگی با سن بالا بدلیل افزایش ریسک نقص های جنینی بسیار مهم است. برخی از این غربالگری ها عبارتند از:

  • اسکن گردن جنین با استفاده از بررسی مایع پشت گردن جنین برای احتمال وجود سندروم داون
  • سونوگرافی برای بررسی زنده بودن جنین، میزان مایع آمنیوتیک، …
  • تست آمنیوسنتز برای تشخیص زودهنگام سندرم داون، آنانسفالی (یک اختلال مغزی) و اسپینا بیفیدا (نوعی مشکل عصبی-عضلانی)
  • تست چند قلوزایی برای اندازه‌گیری سطح هورمون های خون در هفته های ۱۶-۱۸ بارداری برای تشخیص سندروم داون، تعداد جنین، …
  • آزمایش پرزهای جفتی (CVS) برای نمونه برداری از پرزهای جفتی جنین جهت بررسی احتمال وجود نقص های کروموزومی در جنین

هر چند بعضی از این تست ها تهاجمی بوده و ممکن است با عوارضی همراه باشند، ولی در صورتی که پزشکتان آنها را تجویز کرده، باید آن را انجام دهید. چون ضرر انجام ندادن آنها بیشتر از عوارض احتمالی انجام تست های غربالگری است.

مراقبت بارداری در سنین بالا

برای مراقبتهای دوران بارداری در سنین بالا شما هم می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره بارداری بالای ۳۵ سال

بعضی از سوالاتی که اغلب درباره بارداری بالای ۳۵ سال از ما پرسیده می شود را به همراه جواب آنها در زیر می خوانید:

بارداری در سن بالا اگر به طور طبیعی انجام نشود، با چه روشهایی می توانیم باردار شویم؟

روشهای مختلفی مثل لقاح مصنوعی (IVF)، ART، فریز تخمک و تخمک اهدایی وجود دارد که با توجه به شرایط شخص از یکی از آنها استفاده می کنیم.

بارداری در سن ۴۶ سالگی امکانپذیر است؟

بله ولی ریسک آن بالا است. چون بارداری در سن ۴۶ سالگی با وجود بیماریهای طبیعی مادر در این سن و کاهش کیفیت و تعداد تخمکها سخت است، توصیه می کنیم تا زیر ۳۵ سال هر تعداد فرزند که می خواهید بدنیا بیاورید.

از کجا بفهمم در سن بالای ۳۵ سال می توانم طبیعی باردار شوم؟

اگر ۶ تا ۸ ماه است برای بارداری تلاش می کنید اما هنوز حامله نشده اید، باید به پزشک مراجعه کنید. می توانید با روشهای دیگری بارور شوید یا سرعت روند یائسگی تان کاهش یابد تا زمان بیشتری برای باردار شدن داشته باشید.

سزارین در سنین بالا اجباری است؟

نوزاد برای تولد نیاز به انقباضات رحمی دارد اما در سنین بالا این انقباضات کمترند و خطر مرده زایی و فشار به جنین موقع زایمان را زیاد می کنند. به همین علت احتمال سزارین در سنین بالای ۳۵ سال بیشتر است.

آیا زایمان در سن بالای ۳۵ سال تاثیری روی شیردهی دارد؟

خیر. حاملگی در سنین بالا هیچ اثری روی بهتر یا بدتر بودن شیردهی خانم ها نمی گذارد.

زنان تا چند سالگی می توانند باردار شوند؟

عدد مشخصی برای آخرین سن بارداری نمی توان تعیین کرد. اما بعد از ۳۷ سالگی قدرت باروری بیشتر زنان کمتر می شود. بهتر است تا زیر ۳۵ سال باردار شوید.

علائم بارداری در سن بالا چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوتی ندارد. همان علائم معمول در بارداری مثل کمر درد، سردرد، قطع پریودی، خستگی، ویار و حساسیت سینه ها را که در حاملگی های دیگر بروز می کند، خواهید داشت.

اگر شما هم سوالی درباره بارداری بالای ۳۵ سال دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را از ما بپرسید.

۴.۳/۵ - (۱۹ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *