چرا فریز زخم دهانه رحم خطرناک است – عوارض فریز زودهنگام

خطرات فریز زخم دهانه رحم

پایین ترین بخش رحم، دهانه رحم نام دارد. گاهی این ناحیه دچار التهاب می شود که به اشتباه به آن زخم دهانه رحم می گویند. این التهاب با علائمی مثل خونریزی بین دو پریودی یا بعد از نزدیکی، عفونت مکرر یا درد و سوزش ادرار همراه است. زخم دهانه رحم در سنین باروری بسیار شایع بوده و با دارو برطرف می شود.
درصورتی که دارودرمانی برای بیمار موثر نباشد، پزشکان از کرایوتراپی دهانه رحم استفاده می کنند که درمان بسیار موثری است. این مقاله برای افرادی است که نگران عوارض بعد از فریز زخم دهانه رحم هستند. ما در این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم که فریز زخم دهانه رحم خطرناک است یا نه و فریز زودهنگام چه عوارضی دارد. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت زخم دهانه رحم

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، موارد زیر می توانند علت زخم دهانه رحم در زنان باشند:

  • ضربه
  • مواد شیمیایی
  • عفونت های مزمن واژینالی که درمان نشده اند
  • ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی دهانه رحم
  • زایمان های متعدد
  • استفاده از تامپون
  • روش های پیشگیری از بارداری مثل قرصهای ضدبارداری و آیودی گذاری

اما جدی ترین علت ابتلا به زخم دهانه رحم، آلودگی به تیپ های خطرناک ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی است که می تواند باعث پیشرفت التهاب سرویکس و تبدیل آن به سرطان دهانه رحم شود.

کرایوتراپی دهانه رحم چیست؟

کرایوتراپی دهانه رحم درمان سرپایی برای رفع التهاب سرویکس یا جلوگیری از پیشرفت سلولهای پیش سرطانی یا سرطانی آن است. در کرایوتراپی از نیتروژن مایع برای فریز و کشتن سلولهای آلوده استفاده می کنند تا سلولهای سالم بتوانند جایگزین آنها شوند. فریز دهانه رحم بدون بیهوشی یا بیحسی موضعی در مطب انجام می شود.
فریز کردن سرویکس در دو مرحله انجام شده و حدود ۱۰ دقیقه زمان می برد. ۲ تا ۳ دقیقه سلولها فریز شده و بعد از چند دقیقه مکث برای آب شدن یخ سلولها، دوباره ۲ تا ۳ دقیقه دیگر کرایو تراپی زخم دهانه رحم ادامه پیدا می کند.

ویروس اچ پی وی و سرطان دهانه رحم

برای کرایوتراپی زخم دهانه رحم و جلوگیری از عوارض آن شما هم می توانید از تخصص و مشاوره خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

عوارض فريز كردن زخم دهانه رحم

معمولا بعد از کرایوتراپی کمی احساس درد و گرفتگی در شکم دارید که عادی است و ظرف چند روز کاملا برطرف می شود. اما ممکن است در بعضی از خانم ها عوارض کرایوتراپی دهانه رحم به صورت زیر باشد:

  • خونریزی بعد از فریز زخم دهانه رحم
  • عفونت سرویکس
  • ترشحات عفونی واژنی
  • تب
  • غش
  • سوختگی واژن در اثر سرمای نیتروژن مایع

در صورتی که با این عوارض مواجه شده اید، باید هر چه سریعتر به پزشک تان مراجعه کنید.

آیا فریز دهانه رحم خطرناک است؟

به گفته خانم دکتر فرخی پور، کرایوتراپی برای جلوگیری از سرطانی شدن سلولهای دهانه رحم انجام می شود. اما فریز زود هنگام زخم دهانه رحم میتواند منجر به سرطان دهانه رحم شود که از جدی ترین عوارض فریز زخم دهانه رحم است. این اتفاق زمانی می افتد که بعد از مثبت شدن پاپ اسمیر، کولپوسکوپی دهانه رحم انجام نمی شود.
اگر ضایعات پیش سرطانی داشته باشید، با فریز شدن لایه سطحی سلولهای دهانه رحم، سلولهای پیش سرطانی لایه های زیرین به پیشرفت شان ادامه می دهند. چون بعد از کرایوتراپی هیچ علائمی ندارید و جواب تست پاپ اسمیرتان به اشتباه نرمال نشان داده می شود، مراحل پیشرفت سرطان مخفی مانده و منجر به بدخیمی می شود.

زخم دهانه رحم

برای تشخیص علت و درمان زخم دهانه رحم خود در تهران می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ کرایوتراپی دهانه رحم

رایج ترین سوالات در مورد کرایوتراپی زخم دهانه رحم به همراه پاسخ آنها در ادامه آمده است:

کرایو تراپی درد دارد؟

خیر. فریز کردن بدون بیحسی انجام می شود و بعد از آن هم فقط کمی احساس درد و کرامپ خفیف دارید که خودبخود از بین می رود.

هزينه فريز كردن زخم دهانه رحم تحت پوشش بیمه است؟

در مورد هزینه کرایوتراپی دهانه رحم یا بقیه روشهای درمان سرطان دهانه رحم می توانید تمام سوالات خود را از مشاور مطبم با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ بپرسید.

آیا فریز زخم دهانه رحم باعث نازایی میشود؟

نازایی و مشکلات باروری هنوز به عنوان یکی از عوارض فریز دهانه رحم به اثبات نرسیده است. اما برای اطمینان، کرایوتراپی را برای بانوانی که قصد بارداری دارند، تا حد ممکن انجام نمی دهیم.

برای مراقبت بعد از فریز زخم دهانه رحم باید چه کارهایی کنم؟

دو تا ۴ هفته نباید از تامپون استفاده کنید یا رابطه جنسی داشته باشید. اگر در این مدت مجبور به نزدیکی شدید باید حتما از کاندوم استفاده کنید. همچنین بهداشت واژن و لباس زیر را تا زمان بهبودی کامل رعایت کنید.

چه مدت بعد از فریز دهانه رحم میتوانم باردار شوم؟

بهتر است یکی دو ماه صبر کنید تا مطمئن شوید که کاملا زخم دهانه رحم خوب شده است.

در دوره بارداری می توانیم زخم دهانه رحم را فریز کنیم؟

کرایوتراپی برای زخم دهانه رحم در بارداری ممنوع است و بعد از زایمان با مشورت پزشک تان می توانید برای درمان اقدام کنید.

اگر شما هم سوالی درباره عوارض فریز زخم دهانه رحم دارید، در بخش نظرات مقاله می توانید آنها را با ما در میان بگذارید.

۳.۵/۵ - (۲۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *