چرا استفاده از دیلاتور برای درمان واژینیسموس دیگر توصیه نمی شود؟

منع دیلاتور برای واژینیسموس

یکی از روشهای درمان دخول غیرممکن، تمرین با دیلاتور است. سالها از این روش به عنوان روشی برای درمان خانگی واژینیسموس استفاده میشد. اما امروزه پزشکان دیگر این روش درمانی را پیشنهاد نمی دهند و به جای آن روشهای پزشکی را که درمان با آنها سریعتر و قطعی است، به بیماران خود توصیه می کنند.
در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا استفاده از دیلاتور برای درمان واژینیسموس دیگر توصیه نمی شود و به چه روشی می توانید واژینیسم تان را درمان کنید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

دیلاتور چیست؟

دیلاتور یک وسیله ی لوله ای شکل از جنس سیلیکون (پلاستیک انعطاف پذیر) است. از این وسیله برای گشاد شدن تدریجی دهانه واژن استفاده می کنند. دیلاتور واژینیسموس را در کیت های ۳ تا ۸ تایی به همراه مواد روان کننده عرضه می کنند.

دیلاتورها سایزهای مختلفی وجود دارند که کوچکترین آنها به اندازه یک انگشت است و به ترتیب سایزها بزرگتر می شود. تمرین با دیلاتور را باید از کوچکترین سایز شروع کنید. زمانی می توانید سراغ سایزهای بالاتر بروید که سایز فعلی دیلاتور را بتوانید بدون هیچ درد و ناراحتی وارد و خارج واژن کنید.

شما هم برای درمان واژینیسموس تان در تهران می‌توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

درمان واژینیسمسوس با دیلاتور

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، دیلاتور واژن با هدف بازآموزی عضلات دیواره واژن و رفع ترس از دخول استفاده می شود. استفاده از این وسیله کمک می کند عضلات واژن یاد بگیرند موقع دخول شل بوده و منقبض نشوند.

اگر از این روش به درستی استفاده کنید، به مرور می توانید در درمان دخول غیر ممکن پیشرفت کنید. اما اگر عجله داشته باشید و زودتر از موعد بخواهید با وارد کردن فشار بیشتر، از سایزهای بزرگتر استفاده کنید، این کار باعث بروز چرخه درد خواهد شد که واژینیسموس تان را بدتر می کند.

چرخه درد درمان واژینیسموس

نحوه تمرین با دیلاتور واژینیسموس

اگر می خواهید برای درمان واژینیسم از گشادکننده واژن (دیلاتور) استفاده کنید، باید تمرین با این وسیله را چند بار در هفته و هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام دهید. برای شروع تمرین باید ریلکس بنشینید یا دراز بکشید.

همچنین باید قبل از استفاده از دیلاتور، آنها را به روان کننده یا لوبریکانت آغشته کنید تا راحتتر داخل شوند. می توانید از همسرتان نیز برای این کار کمک بگیرید.

چرا تمرین با دیلاتور را توصیه نمی کنیم؟

ممکن است به دلیل استرس های روانی ناشی از ترس از دخول که اغلب بیماران دچار آن هستند، نتوانید از این روش به درستی استفاده کنید. در نتیجه ممکن است به بافت واژن صدمه زده و یا چرخه درد را فعال کنید که نتیجه ی آن بدتر شدن واژینیسموس است. از دیگر دلایل منسوخ شدن این روش موارد زیر هستند:

  • نیاز به تمرین مداوم با دیلاتور
  • تا زمانی که درمان نشوید نمی توانید اقدام به نزدیکی کنید
  • طولانی بودن مدت درمان ( به مدت ۶ ماه یا بیشتر)
  • احتمال بدتر شدن واژینیمسوس به دلیل اشتباه در انجام تمرین
  • در دسترس نبودن و گران بودن کیت های دیلاتور واژن در ایران
  • استفاده از روشهای درمانی دیگر مثل ورزش کگل در کنار دیلاتور

متاسفانه بسیاری از خانم ها بعد از ماهها تمرین، نمی توانند از این روش نتیجه بگیرند. این باعث ناامیدی، بیشتر شدن عدم اعتماد بنفس، هدر رفتن زمان زیاد و تشدید اختلافات زوجین می شود. در واقع، این علت اصلی نارضایتی بانوان از این روش است که باعث شده تمرین با دیلاتور را دیگر به بیماران توصیه نکنیم.

درمان قطعی ترس از دخول

به جای تمرین با دیلاتور، پزشکان برای درمان قطعی واژینیسموس روشهای زیر را برای بیماران خود به کار می برند:

مزیت این روشها، درمان سریع دخول ناممکن است که برای زوجین بسیار اهمیت دارد. در ضمن، طی جلسات درمان با دستگاه آراف واژن می توانید نزدیکی داشته باشید و نتیجه درمان را از همان جلسه اول ببینید.

شما هم برای درمان سریع و قطعی واژینیسموس خود می‌توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

درمان قطعی ترس از دخول

سوالات درباره واژینیسموس

در این بخش از مقاله می توانید پاسخ خانم دکتر فرخی پور به سوالات رایج درباره ترس از دخول و درمان واژینیسموس را بخوانید:

چگونه شخصی به واژنیسم مبتلا می شود؟

واژینیسموس می تواند ناشی از عوامل تنش زای جسمی، استرس های عاطفی یا هر دو باشد. حتی انتظار دردناک بودن دخول باعث می شود واژن موقع نزدیکی قفل شود.

چرا دخول انجام نمیشه؟

به خاطر انقباض عضلات واژن، کانال واژن قفل می شود و آلت نمی تواند وارد شود.

من به دیلاتور واژن دسترسی ندارم، چه کار کنم؟

می توانید ساخت دیلاتور با گوش پاک کن را از اینترنت یاد بگیرید و یا از سایزبندی انگشتان خود استفاده کنید. البته این روش درمانی منسوخ شده و کارایی چندانی ندارد.

تمرین با دیلاتور را می توانم پشت سرهم انجام دهم تا زودتر درمان شوم؟

خیر. ممکن است این کار باعث بروز درد یا تحریک واژن شود. می توانید از درمان های سریعتر مثل آراف واژینال یا بوتاکس استفاده کنید که موثرترند.

تمرین با دیلاتور چند بار در روز است؟

نمی توانید روزانه از آن استفاده کنید. ۳ تا ۴ بار در هفته تمرین با دیلاتور واژن برایتان کافی است.

در صورتی که شما هم سوالی در مورد درمان واژینیسموس با دیلاتور و نتایج آن دارید، می توانید پرسش های خود را در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

۳.۵/۵ - (۱۵ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *