آشنایی با درجات و گریدهای واژینیسموس (واژینیسموس خفیف تا شدید)

آشنایی-با-درجات-و-گریدهای-واژینیسموس

بیماری واژینیسموس یکی از اختلال عملکرد جنسی در زنان است. این عارضه زمانی رخ می دهد که زن برانگیختگی کافی دارد اما به دلیل مشکلات جنسی نمی تواند نزدیکی کند. آمارها درباره شیوع واژینیسموس دقیق نیست ولی تصور می شود بین ۵٪ تا ۱۷٪ جمعیت زنان دچار این مشکل باشند (منبع: patient).

این بانوان موقع نزدیکی دچار درد و سوزش شدید شده و واژن شان بسته می شود. یعنی دخول به هیچ صورت امکان پذیر نیست. این بیماری انواع و درجات متفاوتی دارد که در این مقاله به طور مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

واژینیسموس یا ترس از دخول

واژینیسموس یا واژینیسم نوعی اختلال درد موقع نزدیکی است که به دلیل اسپاسم غیر ارادی عضلات کف لگن در اطراف واژن ایجاد شده و باعث انسداد واژن می شود. در نتیجه، در موارد زیر دخول به واژن غیرممکن یا دردناک است:

  • ورود آلت تناسلی
  • دخول دست یا انگشت
  • گذاشتن کاپ قاعدگی، تامپون یا کپسول های واژینال
  • انجام معاینات زنانه
  • تست پاپ اسمیر

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، اغلب زنانی که دچار مقاربتهای دردناک هستند، ممکن است قفل شدن واژن حین رابطه (واژینیسموس) را با دیگر اختلالات جنسی کف لگن اشتباه بگیرند.

پس اگر دچار علائم دخول دردناک هستید برای تشخیص علت و درمان آن باید به بهترین دکتر برای درمان واژینیسموس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت واژینیسموس اولیه و ثانویه

انواع اختلالات جنسی

اختلالات جنسی در زنان از هر نوعی که باشد، مانع از لذت بردن و بهره مندی از مزایای رابطه جنسی می شود. رایجترین انواع این اختلالات عبارتند از:

واژینیسموس: قفل شدن واژن و احساس درد شدید بدون رخ دادن دخول

ولوودینیا: درد مزمن در اطراف ناحیه فرج به خصوص در زمان دخول

وستیبولیت ولوار: درد در قسمت ورودی واژن موقع لمس دهانه واژن و دخول

دیسپارونی: درد شدید در سطح خارجی اندام تناسلی یا عمق لگن موقع نفوذ آلت

مزایای-رابطه-جنسی

برای تشخیص گرید واژینیسموس و درمان اختلالات جنسی زنان در تهران شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت معاینه با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با درجات واژینیسموس

دخول غیر ممکن بر اساس شدت علائم و درد بیمار به درجات خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می شود. در واژینیسموس خفیف، معمولا زنان می توانند از تامپون استفاده کنند یا ورود انگشت به واژن را تحمل کنند.

حتی ممکن است سر آلت بتواند وارد واژن شود اما هرگز دخول به طور کامل صورت نمی گیرد. هر چه درجه واژینیسموس بالاتر می رود، علائم و عوارض واژینیسموس هم بدتر می شود.

آمارها: حداقل از هر ۱۰۰۰ زن ۲ نفر مبتلا به واژینیسموس هستند. تخمین زده می شود که ۵۴ درصد از این بیماران در سنین ۲۶ تا ۳۵ سال باشند.

گریدهای واژینیسموس

واژینیسموس توسط لامونت (۱۹۷۸) با توجه به شدت علائم و شرح حال بیمار به چهار گرید طبقه بندی شده است که البته امروزه نیز از همین طبقه بندی استفاده می شود. هر چند که بعدها گرید پنجم هم توسط پاکیک (Pacik) به بیماری ترس از دخول اضافه شد. گریدهای واژینیسموس عبارتند از:

گرید ۱

گرید ۱ به واژینیسموس خفیف گفته می شود. در این حالت بیمار می تواند دخول ناقص را با درد زیادی تحمل کند یا موقع معاینات لگنی، تامپون گذاری یا نفوذ انگشت آرام مانده و عضلات واژن منقبض نشوند. اما در این گرید بیمار نمی تواند موفق به دخول کامل شود.

گرید ۲

واژینیسموس متوسط جزء گرید ۲ طبقه بندی می شود. در این گرید بیمار نمی تواند هیچ نوع دخول یا معاینه لگنی را تحمل کند. هر گونه لمس واژن در این زنان باعث بروز علائم سفتی، سوزش و درد واژن می شود. در این گرید حتی سر آلت هم نمی تواند به واژن نفوذ کند.

گرید ۳

واژینیسموس شدید از گرید ۳ شروع می شود. در این گرید بیمار با شروع تلاش برای دخول درد شدیدی را تجربه کرده و به طور ناخودآگاه باسن را بالا می آورد تا واژن لمس نشود. این علائم در طول معاینه لگن هم اتفاق می افتد.

گرید ۴

قبلا گرید ۴ شدیدترین نوع واژینیسموس شناخته میشد که البته بیشتر از گرید ۵ این نوع واژینیسموس در زنان دیده می شود. علائم واژینیسموس شدید در این گرید عبارتند از:

  • بالا آوردن باسن
  • به هم چسباندن رانها
  • به عقب کشیدن بدن برای اجازه لمس ندادن
  • دخول غیرممکن
  • هر گونه نزدیک شدن به نواحی جنسی بیمار باعث درد و اسپاسم شدید در واژن می شود

این علائم در معاینات پزشکی نیز دیده می شود و به طور کامل وژن نفوذناپذیر است.

گرید ۵

این گرید بسیار کمتر از گریدهای دیگر دیده شده و به دلیل ترس از دخول و افزایش هورمون آدرنالین (هرمون ستیز و گریز) علاوه بر دخول غیر ممکن، بیمار دچار علائم زیر نیز می شود:

  • تعریق
  • تپش قلب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • لرزش
  • غش کردن
  • جیغ کشیدن و گریه کردن
  • فرار از تخت معاینه و حمله به پزشک

معاینه لگن در این افراد سخت است و پزشک برای هر مرحله از معاینه باید برای توضیح دادن و کسب رضایت از بیمار وقت بگذارد. بنابراین ویزیت این افراد به صبر زیاد یا به ویزیت دوم نیاز دارد.

میزان-شیوع-دردهای-مقاربتی-در-زنان

راههای درمان واژینیسموس خفیف

برای درمان واژینیسموس گرید ۱ و گاهی گرید ۲ می توان از تکنیک های درمان خانگی واژینیسموس خفیف استفاده کرد:

  • مراجعه به مشاور برای مواردی که مشکلات رابطه ای یا روحی علت واژینیسوس هستند.
  • تکنیکهای آرام سازی بدن
  • تکنیک های تنفس
  • استفاده تدریجی از گشادکننده‌های واژن (دیلاتور برای واژینسموس)
  • تمرینات کگل برای واژینیسموس
  • استفاده موضعی از ژل بیحسی لیدوکائین

البته این تکنیکها روی همه جواب نمی دهند. پس اگر بعد از چند ماه بهبود نیافتید باید برای درمان با روشهای دیگر به پزشک زنان مراجعه کنید.

درمان-گریدهای-خفیف-تا-شدید-واژینیسموس

روشهای درمان واژینیسموس شدید

درمان واژینیسموس گریدهای بالا طولانی تر و سخت تر است و با روشهای قدیمی مثل دیلاتور امکانپذیر نیست. برای درمان قطعی واژینیسموس در تهران لازم است درمان به یکی از روشهای زیر انجام شود:

  • درمان واژینیسموس با rf (در دو یا سه جلسه)
  • بوتاکس برای درمان واژینیسموس (در یک جلسه)
  • جراحی واژینیسموس (در صورتی که مشکلات ساختاری واژن دخول را غیر ممکن کرده باشد)

اگر درمان واژینیسموس با آر اف جواب ندهد، باید تزریق بوتاکس را انجام دهید. گاهی ممکن است لازم باشد بعد از بوتاکس مدتی با دیلاتور واژن تمرین کنید تا عضلات واژن یاد بگیرند موقع دخول منقبض نشده و کانال واژن را مسدود نکنند.

شما هم می توانید برای درمان قطعی واژینیسموس در تهران با RF یا بوتاکس از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت معاینه با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات درباره واژینیسموس

معمولا زنانی که واژینیسموس دارند در مورد گریدهای مختلف این بیماری سوالات زیر را از خانم دکتر فرخی پور می پرسند که در ادامه، آنها را با جوابشان می خوانید:

واژینیسموس خفیف خودبخود خوب می شود؟

واژینیسموس به ندرت بدون درمان بهبود می یابد. برای درمان این عارضه در هر گریدی که هست باید به پزشک زنانی که متخصص در زمینه واژینیسموس است، مراجعه کنید.

چه قرصی برای واژینیسموس موثر است؟

هیچ مکمل ویتامینی یا دارویی برای درمان واژینیسموس نیست. اما بعضی از داروها می توانند به تسکین علائم درد و اسپاسم ناشی از واژینیسموس کمک کنند.

آیا واژینیسموس شدید خطرناک است؟

اضطراب، طلاق، نداشتن رابطه جنسی و … از عوارض واژینیسموس هستند. اما زمانی این عارضه خطرناک می شود که در صورت نیاز نتوانید در برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم شرکت کنید.

اگر سوالی درباره درجات و گریدهای واژینیسموس یا روشهای درمان آن در تهران دارید، در بخش نظرات می توانید سوال خود را بپرسید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *