جایگزین پاپ اسمیر در دختران باکره چیست؟

جایگزین پاپ اسمیر در دختران

تست پاپ اسمیر یک روش تشخیصی برای غربالگری سرطان دهانه رحم در دختران است که به راحتی و بدون ایجاد درد خاصی برای زنان متأهل انجام می شود. اما گاهی دختران مجرد هم به این تست نیاز پیدا می کنند. بدلیل اهمیت بکارت برای دختران در ایران، انجام پاپ اسمیر برای دختران مجرد با مشکلاتی همراه است.
ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که انجام پاپ اسمیر برای دختران چقدر ضرورت دارد و جایگزین پاپ اسمیر برای دختران باکره چیست. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، برای گرفتن تست پاپ اسمیر، ابزاری به نام اسپکولوم وارد واژن شده و با استفاده از ابزار دیگری از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می شود. سپس نمونه های جمع آوری شده به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شوند. از آزمایش پاپ اسمیر برای موارد زیر استفاده می شود:

  • تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم
  • شناسایی ضایعات پیش سرطانی سرویکس
  • بررسی وجود تومورهای کوچک در دهانه رحم
  • جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم با تشخیص زودهنگام آن

دقت پاپ اسمیر ۶۰ درصد است. برای همین اگر جواب تست شما مثبت باشد، برای اطمینان از وجود ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی در دهانه رحم باید کولپوسکوپی دهانه رحم انجام دهید. این تست بسیار دقیق است و تا ۹۹% می تواند به درستی ضایعات سرویکس را تشخیص دهد.

علائم-سرطان-دهانه-رحم-در-دختران

شما هم می توانید برای معاینات لگنی دختران و یا تست پاپ اسمیر زنان در مطب از سالها تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو وقت قبلی با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

آیا تست پاپ اسمیر برای دختر باکره هم انجام می شود؟

به خاطر ورود اسپکولوم به واژن نمی توان تست پاپ اسمیر را برای دختر باکره انجام داد، چون باعث پاره شدن پرده بکارت می شود. برای دختران مجردی که مشکوک به سرطان دهانه رحم هستند، به جای جمع آوری سلولهای دهانه رحم، از روش نمونه برداری از ترشحات واژینالی استفاده می شود.

در این روش از ترشحات واژن نمونه گیری کرده و نمونه ها به آزمایشگاه ارسال می شوند. البته لازم است بدانید که دقت این روش خیلی پایین است و به اندازه دقت پاپ اسمیر نیست. بهرحال اگر نیاز به نمونه برداری دارید، نباید موقع نمونه گیری پریود باشید. بهترین زمان نمونه برداری اواسط سیکل قاعدگی تان است.

درصد احتمال سرطان دهانه رحم در دختران

معمولا سرطان دهانه رحم به خاطر عفونت های مقاربتی و به خصوص HPV رخ می دهد. اگر هیچ نوع رابطه جنسی ندارید، احتمال سرطان سرویکس، زگیل تناسلی و نیاز به تست پاپ اسمیر برایتان خیلی کم است، اما احتمال آن صفر نمی شود.

چون در بعضی از موارد، حتی بدون فعالیت جنسی هم سرطان سرویکس در اثر عوامل غیرویروسی ایجاد می شود و تمام سرطان های دهانه رحم به دلیل عفونت HPV یا عفونت های آمیزشی نیستند.

تست پاپ اسمیر بیشتر برای چه دخترانی تجویز می شود؟

به گفته خانم دکتر فرخی پور، دختران باکره به یکی از روش های زیر دچار عفونت ویروس اچ پی وی شده و به تست پاپ اسمیر یا تست جایگزین نیاز پیدا می کنند:

  • تماس پوستی با سطوح آلوده به این ویروس مثل استفاده از ژیلت فرد آلوده به این ویروس برای شیو کردن ناحیه تناسلی
  • داشتن رابطه جنسی بدون دخول و پارگی بکارت با فرد آلوده به این ویروس
  • برقراری رابطه جنسی غیر واژینالی با شوهر آلوده به اچ پی وی در دوران نامزدی

این دختر خانم ها اگر دچار علائمی مثل زگیل تناسلی یا ترشحات غیرعادی واژینالی شوند باید نمونه گیری از ترشحات واژن و یا در صورت لزوم تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

تست پاپ اسمیر دختران باکره

انجام تست پاپ اسمیر بسیار راحت است. خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با سالها تجربه در انجام این تست می توانند شما را از سلامت دستگاه تناسلی تان مطلع کنند. شما هم می توانید در صورت نیاز به تست پاپ اسمیر، برای گرفتن وقت قبلی با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

پرسش و پاسخ درباره پاپ اسمیر برای دختران

در اینجا می توانید پاسخ به رایج ترین سوالات درباره تست پاپ اسمیر برای دختران مجرد را بخوانید:

معاینه لگنی برای دختران باکره خطری ندارد؟

بله. در صورت لزوم، می توانید این معاینه را بدون هیچ مشکل یا صدمه ای به پرده بکارت انجام دهید. دختران باکره هم گاهی به دلیل ترشحات غیرعادی یا دردهای لگنی غیرعادی به معاینه لگنی نیاز پیدا می کنند.

معاینه لگنی برای دختر باکره چه زمانی باید انجام شود؟

اگر پریودتان بیشتر از ۱۰ روز بوده، به بلوغ رسیده اید ولی پریود نشده اید و یا کرامپ های شکمی شدید دارید باید به پزشک زنان مراجعه و معاینات لگنی لازم را انجام دهید.

احتمال سرطان دهانه رحم در چه دخترانی بیشتر است؟

دخترانی که از سنین پایین رابطه جنسی بدون دخول را شروع می کنند. همچنین دختران سیگاری یا مبتلا به تبخال تناسلی و زگیل تناسلی بیشتر از دختران دیگر در معرض سرطان سرویکس هستند.

پاپ اسمیر دختر مجرد چطور انجام می شود؟

برای دختران مجرد پاپ اسمیر انجام نمی دهیم و از روشهای جایگزینی که در مقاله به آن اشاره کردم، استفاده می کنیم.

چه زمانی تست پاپ اسمیر برای دختر باکره تجویز می شود؟

زمانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارید، مبتلا به ایدز هستید یا پزشکتان مشکوک به سرطان دهانه رحم است، برایتان تستهای پاپ اسمیر دوره ای تجویز می شود که باید آنها را انجام دهید.

اگر شما هم سوالی در مورد پاپ اسمیر برای دختر دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *