علت ایجاد زگیل تناسلی بدون رابطه


زگیل تناسلی در اثر ویروس HPV ایجاد شده و این بیماری مسری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. اصلی ترین روش انتقال آن، رابطه جنسی با فرد آلوده به hpv است. اما مراجعینی هم داریم که بدون داشتن رابطه جنسی دچار این عارضه شده اند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا ابتلا به زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه ممکن است و اگر بله، چطور این افراد به اچ پی وی دچار می شوند. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

معمولا زگیل تناسلی خفیف در زنان بدون علامت بوده یا یک دوره نهفتگی دارد. بنابراین ممکن است بعد از ماهها آلوده شدن به این ویروس و پنهان ماندن آن، ناگهان علائم زگیل تناسلی ظاهر شوند. زگیل های تناسلی علامت دار معمولا با زائده های گوشتی مشابه زگیل ظاهر می شوند. در مواردی این زگیلها برجسته و گل کلم مانند می شوند و به صورت دسته ای یا تکی بروز می کند. این ضایعات روی مقعد، واژن، زبان، لب و دهان ایجاد می شوند.

البته بعضی از افراد هم متوجه ابتلای خود نمی شوند و زگیل تناسلی در چکاپ های دوره ای لگنی در مطب پزشک تشخیص داده شده و با دادن تست اچ پی وی، آلودگی به این ویروس تایید می شود. با دادن این تست می توان تیپ زگیل تناسلی را هم مشخص کرد.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می شود؟

ویروس اچ پی وی ممکن است طی چند هفته علائم دار شود یا اینکه دوره کمون یا نهفتگی داشته باشد که در این صورت حداکثر تا شش ماه از تاریخ ابتلا به این ویروس، علائم زگیل تناسلی بروز می کند. در صورتیکه در این مدت هیچ علامتی نداشتید و پاپ اسمیر شما هم بدون مشکل بود، می توان نتیجه گرفت به این ویروس مبتلا نشده اید.

راه های انتقال زگیل تناسلی

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، ویروس اچ پی وی عموما از طریق تماس مستقیم پوستی بین نواحی تناسلی یا دهان شما با ناحیه تناسلی یا دهان فرد آلوده منتقل می شود. دخول و رابطه دهانی با فرد آلوده، واژن را درگیر کرده و رابطه مقعدی هم باعث ایجاد زگیل مقعدی در زنان و دختران می شود. اینها رایجترین و اصلی ترین روشهای انتقال زگیل تناسلی هستند. اما درصد کمی از افراد بدون داشتن رابطه جنسی هم درگیر این بیماری می شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

روشهای-جلوگیری-از-اچ-پی-وی

برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی در زنان شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا بدون رابطه زگیل تناسلی می گیریم؟

زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه جنسی مقعدی و واژینالی هم می تواند منتقل شود. یکی از روشهای انتقال زگیل تناسلی از راه دهان (داشتن رابطه جنسی دهانی) با فرد آلوده به ویروس hpv است. در این افراد زگیل های تناسلی روی دهان، زبان، حنجره، لبها و ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. پس اگر دخول واژینال یا مقعدی ندارید، به این معنی نیست که از این ویروس در امان هستید. البته اشتباه است که افراد باکره ای را که دچار زگیل تناسلی شده اند، متهم به رابطه دهانی کرد. چون بدون هیچ نوعی از رابطه جنسی هم فرد می تواند آلوده به اچ پی وی شود.

۳ علت زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی

هر چند رایج ترین و اصلی ترین راه انتقال زگیل تناسلی همان رابطه جنسی است، اما علت زگیل تناسلی در دختر مجرد یا انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس

معمولا پوشیدن لباس فرد آلوده یا استفاده از حوله حمام او راه انتقال اچ پی وی نیست. مگر اینکه لباس زیر یا حوله فرد بیمار در اثر کنده شدن زگیل، آلوده شده باشد. در این صورت پوشیدن لباس او می تواند باعث انتقال آلودگی شود.

انتقال زگیل تناسلی از طریق دست زدن

اگر به زگیل تناسلی فرد آلوده، ترشحات یا خون خارج شده از زگیل او دست بزنید، در صورت تماس دست شما با دهان یا ناحیه تناسلی تان، ویروس به شما هم منتقل می شود. یادتان باشد که ویروس زگیل تناسلی بعد از چند ساعت در تماس با الکل بودن از بین می رود و به سرعت و با ضد عفونی کردن با الکل نمی توانید از شر این ویروس خلاص شوید.

ابتلا-به-زگیل-تناسلی-بدون-رابطه

انتقال زگیل تناسلی با کندن ضایعات

با دست دادن یا بغل کردن فرد آلوده به hpv نمی توانید به زگیل تناسلی مبتلا شوید. اما اگر فرد، زگیل خود را با دست یا ژیلت بکند، دست یا ژیلت او آلوده شده و به هر جایی که دست بزند (شیرآلات، دستگیره در، …)، ویروس به آن محل سرایت می کند.

با دست زدن به محل آلوده و تماس دست شما با ناحیه ژنیتال، این ویروس به شما هم به سادگی منتقل می شود. اگر از ژیلت فرد آلوده برای زیر بغل استفاده کنید، مشکلی ایجاد نمی شود اما استفاده از ژیلت برای نواحی بیکینی، شما را در معرض آلوده شدن به اچ پی وی قرار می دهد.

آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟

سیستم ایمنی بدن میتواند ویروس HPV را قبل از اینکه باعث ایجاد زگیل یا عفونت اچ پی وی شود، طی یکی دو سال از بین ببرد. این تنها درمان قطعی برای زگیل تناسلی است که خود بخود انجام می شود. اما عفونت های پایداری که تیپهای پرخطر این ویروس (تیپ ۱۶ و ۱۸) ایجاد می کنند، ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد، زبان، دهان و حنجره در زنان شود. به همین علت باید برای تشخیص نوع و درمان زگیل تناسلی حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

زگیل-تناسلی-و-سرطان-دهانه-رحم

برای درمان زگیل تناسلی زنان در تهران، می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در زمینه درمان بیماریهای مقاربتی بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ زگیل تناسلی بدون دخول

معمولا در مورد انتقال زگیل تناسلی بدون دخول سوالات زیر از خانم دکتر فرخی پور پرسیده می شود:

زگیل تناسلی از راه دستشویی مشترک با فرد آلوده می تواند منتقل شود؟

خیر. از راه دستشویی مشترک به این ویروس آلوده نمی شوید.

اپیلاسیون در آرایشگاهها می تواند علت زگیل تناسلی در دختران باکره باشد؟

چون برخی وسائل مشترک هستند، احتمال آن وجود دارد اما درصد اتفاق افتادن آن ناچیز است. بهتر است برای اپیلاسیون بیکینی به سالن های معتبری که بهداشت را از هر لحاظ رعایت می کنند، مراجعه کنید.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

دو تا سه هفته بعد از محو شدن ضایعات زگیل تناسلی و علائم درد و سوزش می توانید رابطه جنسی را شروع کنید. اما یادتان باشد که ویروس ها در بدن شما هستند و خطر عود زگیل یا انتقال آن به دیگران هست.

اگر شما هم سوالی درباره علت ایجاد زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه جنسی دارید، می توانید در بخش نظرات مقاله، آنها را از ما بپرسید.

۴.۴/۵ - (۹ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *