عمل ترمیم بکارت چگونه انجام می شود و آیا قابل تشخیص است؟

عمل-ترمیم-بکارت

هایمن (hymen) یا پرده بکارت در جلوی ورودی واژن دختران قرار دارد. وجود این پرده و سلامت آن نشانه باکرگی است. به دلایل فرهنگی یا مذهبی، همیشه پرده بکارت با خرافات و شایعات زیادی همراه بوده که گاهی تاثیرات منفی آن به لحاظ روانی و تشکیل خانواده، دختران را دچار مشکل کرده است.
متاسفانه اطلاعات علمی و درستی در این مورد در اختیار دختران قرار نمی گیرد و به استرس آنها دامن می زند. ما در این مقاله به واقعیت های پزشکی و درست هایمن که هر دختری لازم است آنها را بداند، پرداخته ایم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

هایمن چیست؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، هایمن بافت نازکی شامل سه لایه است: دو لایه مخاطی و یک لایه فیبری در وسط آن. چنین بافتی، خونرسانی ضعیفی دارد و باعث می شود هایمن نتواند بعد از پاره شدن مجددا ترمیم شود. البته بعضی از دختران به صورت مادرزادی فاقد پرده بکارت هستند.

هایمن تنها در صورتی پاره می شود یا صدمه می بیند که چیزی مثل انگشت، تامپون، ابزارهای معاینه پزشکی یا آلت وارد واژن شود. هایمن ها انواع مختلفی دارند که برای آشنایی با انواع آنها می توانید مقاله آشنایی با انواع پرده بکارت را از همین سایت بخوانید. رایجترین انواع هایمن با تصویر آن را می توانید در شکل زیر ببینید.

رایجترین-انواع-هایمن

شما هم می توانید برای تشخیص نوع بکارت خود به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

علائم بعد از پارگی بكارت

اگر به دنبال علائمی مثل خونریزی شدید، دردهای وحشتناک و افسانه هایی شبیه این می گردید، کاملا در اشتباه هستید. موارد زیر علائم بعد از پارگی هایمن هستند:

درد

برداشته شدن بکارت دردناک نیست اما به خاطر فشار به اطراف دهانه واژن کمی احساس درد و بیشتر احساس فشار و ناراحتی در این ناحیه وجود دارد. مگر اینکه به خاطر دخول اشتباه یا وحشیانه، واژن آسیب ببیند و یا پرده حلقوی کاملا برداشته نشود، در این صورت دخول دردناک خواهد بود.

دخترانی هم که جراحی ترمیم پرده بکارت یا هایمنوپلاستی را انجام داده اند و هایمن دوخته شده است، نسبت به بقیه افراد موقع پاره شدن هایمن درد بیشتری را تجربه می کنند.

خونریزی

ممکن است خانمی هیچ خونریزی نداشته باشد چون همانطور که گفتیم، بکارت رگ های خونی خیلی کمی دارد. ممکن است پارگی هایمن با چند قطره خون همراه باشد. افرادی که بیش از چند قطره خونریزی دارند، احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی هایمن شده اند.

عدم پارگی هایمن

ممکن است پرده بکارت با رابطه جنسی پاره نشود. این اتفاق خیلی رایج نیست ولی غیرممکن هم نیست و معمولا در بکارت های حلقوی رخ می دهد. در این نوع هایمن، بخش چسبیده به بافت دهانه واژن برداشته نمی شود و به خاطر دردی که موقع نزدیکی ایجاد می کند باید آن را با جراحی برداشت.

بعضی افراد، هایمن خیلی ضخیمی دارند و یا به صورت آناتومیکی (ساختاری) یک غشای محکم دهانه واژن شان را مسدود کرده است. این غشای محکم، با نوع پرده بکارت مسدود (بدون منفذ) یا انقباض عضلات واژن موقع نزدیکی (بیماری واژینیسموس) کاملا فرق دارد. برای رفع این مشکلات باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

عکس-هایمن-سالم-و-پاره-شده

با توجه به علائمی که در بالا گفتیم، علائم پارگی هایمن در تمام دختران مثل هم نیست. ممکن است حتی خودتان هم موقع اولین دخول متوجه پاره شدن پرده بکارت نشوید. همسرتان نباید در صورت عدم درد، خونریزی یا نبودن هایمن دچار سوء تفاهم شود. برعکس، این موارد کاملا طبیعی هستند.

نحوه معاینه هایمن

برای معاینه هایمن باید به پزشک متخصص زنان و یا پزشکی قانونی مراجعه کنید. با این معاینه می توان نوع پرده، وضعیت آن، احتمال دستکاری هایمن (عمل ترمیم پرده بکارت) و حتی خراشهای روی پرده را تشخیص داد. اگر از زمان پارگی پرده بکارت ۴۸ تا ۷۲ ساعت گذشته باشد، بدلیل خونمردگی و خراشیدگی می توان زمان پارگی پرده را تعیین کرد.

اما بعد از ۷۲ ساعت چون لبه های باقی مانده پرده بکارت ضخیم می شوند، تعیین زمان پارگی پرده بکارت ممکن نیست. معاینه هایمن دردناک نیست ولی چون تجربه معاینات لگنی را ندارید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. برای معاینه بکارت باید روی تخت مخصوصی خوابیده و پاها را باز کنید تا پزشک لابیاها را کنار بزند و داخل واژن را با چراغ قوه ببیند.

تخت-مخصوص-معاینه-لگن

گول شایعات درباره هایمن را نخورید!

شایعات و افسانه های زیادی درباره هایمن هست که احتمالا آنها را شنیده اید و ممکن است دچار استرس شوید یا بر اساس این شایعات، سلامت هایمن تان را به خطر بیندازید. در زیر به رایجترین شایعات در مورد پرده بکارت پرداخته ایم تا گول این حرفها را نخورید:

عدم وجود هایمن: بعضی ها ادعا می کنند پرده بکارت وجود ندارد و فقط برای جلوگیری از رابطه جنسی دختران این داستان ساخته شده است. ولی هایمن بخشی از دستگاه تناسلی زنان است که البته نمی دانیم به جز نشان دادن باکره بودن چه وظیفه دیگری برعهده دارد.

پاره شدن با ورزش: طبق برخی شایعات، ورزش شدید یا دوچرخه سواری، دومیدانی، ژیمناستیک و شنا می تواند باعث کشیدگی و پارگی هایمن شود. این درست نیست و پرده بکارت فقط به خاطر فشار دخول چیزی به داخل واژن پاره می شود یا صدمه می بیند.

ترمیم بکارت: هرگز حرف کسانی را باور نکنید که می گویند نداشتن رابطه جنسی به مدت طولانی باعث ترمیم پارگی پرده بکارت می شود. هیچ نوعی از هایمن خودبخود ترمیم نمی شود و ترمیم آن فقط با جراحی هایمنوپلاستی (عمل ترمیم بکارت) ممکن است.

هایمن و عدم باروری: پرده بکارت سالم یک مانع فیزیکی است که نمی گذارد دختران در صورت داشتن رابطه جنسی بدون دخول، باردار شوند. این حرف اصلا صحت ندارد. چون بسته به نوع بکارت، سوراخهای ریز یا شکاف هایی برای خروج خون پریودی روی هایمن هست.

بنابراین هایمن سد نفوذناپذیری در مقابل اسپرم ها نیست و اگر مایع منی روی واژن بریزد، اسپرم ها می توانند از پرده بکارت رد شده و منجر به بارداری شوند.

محل پرده بکارت: اگر کسی به شما گفت که پرده بکارت در انتهای واژن است و اگر چیزی با عمق زیاد وارد واژن نکنید، اتفاقی برای هایمن نمی افتد؛ بشنوید ولی باور نکنید. چون محل پرده بکارت در ورودی واژن است.

ممکن است هایمن در داخل کانال واژن در فاصله ۱ سانتی، ۱.۵ سانتی یا حتی ۲ سانتی از دهانه واژن قرار گرفته باشد. پس هرگز چیزی وارد واژن تان نکنید.

پاره نشدن بکارت با انگشت: یک شایعه دیگر در مورد هایمن به خصوص هایمن حلقوی و هلالی این است که چون یک منفذ بزرگ وسط هایمن هست، دخول اشیای با قطر کم مثل انگشت به هایمن صدمه نمی زند. اما این اصلا درست نیست.

هر چیزی حتی با قطر کم مثل انگشت اگر وارد واژن شود، به هایمن فشار آورده و اگر باعث پارگی آن نشود، به آن صدمه خواهد زد. البته نباید نگران باد واژن باشید که موقع پریودی با فشار  و درد از واژن خارج می شود. چون خروج باد واژن صدمه ای به بکارت نمی زند و مثل خروج خون از واژن است.

باکرگی مجدد: تبلیغات زیادی درباره روشهای ریویرجیناسیون (باکرگی مجدد) با روشهای زیر می شود که هیچ کدام صحت ندارند:

  • کپسول ژلاتینی حاوی خون مصنوعی (کپسول پرده بکارت مصنوعی)
  • ترمیم بكارت با دارو
  • ترمیم بکارت با لیزر
  • ترمیم بکارت با گیاهان دارویی یا تغذیه درمانی

تنها روش ترمیم هایمن، دوختن پرده پاره شده با جراحی ترمیم بکارت و بخیه آن است که جراح زیبایی زنان و یا متخصص زنان آن را انجام می دهد.

شما هم می توانید برای اطلاع از وضعیت سلامت بکارت خود، این معاینه را در مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان  در تهران انجام دهید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

عمل ترمیم بکارت یا هایمنوپلاستی

عمل جراحی ترمیم بکارت با تکنیک های مختلفی انجام می شود. بسته به مشکل فرد پزشک برای این جراحی، از تیغ جراحی یا لیزر استفاده می کند. در عمل ترمیم بکارت، قسمتهای باقی مانده از انواع پرده بکارت به هم دوخته و به بخش پایینی دهانه واژن بخیه زده می شوند.

عمل-ترمیم-بکارت-یا-هایمنوپلاستی

در پرده هایی که ارتجاعی نیستند و بخش زیادی از پرده در اولین مقاربت از بین می رود، جراح هایمنوپلاست، از پوشش سطح لابیاهای واژن برای ایجاد پرده بکارت جدید استفاده می کند. به این ترتیب، پرده بکارت، شکل هایمن طبیعی را به خود می گیرد و در شب عروسی با دخول پاره شده و خونریزی می کند.

ترمیم پرده بکارت به صورت سرپایی، با بیحسی موضعی یا بیهوشی کامل انجام می شود و نیازی به بستری شدن یا داشتن همراه ندارد. بخیه های هایمنوپلاستی جذبی هستند و نیاز به کشیدن ندارند و برای ترمیم انواع بکارت مناسب هستند. بسته به میزان پارگی ها، عمل هایمنوپلاستی ممکن است ۱ تا ۲ ساعت طول بکشد.

نکته خیلی مهم درباره جراحی هایمنوپلاستی

عمل هایمنوپلاستی به هیچ وجه یک جراحی زیبایی یا یک عمل رایج در ایران نیست. تنها دخترانی که به دلایلی مثل تصادف، تجاوز و یا عمل های جراحی لگنی باکرگی خود را از دست داده اند، از نظر قانونی می توانند جراحی باکرگی مجدد یا هایمنوپلاستی را انجام دهند.

آیا ترمیم بکارت قابل تشخیص است؟

فاکتورهای زیر برای کسانی که عمل ریویرجیناسیون را انجام می دهند و نمی خواهند ترمیم پرده بکارت شان برای افراد عادی قابل تشخیص باشد، مهم است:

  • مهارت و تجربه جراح
  • جنس نخ بخیه
  • اسکار ندادن جای بخیه ها
  • رعایت مراقبتهای بعد از عمل

اما به گفته خانم دکتر فرخی پور، اگر به بهترین جراح هایمنوپلاست هم مراجعه کنید، با این حال دکتر زنان یا پزشکی قانونی به راحتی می توانند با معاینه متوجه جراحی ترمیم بکارت شوند. البته این مسئله برای افراد دیگر قابل تشخیص نیست. پس توصیه می کنیم با وجود موثر بودن هایمنوپلاستی، هرگز سلامت بکارت تان را به خطر نیندازید.

تشخیص-عمل-ترمیم-بکارت

سوالات رایج درباره هایمن

معمولا دختران جوان و نوجوان درباره هایمن، نحوه معاینه، سلامت یا شایعات آن سوالات زیر را از پزشک زنان می پرسند که در ادامه آنها را با جوابشان می خوانید:

بكارت در چه عمقی است؟

فاصله دهانه واژن تا بكارت حدود یک تا ۲ سانتی متر است. هایمن با باز کردن لابیاها موقع معاینه کاملا برای پزشک قابل مشاهده است ولی ممکن است خودتان نتوانید آن را ببینید.

فرق خونریزی قاعدگی با پارگی پرده بکارت چیست؟

خونریزی پریود رنگ تیره و حجم زیادی دارد، اما پارگی پرده بکارت با خون بسیار کم همراه است که معمولا هم قرمز روشن است و سریع لخته می شود.

چطور تشخیص دهیم پرده سالم است؟

هر چند خودتان در منزل می توانید پرده بکارت را ببینید ولی تشخیص سالم بودن بكارت توسط خود فرد دقیق نیست. پس برای بررسی پرده بکارت خود بهتر است به پزشکی قانونی و یا متخصص زنان مراجعه کنید.

نتیجه معاینه هایمن را خودم می توانم بگیرم؟

بله. نتیجه این تست به شخص خودتان تحویل داده می شود نه به شخص دیگری.

بهترین زمان برای ترمیم بكارت چه موقع است؟

هر چقدر فاصله پارگی پرده تا جراحی کوتاه باشد، عمل راحت تر و نتیجه آن بهتر است. همچنین سعی کنید بهترین زمان برای عمل ترمیم، دو هفته مانده تا پریودی بعدی است.

اگر بکارت را ترمیم کرده باشیم، شب عروسی خونریزی دارد؟

بله. خونریزی آن در حد معمول است اما درد آن بیشتر از پارگی بکارت واقعی است.

عوارض بعد از پاره شدن بكارت چیست؟

دفورمه شدن آناتومی عادی پرده، ایجاد پارگی، کبودی، کمی خونریزی، درد خفیف و تشکیل ضایعات روی هایمن از عوارض پارگی پرده بکارت هستند.

اگر شما هم سوالی درباره هایمن و انواع آن دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

۳.۸/۵ - (۱۵۳ امتیاز)
۴ دیدگاه ها
  • سلام من وقتی بچه بودم از پرده بکارت هیچی نمیدونستم و یک مداد یا ماژیک رو نصفحه داخل واژن می کردم و اندازه دو قطره از واژنم خون اومد و الان خیلی پشیمونم دکتر هم نمیتونی برم ممکن هستش پرده بکارتم پاره شده باشه لطفا جواب بدید

    • سلام. به متخصص زنان یا ماما مراجعه کنید تا سلامت پرده بکارت رو چک کنند. راه دیگه ای برای چک کردن نیست.

  • پرده من حلقوی هس شب اول رابطه یبار خون امد بعد از چند شب دوباره امتحان کردیم بازم خون امد. یعنی چی؟؟

    • امکان اینکه بافت پرده طی چند مرحله آسیب ببینه و شما لکه بینی یا خونریزی داشته باشید هست. چیز عجیب یا غیرمعمولی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *