آشنایی با انواع پرده بکارت + روشهای تشخیص نوع پرده دختران

انواع پرده بکارت

پرده بکارت یا هایمن، در قسمت بیرونی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد. این پرده ی خیلی نازک، ورودی دهانه واژن را می پوشاند و در مراحل جنینی ایجاد می شود. هایمن مراحل تکامل خود را تا قبل از تولد کامل می کند. بنابراین بسیاری از دختران با پرده بکارت متولد می شوند.
اما بعضی از دختران هم چون در دوره جنینی هایمن شان تشکیل نشده، بدون بکارت به دنیا می آیند. هایمن دختران انواع و شکل های مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت. همچنین شما را با روشهای تشخیص نوع پرده دختران آشنا می کنیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع هایمن سالم

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان، پرده بکارت یا هایمن دختران به شکل ها و مدل های مختلفی دیده می شود که عبارتند از:

پرده بکارت حلقوی یا بیضی

رایجترین مدل هایمن، بکارت حلقوی است که به صورت یک دایره دور دهانه واژن را گرفته و مرکز آن خالی است. ممکن است دایره بزرگ و منفذ وسط آن کوچک و یا بالعکس باشد. حتی ممکن است پرده حلقوی دختران، به شکل بیضی باشد تا حلقوی. کشیدگی این بیضی می تواند به صورت افقی یا عمودی باشد.

پرده بکارت حلقوی

پرده بکارت دیواره دار (سپتیت)

این مدل هم شایع است البته نه به اندازه بکارت حلقوی. این نوع پرده بکارت، در واقع همان هایمن حلقوی است که در وسط منفذش یک دیواره از جنس بافت بکارت  ایجاد شده و حفره وسط را به دو نیم تقسیم کرده است. در واقع ظاهر آن به شکل یک پرده بکارت با دو منفذ در وسط است.

پرده بکارت دیواره دار

پرده بکارت غربالی (کریبریفرم)

درصد کمی از انواع پرده بکارت، شبیه آبکش یا غربال هستند. یعنی به جای اینکه یک منفذ در وسط پرده وجود داشته باشد، هایمن تمام ورودی را پوشانده است. منافذ ریز زیادی عین سوراخهای آبکش در سرتاسر پرده هستند که کمک می کنند ترشحات واژن و خون قاعدگی از واژن مثل مدلهای قبلی هایمن، بتواند راحت خارج شود.
اگر سوراخهای پرده خیلی ریز باشند و ترشحات نتوانند به راحتی خارج شوند، دختران نیاز به کمک پزشکی دارند تا برش های کوچکی در هایمن ایجاد شود. این کار به خروج راحتتر خون کمک می کند و بکارت تان هم آسیب نمی بیند.

پرده بکارت غربالی

پرده هلالی

کسانی که پرده هلالی دارند، نیمه ی بالایی یا پایینی پرده بکارتشان را بافت هایمن و نیمه دیگر را منفذ یا حفره بکارت تشکیل می دهد. این مدل پرده بکارت چندان رایج نیست.

پرده بکارت هلالی

پرده بکارت مسدود

این نوه هایمن، کاملا ورودی واژن را پوشانده و هیچ حفره یا منفذی ندارد. بنابراین هیچ راهی برای خروج ترشحات واژینالی و پریودی نیست. برای همین به آن پرده بکارت مسدود می گویند. این نوع پرده خطرناک است. چون موقع پریودی، خون نمی تواند خارج شود و به تدریج به قسمتهای بالاتر یعنی رحم و لوله های رحمی وارد می شود.
در نتیجه دختران دچار التهاب های خطرناک لگنی، چسبندگی و نازایی می شوند. این دختران خون پریودی نمی بینند و دردهای شدید دارند. اگر چنین علائمی داشته باشید، در اتاق عمل و تحت بیهوشی، یک برش صلیبی روی بکارت ایجاد می شود تا خون خارج شود ولی بکارت تان همچنان باقی می ماند.

پرده بکارت مسدود

بیشتر بخوانید: لکه بینی بین دو پریود

شما هم برای تشخیص نوع پرده بکارت خود در تهران می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت معاینه می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

تصاویر انواع هایمن

در این بخش می توانید تصاویر انواع پرده بکارت یا Hymen را ببینید. توجه داشته باشید که انواع دیگری هم ممکن است در جاهای دیگر ببینید که مبنای علمی ندارند و در دنیای پزشکی، انواعی که در بالا به آن اشاره کردیم را جزء انواع هایمن به حساب می آوریم.

انواع هایمن

محل قرارگیری پرده بکارت دختر

همانطور که انواع هایمن مختلف است، محل قرارگیری آن نیز متنوع است. ممکن است هایمن شما دقیقا در ورودی واژن قرار بگیرد، در این صورت با چشم براحتی دیده می شود. همینطور ممکن است پرده بکارت در فاصله ۱ تا ۲.۵ سانتی دهانه مهبل و داخل کانال واژن باشد که نمی توان آن را بدون معاینات پزشکی دید.

جنس پرده hymen

بافت پرده بکارت بافتی است که بسیار کم خون و بدون عضله است که شباهتی با بیشتر بافتهای بدن ندارد. این غشا ممکن است نازک یا خیلی ضخیم باشد. با تکامل دختران و بالا رفتن سن شان، پرده سفت تر می شود. پس اصلا امکان ترمیم در صورت آسیب دیدگی را ندارد و تنها با عمل ترمیم پرده بکارت پرده به شکل اولیه خود برمیگردد که برای افراد عادی قابل تشخیص نیست.
بافت پرده بکارت ارتجاعی یا غیر ارتجاعی است. یعنی این نوع بکارت با اولین دخول کاملا پاره نمی شود و بعد از دخول، قسمتهای زیادی از آن باقی مانده و فقط بخشی از hymen پاره می شود. عملهای زیبایی مثل روشن سازی واژن یا تزریق ژل و چربی به واژن باعث پارگی پرده بکارت نمی شوند.

تشخیص نوع پرده دختران

طبق گفته خانم دکتر فرخی پور، هر چند پرده بکارت اغلب در محل ورودی دهانه مهبل قرار گرفته و می توان آن را دید، اما به این معنی نیست که برای تشخیص سلامت پرده بکارت یا نوع آن خودتان می توانید این کار را براحتی در منزل انجام دهید.
تشخیص نوع پرده بکارت نیاز به خوابیدن در پوزیشن خاصی روی تخت مخصوص معاینه لگن نیاز دارد. ممکن است تلاش ناشیانه شما برای دیدن هایمن تان باعث شود، ناخواسته به آن صدمه بزنید و به دردسر بیفتید. عاقلانه ترین روش این است که از یک متخصص زنان و یا ماما کمک بگیرید که تجهیزات و تخصص لازم در این زمینه را دارند.

تشخیص نوع پرده بکارت

علائم نداشتن بكارت

تشخیص باکره بودن از ظاهر پرده کاملا مشخص بوده و هیچ پارگی یا زخمی روی هایمن دیده نمی شود. اما علائم پاره شدن بکارت حلقوی یا انواع دیگر بکارت معمولا به صورت ضایعاتی که روی پرده ایجاد شده و پارگی های لبه هایمن دیده می شود. یکی از ساده ترین راه های تشخیص پارگی پرده بکارت یا سلامت آن معاینه توسط پزشک است.
بکارتی که پاره شده، آناتومی طبیعی آن به هم می خورد. با این حال نداشتن بکارت علامت رابطه جنسی قبلی نیست. پارگی در اثر نزدیکی یا عدم نزدیکی را فقط می توان با معاینات پزشکی تعیین کرد.

شما هم برای تشخیص نوع پرده بکارت خود در تهران می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت معاینه می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج دختران در مورد Hymen

در این بخش، خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان به سوالات رایج درباره پرده بکارت پاسخ داده اند که در زیر آمده است:

من دختر باکره با پرده بکارت ارتجاعی هستم. آیا بعد از دخول، پرده به حالت اول برمی گردد؟

خیر. چون ارتجاعی است نه به حالت اول برمی گردد و نه خودبخود ترمیم می شود. تا قبل از بلوغ و در سنین پایین اگر آسیب جدی ندیده باشد، بکارت ترمیم می شود اما بعد از بلوغ اینطور نیست.

چه نوع پرده بکارتی بعد از ازدواج لازمه بریم دکتر تا بزنه؟

پرده بکارتی که خیلی ضخیم باشد و با دخول پاره نشود را می زنیم تا دچار درد شدید مقاربتی نشوید. البته این با بیماری واژینیسموس فرق دارد.

ایا مالش باعث پارگی می شود؟

اگر خودارضایی بدون ضربه و ورود چیزی به واژن باشد، مشکلی برای هایمن ایجاد نمی کند.

از کجا بفهمم پردم چیه؟

باید معاینه لگنی بشوید. خودتان نمی توانید نوع پرده را تشخیص دهید و ممکن است به خودتان آسیب بزنید.

خجالت میکشم معاینه بشوم. از کجا بفهمم حلقوی هستم؟

باید به پزشک زنان یا ماما مراجعه کنید تا نوع hymen را تشخیص دهند. از زمان بلوغ تا آخر عمرتان به معاینات لگنی نیاز پیدا می کنید. پس خجالت نکشید.

چند درصد از زنان حلقوی هستند؟

۹۰ تا ۹۵ درصد از دختران، هایمن حلقوی دارند که شایعترین مدل هایمن است.

تشخيص سالم بودن بكارت توسط خود فرد چطوری انجام میشه؟

به تنهایی نمی توانید سلامت پرده بکارت را معاینه کنید و ممکن است حتی به آن صدمه بزنید. به یک متخصص زنان یا ماما مراجعه کنید.

پاره شدن پرده بکارت درد دارد؟

چون عصبهای موجود در این ناحیه خیلی کم هستند، درد خاصی حس نمی کنید.

اگر شما هم سوالی در مورد انواع پرده بکارت دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله از خانم دکتر فرخی پور بپرسید.

۳.۵/۵ - (۲۴۷ امتیاز)
۲۶ دیدگاه ها
  • من تو بچگی انگشت داخل واژنم کردم ولی خون نیومده بکارتمم شبیه هیچ کدوم از اینایی ک دیدم نیست چطور بفهمم باکره ام یا خیر

    • میتونید برای تشخیص سلامت و یا نوع پرده بکارتتون به پزشک زنان یا ماما مراجعه کنید.

  • سلام من قبلا خودم جلوی آیینه یبار پردمو دیدم یه چیزی دهانه واژنم بسته بودبه رنگ سفید ولی وقتی عادت شدم بعد تمام شدن الان خونریزی دارم به رنگ روشن وخون تازه وبه شدت کمردرددارم الان اون مقدار سفید وجود نداره ومن خالیم ایا پردم ازبین رفته؟

    • سلام. نه عزیزم، پرده بکارت فقط با دخول هر چیزی با هر قطری به واژن پاره میشه. برای اینکه خیالتون راحت باشه میتونید برای معاینه بکارتتون به ماما یا دکتر زنان مراجعه کنید.

    • سلام خانم دکتر من ۱۵ سالمه
      همیشه واژن خیسه و رنگش سفیده و خیلی کم بو میده چیکار کنم ؟ به نظرتون خطر ناکه

      • سلام. اگر بد بو نیست یا درد و سوزش، التهاب، خارش و علائم دیگه ای نداره، هیچ مشکلی نیست و ترشحات عادیه. برای اطمینان میتونید به دکتر زنان یا ماما مراجعه کنید.

    • مسدود نیست چون خونریزی دارید. طبق گفته های شما احتمالا پرده مشبک دارید.

    • سلام میتونه ارتجاعی باشه و میتونه نباشه. ارتجاعی ها با دخول کامل پاره نمیشن و یه تکه هایی ازشون میمونه ولی بهر حال ارتجاعی باشه یا نباشه، با دخول هر چیزی به واژن پرده بکارت تون پاره میشه.

      • سلام . خانم دکتر من میترسم پرده ام اسیب دیده باشه. چون چند بار از موبرهای سنتی استفاده کردم ( نوره) بعد دوستم بهم گفت موبرهای سنتی به پرده آسیب زیادی میزنه و چون پرده خیلی نازکه حتی پرده رو از بین میبره.
        خیلی وحشت کردم . خودمم چندبار تو اینه ( روشش رو در اینترنت سرچ کردم) دیدم. اون پرده نازک قبلی نبود.
        الان من دیگه دختریم رو از دست دادم؟
        اصلا حرف دوستم درسته؟
        تورو خدا جوابم رو بدید ،دارم سکته میکنم. اگر پرده ام از بین رفته باشه ، برم پزشکی قانونی میفهمن که من رابطه جنسی نداشتم؟

        • سلام. عزیزم پرده بکارت چند سانت داخل واژنه و نباید نگران باشید. میتونید برای اطمینان به متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینه کنند و بگن پرده شما در چه وضعی هست.

  • وقت بخیر
    خیلی از دکترها از گفتن نوع پرده خودداری میکنن!!!
    و حس بدی رو القا میکنند!!
    لطفا بفرمایید پس چیکار کنیم!؟
    بعد از اصرارم با اکراه بهم گفتن دندانه ای یا کنگره ای
    با توجه به سرچ اینترنت که هرجا یه چیزی نوشته متوجه نشدم از کدوم نوعه!
    منظورشون رو میفرمایید شما

    • سلام. عزیزم خیلی از این انواع بکارت شبیه هم هستند و گاهی اسامی متفاوتی دارند. انواع پرده ای که شما سرچ می کنید رایجترین مدلها هستند. برای همین اصل نکته برای ما اینه که بگیم پرده سلامت هست یا نه. خیلی حساس نباشید. نوع پرده هیچ تاثیر خاصی روی رابطه یا واژنتون نداره.

  • سلام ببخشید یه سوالی داشتم من تقریبا ۱۳یا۱۴ سالم بودکه ازروی کنجکاوی انگشتم رو داخل واژنم بردم ولی هیچ خون یادردی نداشت احتمال داره پردم پاره شده باشه

    • سلام. پرده چند سانتی از ورودی واژن عقب تره. امیدوارم پاره نشده باشه و همیشگی هم با درد و خونریزی پارگیش همراه نیست. میتونید برای اطمینان به ماما یا دکتر زنان مراجعه کنید تا چکش کنند.

  • سلام خانم دکتر من یک دختر دوماهه دارم روزبعدزایمان(طبیعی)که مرخص شدم از بیمارستان خونه که اومدم موقع عوض کردن پوشکش که داشتم واژنش روتمیز کنم دهانه واژنش یه چیزشبیه پرده تقریبا سفیدرنگ تقریبا تخم مرغ شکل دیدم بردم دکتر گفت احتمالا بکارتشه اماهیچ سوراخی نداره الان بعددوماه یکم جمع شده یعنی تادهانه واژن رو کمی باز نکنم بخودی خوددیده نمیشه ایا این همون بکارت هست؟؟؟و اگه بکارته سوراخی نداره ایامشکل سازنمیشه؟؟؟بایدچیکارکنم؟؟؟

    • سلام. ممکنه نوع مدلش پرده ی مسدود باشه که هیچ منفذی نداره. تا زمان شروع پریودش هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه. فقط در اولین پریودش چون خون خارج نمیشه باید ببرید دکتر تا منفذ در پرده ایجاد کنند تا خون پریودی بتونه خارج بشه.

  • سلام ببخشید من چند باری خودارضایی مالشی داشتم و چیزی وارد واژنم نبوده فقط مالش اما چون در دوره پریودی بوده میترسم ینی اسیب دیده؟؟؟

    • سلام. نه عزیزم با خودارضایی پرده بکارت آسیب نمیبینه البته اگر چیزی وارد واژن نکرده باشید.

    • سلام. نه عزیزم. شما بالغ شدین و برای همین واژنتون از زمان رسیدن به بلوغ مایعاتی ترشح میکنه که واژن رو مرطوب و تمیز نگه میداره. اگر این ترشحات رنگی یا بد بو باشند و با خارش، التهاب، سوزش و درد همراه بشن، علامت عفونته و باید برید دکتر. اگر این علائم رو ندارید نباید نگران باشید. شما کاملا طبیعی هستید.

  • سلام خانم دکترسطح آگاهی جامعه ماخیلی کم شب اول زفافم خون ازواژنم نیومد شوهرم خیلی نگران بودواسترس داشت که نکنه نتونسته پرده ام روپاره نکرده باشه درحالی که خیلی عذاب میکیشیدم حتی شوهرم برای اینکه خونی روی ملافه مشاهده بشه انگشتش روباتیغ برید تاصبح چندین بارباهام نزدیکی کردولی دردداشتم بعدچندماه کرده فهمیدم که هایمن ندارم

    • سلام. برای استرسی که تحمل کردید متاسفم. ممکنه شما بدون هایمن متولد شده باشید. ولی همیشه هم زده شدن پرده همراه درد و سوزش نیست یا خونریزی نداره. بدون این علائم میتونه هایمن برداشته بشه.

  • سلام خانم دکتر ممنون میشم جواب بدین
    طبق گفته بعضی سایت ها من تو خونه معاینه می کنم واژنم رو ولی یه تیکه گوشت نامنظم می بینم حلقوی هم نیست اصلا تا حالا هم یادم نمیاد چیزی داخل واژنم کرده باشم
    وقتی هیچ کدوم از این شکل ها رو نمی‌بینیم یعنی اون دیواره واژنه ؟؟
    که مشاهده میشه و پرده از بین رفته؟ خواهشاً جواب بدین

    • سلام. تشخیص نوع پرده برای خودتون مشکله. باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا با معاینه شما بگن پرده شما چه شکلیه و در چه وضعیتی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *