خونریزی و لکه بینی بعد از کولپوسکوپی

خونریزی-و-لکه-بینی-بعد-از-کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یک آزمایش دقیق برای بررسی دیواره واژن و مخصوصا دهانه رحم در زنان است که با ابزار خاصی به نام کولپوسکوپ انجام می شود. این آزمایش معمولا برای تشخیص تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی دهانه رحم، زگیل تناسلی و زخم دهانه رحم تجویز می شود.
لکه بینی بعد از کولپوسکوپی یکی از عوارضی است که بعد از انجام این آزمایش احتمالا با آن روبرو می شوید. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه زمانی خونریزی بعد از کولپوسکوپی عادی است و کی باید نگران آن باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کولپوسکوپی رحم چطور انجام می شود؟

آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم را می توانید در مطب پزشک طی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید. برای انجام این آزمایش باید روی تخت معاینه بخوابید و پاها را باز کنید. پزشک یک اسپکولوم فلزی یا پلاستیکی وارد واژن می کند تا کانال واژن را باز نگه دارد.

بعد به کمک یک لامپ روشنایی و یک عدسی بزرگنمایی مخصوص که همان دستگاه کولپوسکوپ است داخل واژن و مخصوصا دیواره واژن و دهانه رحم را بررسی می کند. ممکن است در این مرحله پزشک برای برجسته کردن سلولهای دهانه رحم از محلولی اسیدی برای رنگ آمیزی سلولها استفاده کند.

بیوپسی دهانه رحم

اگر سلولهای دهانه رحم مشکوک به نظر برسند، با ابزار مخصوصی نمونه کوچکی از بافت دهانه رحم جمع آوری می شود. به این کار بیوپسی یا نمونه برداری می گویند. سپس سلولهای برداشته شده به آزمایشگاه ارسال می شوند.

خونریزی بعد از بیوپسی یکی از عوارض بعد از کولپوسکوپی است که که تنها در صورتی اتفاق می افتد همراه با کولپوسکوپی، نمونه برداری هم انجام شود.

کولپوسکوپی-دهانه-رحم

برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از تخصص و تجربه دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

ترشحات بعد از کولپوسکوپی

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، علائم بعد از کولپوسکوپی در زنانی که بیوپسی انجام داده اند، عبارتند از:

  • خونریزی خفیف واژن که تا چند روز ادامه دارد.
  • ترشحات قهوه ای رنگ و تیره واژن که ناشی از خروج محلول رنگی یا سرکه مصرف شده حین کولپوسکوپی هستند.

بعد از کولپوسکوپی اگر بیوپسی انجام نشود تا یکی دو روز بعد از کولپوسکوپی احتمالا ترشحات خاصی را تجربه می کنید که عادی است و جای نگرانی ندارد. این ترشحات معمولات بدلیل استفاده از محلول اسیدی رنگ آمیزی می باشد که همراه با ترشحات واژینال از بدن خارج می شود.

علت خونریزی بعد از کولپوسکوپی

بعد از بیوپسی معمولا خانم ها دچار خونریزی واژن می شوند. تراشیدن قسمتی از سلولهای بافت دهانه رحم که در کولپوسکوپی غیرعادی به نظر رسیده اند، علت درد، سوزش، خونریزی و لکه بینی بعد از کولپوسکوپی است. این عوارض خفیف هستند و در اغلب موارد نباید نگران آن باشید.

برای کنترل لکه بینی بعد از کولپوسکوپی باید در همان روز انجام این آزمایش با خودتان نوار بهداشتی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله آشنایی با مراقبتهای قبل و بعد از کولپوسکوپی را از همین سایت بخوانید.

آیا خونریزی بعد از کولپوسکوپی طبیعی است؟

لکه بینی بعد از کولپوسکوپی یا خونریزی خفیف واژن به مدت ۱ تا ۳ روز طبیعی است. البته بهبودی دهانه رحم بعد از بیوپسی تا ۲ هفته طول می کشد. منظور ما از بهبودی کامل این است که بدن شما، بخش نمونه برداری شده را بازسازی کند و دیگر اثری از نمونه برداری و خراش در دهانه رحم نباشد. پس لکه بینی بعد از کولپوسکوپی به مدت کوتاهی کاملا طبیعی است. اما دقت کنید که موارد زیر طبیعی نیستند:

  • خونریزی شدید بعد از کولپوسکوپی که نوار بهداشتی شما را خیس می کند
  • خونریزی واژن بیش از ۶ روز طول بکشد.
  • ترشحات واژینالی، زیاد، بدبو و رنگی شوند (ترشحات عفونی)

در این موارد باید هر چه سریعتر برای رفع این علائم به پزشکتان مراجعه کنید.

بیوپسی-مخروطی-در-کولپوسکوپی

برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از تخصص و تجربه دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم یک تست تشخیصی برای بررسی سرطان دهانه رحم و مشکلات سرویکس (مثل عفونتها و زخمهای دهانه رحم) هستند. خونریزی یا لکه بینی بعد از کولپوسکوپی از عوارض رایج بعد از این آزمایش هستند که در صورت انجام بیوپسی یا نمونه برداری از دهانه رحم ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشند.

اگر خونریزی بعد از کولپوسکوپی بیش از ۶ روز ادامه پیدا کند یا خیلی شدید باشد و نوار بهداشتی تان را مثل دوره پریودی خیس کند، عادی نیست و برای چکاپ باید سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ نهایی درباره لکه بینی کولپوسکوپی

رایجترین سوالات درباره خونریزی بعد از کولپوسکوپی و جواب آنها در زیر آمده است:

برای مراقبت بعد از نمونه برداری از رحم باید چه کارهایی انجام دهیم؟

روزانه هشت تا دوازده فنجان آب بخورید. تغذیه سالم داشته باشید. تا سه الی پنج روز (بسته به زمان قطع لکه بینی و درد) از تامپون گذاری، دوش واژینال و دخول بپرهیزید تا دچار عفونت نشوید. همچنین از فعالیت بدنی و ورزش شدید تا یک هفته بپرهیزید و در وان حمام یا استخر قرار نگیرید.

اولین پریود بعد از کولپوسکوپی رحم با بیوپسی چگونه است؟

ممکن است پریود بعدی شما دیرتر شود یا خونریزی شدیدتری را نسبت به حالت عادی تجربه کنید. این موارد طبیعی است و جای نگرانی ندارند.

خونریزی بعد از کولپوسکوپی چطور متوقف می شود؟

به ندرت خانمی دچار خونریزی غیرعادی بعد از کولپو می شود. اما بهرحال در صورت خونریزی، معمولا پزشکان برای بند آوردن آن از ساب سولفات آهن، بانداژ مایع زرد رنگ یا نیترات نقره استفاده می کنند.

اگر شما هم سوالی درباره خونریزی یا دیگر عوارض بعد از کولپوسکوپی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *