آیا آی یو دی باعث نازایی می شود؟

عوارض آی یو دی

دستگاه آیودی (IUD) یک وسیله تی شکل (T) است که داخل رحم کار گذاشته می شود. آیودی را می توان بسته به اینکه از چه نوعی باشد تا سالها در جای خود نگه داشت. بعضی از خانم هایی که از این وسیله برای جلوگیری از بارداری و به مدت طولانی استفاده کرده اند، نگران این هستند که دچار نازایی شوند.
دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، در این مقاله به شما خواهند گفت که آیا بعد از برداشتن آیودی و اقدام به بارداری، چقدر احتمال دارد دچار مشکل ناباروری و نازایی شوید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

عوارض گذاشتن آی یو دی

معمولا بعد از آیودی گذاری کمی احساس درد و ناراحتی در واژن دارید که با کمی خونریزی همراه است. بی نظمی قاعدگی و کاهش خونریزی قاعدگی هم از دیگر عوارض طبیعی آیودی گذاری هستند که هیچ خطری ندارند و بعد از مدتی خودبخود رفع می شوند.
در موارد کمی هم ممکن است فرد دچار آسیب های رحمی، عفونت و خونریزی های غیر عادی شود. یا زنانی که زایمان سزارین کرده اند، احتمال دارد IUD وارد حفره شکمی، مثانه یا روده شان شود. این عوارض غیر طبیعی هستند و در صورت بروز باید سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

برای آی یو دی گذاری و پیشگیری از بارداری با این روش، می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آی یو دی باعث نازایی می شود؟

دستگاه IUD مثل قرص های ضد بارداری است و شرایط رحم را برای لقاح نامناسب می کند. اما چند ماه بعد از برداشتن این دستگاه، توانایی باروری زنان به حالت عادی بر می گردد. مدت زمان باردار شدن بعد از برداشتن آی یوی دی در زنان مختلف متفاوت است. اما طبق آمارها ۸۵ تا ۹۰ درصد از خانم ها در ۴ تا ۱۲ ماه بعد از برداشتن IUD می توانند باردار شوند.
بعد از برداشتن دستگاه آیودی، پریود شدن تان شروع به منظم شدن می کند و بعد از منظم شدن قاعدگی، رحم و تخمدان ها کاملا آماده بارداری می شوند. بنابراین نازایی و تنبلی تخمدان ها در حالت عادی نمی تواند عوارض استفاده از آي يو دي باشد. اگر دچار نازایی شده اید، علت دیگری دارد که با مراجعه به پزشک زنان مشخص می شود.

مراحل بیرون آوردن آی یو دی

چه زنانی با گذاشتن آیودی نابارور می شوند؟

در حالت عادی هیچ خانمی با کار گذاشتن IUD رحمی دچار ناباروری و نازایی نمی شود. اما درصد کمی از زنانی بعد از برداشتن آی یودی و با تشخیص پزشک به علت استفاده از آیودی دچار مشکلات ناباروری می شوند. این بانوان به دلایل زیر نازایی بعد از برداشتن آی یو دی را تجربه می کنند:

عفونت

این بانوان به خاطر رعایت نکردن مراقبتهاي بعد از برداشتن آي يو دي یا گذاشتن آن دچار عفونت های مکرر یا شدید قارچی (کلامیدیایی) می شوند. عفونت واژن با عدم درمان به موقع و سرایت به بخش های بالاتر دستگاه تولید مثلی باعث ایجاد التهاب لگنی و در نهایت مشکل نازایی در بانوان می شود.

سوراخ شدن رحم

نحوه گذاشتن آي يو دي بسیار اهمیت دارد. چون نصب این دستگاه توسط افراد غیر متخصص یا خودتان می تواند با آسیب دیدگی، ایجاد زخم و چسبندگی و حتی سوراخ شدن رحم همراه باشد. به همین علت باید این وسیله را حتما پزشک زنان برایتان کار بگذارد. زخم و سوراخ شدن رحم از دلایل مهم کاهش قدرت باروری در زنان هستند.

موارد منع استفاده از آیودی

برای جلوگیری از عوارض گذاشتن دستگاه آی یو دی باید این کار را نزد پزشک متخصص زنان انجام دهید. برای نصب آیودی می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

متداول ترین سوالات درباره آی یو دی (IUD)

در ادامه، خانم دکتر فرخی پور به متداول ترین سوالات شما در مورد گذاشتن و برداشتن آی یودی پاسخ داده اند:

کساني که آي يو دي گذاشتند، برای چک کردن آن لازم است به پزشک مراجعه کنند؟

بهتر است یک ماه بعد از نصب دستگاه چکاپ شوید. بعد از آن، هر ۶ ماه یک بار یا هر زمان که حس کردید آیودی احتمالا جابجا یا خارج شده، می توانید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

بهترین زمان برای برداشتن آیودی کی است؟

فرقی نمی کند. در هر زمانی از سیکل قاعدگی می توانید برای خارج کردن آی یو دی به پزشک مراجعه کنید.

بعد از برداشتن آیودی قدرت باروری تغییری نمی کند؟

خیر. توانایی باروری شما بعد از برداشتن آیودی به همان اندازه ای است که قبل از IUD گذاری بوده است. اگر قدرت باروری تان تغییر کرده، می تواند دلایل دیگری داشته باشد که با مراجعه به پزشک مشخص می شود.

بهترین زمان برای گذاشتن آی یو دی کی است؟

روزهای سوم تا پنجم پریودی بهترین موقع برای کاشت IUD است. چون هم دهانه رحم بازتر از حالت عادی است و هم مطمئن هستید که باردار نیستید.

گذاشتن آي يو دي درد دارد؟

معمولا با کمی درد و خونریزی همراه هست که قابل تحمل است. اما اگر در دوران پریودی برای کاشتن دستگاه اقدام کنید، درد و خونریزی آن کمتر می شود.

گذاشتن آی یو دی باعث پخش یا تشدید عفونت های مقاربتی نمی شود؟

عفونت ناشی از ویروس ایدز، زگیل تناسلی و … با گذاشتن این دستگاه اتفاقا کمتر هم می شوند. حتی احتمال سرطان دهانه رحم هم کمتر می شود. چون سلول هایی که میزبان این ویروس ها هستند با آیودی گذاری کمتر می شوند.

چکار کنیم که بعد از گذاشتن آیودی دچار عفونت نشیم؟

مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی را تا ۴۸ ساعت حتما رعایت کنید. یعنی از رفتن به حمام، شنا کردن، رابطه جنسی، ورزش سنگین یا تامپون گذاری بپرهیزید. این مراقبتها از عوارض دستگاه آي يو دي پیشگیری می کنند.

اگر شما هم سوالی در مورد عوارض دستگاه آي يو دي و نازایی بعد از برداشتن آن دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

۴.۳/۵ - (۲۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *