آیا تبخال تناسلی و زگیل تناسلی نشانه ایدز هستند؟

رابطه زگیل و تبخال تناسلی با ایدز

زگیل تناسلی یا وارت (wart) شایع ترین بیماری منتقله ی جنسی در زنان است که می تواند باعث بروز سرطان های دستگاه تناسلی مثل سرطان دهانه رحم و بیماریهای مقاربتی دیگر مثل ایدز و سوزاک شود. برای بعضی از بانوان مبتلا به زگیل یا تبخال تناسلی ممکن است آزمایش HIV (ایدز) نیز تجویز شود.
به همین دلیل بسیاری از آنها نگران می شوند که نکند دچار ایدز شده باشد. شما با خواندن این مقاله متوجه می شوید که آیا تبخال تناسلی و زگیل تناسلی نشانه ایدز هستند یا نه و این بیماریهای چه ارتباطی با هم دارند. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

رابطه زگیل و تبخال تناسلی با ایدز

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، در مورد رابطه زگیل و تبخال تناسلی با ایدز می توان گفت که هر چند این سه بیماری کاملا با هم متفاوتند ولی شباهت هایی هم دارند که عبارتند از:

  • هر سه بیماری ویروسی هستند ولی نوع ویروس آنها با هم فرق می کند.
  • شایع ترین روش انتقال هر سه بیماری، رابطه جنسی با فرد آلوده یا تماس پوستی با او است.
  • با بروز هر یک از این بیماریها، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود.
  • احتمال ابتلا به تبخال و زگیل تناسلی در زنانی که ایدز دارند، بالاست.

همچنین، شخصی که آلوده به یکی از این بیماریها باشد، به احتمال زیاد مبتلا به بیماریهای جنسی دیگر هم می شود.

برای تشخیص و درمان انواع بیماریهای مقاربتی، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه و از تجربه ایشان در درمان این بیماری ها بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت  با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

علائم اچ آی وی (ایدز)

تبخال تناسلی و ایدز

در مورد رابطه تبخال تناسلی و ایدز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع ویروس: تبخال تناسلی در اثر تیپ دوم ویروس هرپس تناسلی (HSV-2) ایجاد می شود. اما ایدز در اثر آلودگی به ویروس اچ آی وی رخ می دهد. بنابراین این دو بیماری با هم کاملا فرق دارند.
  • رابطه هرپس و ایدز: به دلیل ایجاد زخم و خونریزی در مخاط واژن یا مقعد و آسیب دیدگی اولین سد دفاعی بدن یعنی پوست در این ناحیه، خطر ابتلا به ایدز در هنگام نزدیکی ۲ تا ۳ برابر بیشتر می شود.

تبخال تناسلی نشانه ایدز است؟

مشخص ترین ارتباط تبخال تناسلی و ایدز در افراد اچ آی وی مثبت این است که اولین و شایع ترین علامت پوستی ایدز در این افراد، ظاهر شدن تبخال تناسلی است. اما تبخال تناسلی به طور قطعی نشانه ایدز نیست ولی علامت نقصی در سیستم ایمنی هست که ممکن است ناشی از ایدز باشد.

رابطه زگیل تناسلی با ایدز

به گفته خانم دکتر فرخی پور، سرطان دهانه رحم از مهمترین عوارض و خطرات زگیل تناسلی است. اما در مورد ارتباط زگیل تناسلی و ایدز باید بگویم که زگیل تناسلی نشانه ایدز نیست. ولی در صورت ابتلا به این بیماری ریسک ایدز در شما بیشتر می شود.
ولی عدم جوابدهی به روشهای درمان زگیل تناسلی و پخش شدن سریع زگیل در بدن می تواند علامت ایدز باشد. چون تنها راه درمان و عدم بازگشت زگیل ها، از بین رفتن ویروس زگیل تناسلی توسط سیستم ایمنی است. پس اگر درمان نمی شوید، یعنی سیستم ایمنی تان دچار نقص شده و باید تست HIV بدهید.

رابطه زگیل تناسلی با ایدز

چه کسانی باید آزمایش HIV بدهند؟

علاوه بر افرادی که زگیل تناسلی و تبخال تناسلی دارند، افراد زیر هم باید برای اطمینان آزمایش ایدز بدهند:

  • افرادی که عفونت‌ واژن قارچی مقاوم به درمان دارند که علت آن خشکی واژن نیست.
  • کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.
  • افرادی که دانه های ریز سفیدی روی پوست شان ایجاد شده که مركز آن فرورفتگی دارد و مقاوم به درمان است.

هر یک از این موارد در بزرگسالان می تواند علامت نقص سیستم ایمنی باشد که مشخص ترین علامت ایدز است.

برای درمان تبخال و زگیل تناسلی و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مقاربتی دیگر، می توانید از سالها تجربه موفق خانم دکتر فرخی پور، جراح و متخصص زنان در درمان این بیماریها بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ درباره بیماری های مقاربتی

در این بخش می توانید پاسخ سوالات رایج درباره رابطه زگیل و تبخال تناسلی با ایدز را بخوانید:

چرا باید از کاندوم استفاده کنم وقتی که برای تبخال تناسلی و زگیل تناسلی محافظتی ایجاد نمی کند؟

هرچند محافظت کاندوم از این بیماریها کامل نیست اما کاندوم می تواند از ابتلای شما به بیماریهای دیگری مثل ایدز، هپاتیت B و C جلوگیری کند.

کسی که ایدز و زگیل تناسلی دارد و اقدام به درمان نمی کند، دچار چه مشکلی میشود؟

در صورت عدم درمان، بدنتان ضعیف تر شده و طول عمرتان کوتاهتر می شود. در ضمن ریسک انتقال بیماری و ابتلا به بیماریهای آمیزشی دیگر هم در شما بالاتر می رود.

آیا HIV می تواند باعث زگیل تناسلی شود؟

بله. متاسفانه زگیل تناسلی یکی از شایع ترین شکایت پوستی بیماران مبتلا به ایدز است.

آیا ابتلا به HPV به این معنی است که همسرم خیانت کرده است؟

خیر. رابطه جنسی فقط یکی از روشهای انتقال زگیل تناسلی و ویروس HPV است. ممکن است یک فرد آلوده بعد از دست زدن به زگیلش، شیرآلات سرویس بهداشتی را آلوده کند و از این طریق ویروس را به دیگران منتقل کند.

تبخال زگیل تناسلی و HIV چه ویژگی مشترکی دارند؟

HPV و HIV هر دو جزء بیماریهای مقاربتی (STI) هستند. همچنین، هر دو ویروس می توانند سالها در بدن بدون ایجاد علائم باقی بمانند.

بدترین بیماری مقاربتی چیست؟

تبخال تناسلی، هپاتیت B، ایدز و زگیل تناسلی بدترین بیماریهای STD (مقاربتی ) هستند که هنوز درمانی ندارند. البته با برخی روشها میتوان علائم آنها را کاهش داد.

اگر شما هم سوالی درباره رابطه زگیل و تبخال تناسلی با ایدز دارید، می توانید سوالات خود را برای ما در بخش نظرات این مقاله بفرستید.

۳.۶/۵ - (۱۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *