آشنایی با مراقبتهای قبل و بعد از کولپوسکوپی

مراقبت قبل و بعد از کولپوسکوپی

پزشکان از روش کولپوسکوپی برای تشخیص قطعی سرطان دهانه رحم یا شناسایی سلولهای پیش سرطانی استفاده می کنند. برای اینکه کولپوسکوپی انجام دهید، مثل تست پاپ اسمیر باید بعضی از مراقبتهای قبل و بعد از کولپوسکوپی را رعایت کنید تا دچار مشکل خاصی نشوید.
ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که اقدامات قبل از کولپوسکوپی چیست و بعد از کولپوسکوپی باید چه کارهایی را انجام دهید تا دچار عفونت و دیگر عوارض بعد از کولپوسکوپی نشوید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟

در روز کولپوسکوپی دهانه رحم باید روی تخت مخصوص معاینه بخوابید و پاها را باز کنید. معاینه دهانه رحم بدون درد است بنابراین کولپوسکوپی با بیهوشی انجام نمی شود. پزشک برای باز کردن کانال واژن وسیله مخصوصی به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند. دستگاه کولپوسکوپ را هم که یک میکروسکوپ قدرتمند است، در فاصله ۲۰ سانتی متری دهانه رحم قرار می دهد تا بتواند داخل واژن را به وضوح ببیند.

اگر سلولهای مشکوکی در دهانه رحم دیده شود، پزشک با رنگ مخصوصی داخل واژن و دهانه رحم را رنگ آمیزی کرده و دوباره با کولپوسکوپ آن را بررسی می کند. در صورت نیاز به نمونه برداری، ابزاری دیگر وارد واژن می شود تا سلولهای دهانه رحم را جمع آوری کند. این مرحله بیوپسی نام دارد که برای همه خانمها انجام نمی شود. اگر بعد از بیوپسی درد داشتید می توانید تا دو روز با فواصل شش ساعته بروفن مصرف کنید.

برای کولپوسکوپی دهانه رحم در تهران، می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت گرفتن وقت قبلی با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های قبل از کولپوسکوپی

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، قبل از مراجعه به مطب پزشک برای انجام کولپوسکوپی حتما باید نکات قبل از کولپوسکوپی را به دقت رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  • پنج روز تا یک هفته از اتمام پریودی شما گذشته باشد.
  • از دو روز قبل از کولپوسکوپی نباید رابطه جنسی داشته باشید.
  • تا ۴۸ ساعت قبل از کولپوسکوپی نباید از داروهای داخل واژینالی استفاده کنید.
  • از دو روز قبل از انجام کولپوسکوپی نباید از لوبریکانت، اسپرم کش و یا دوش واژینال استفاده کنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید که طی تماس با مطب یا در معاینه قبلی، پزشک از شما خواسته است آنرا موقتا کنار بگذارید، طبق دستور پزشک عمل کنید.

مراقبت قبل از کولپوسکوپی

آمادگی های قبل از کولپوسکوپی در روز مراجعه

قبل از کولپوسکوپی برای اینکه استرس کمتری داشته باشید، از پزشک تان بخواهید برایتان روند کار را توضیح دهد. به یاد داشته باشید که در روز معاینه و قبل از کولپوسکوپی موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:

۱- اگر پریود هستید باید طی تماس با مطب، کولپوسکوپی را تا پنج روز بعد از پایان پریودی عقب بیندازید.

۲- اگر در روز کولپوسکوپی کمر درد دارید، باید آنرا به پزشک تان بگویید.

۳- در صورتی که باردار هستید، داروی خاصی مصرف می کنید یا بیماری خاصی دارید قبل از کولپوسکوپی حتما آنرا به پزشک اطلاع دهید. (مهم)

۴- می توانید قبل کولپوسکوپی غذا و مایعات بخورید. ولی بهتر است قبل از انجام این تست، روده و مثانه کاملا خالی باشد تا موقع کولپوسکوپی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

۵- ممکن است همراه کولپوسکوپی نیاز به بیوپسی داشته باشید، پس بخاطر خونریزی و لکه بینی بعد از کولپوسکوپی حتما در روز مراجعه با خودتان یک پد نوار بهداشتی همراه داشته باشید.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

به گفته خانم دکتر فرخی پور، اگر بیوپسی برایتان انجام نشده، نیازی به مراقبت های بعد از کولپوسکوپی نیست. اما در صورت انجام بیوپسی حتما باید برای جلوگیری از عوارض بعد از کولپوسکوپی، مراقبتهای زیر را انجام دهید:

۱- بعد از کولپوسکوپی نیازی به بستری شدن یا استراحت مطلق ندارید و می توانید به زندگی عادی برگردید. ولی برای بهبود سریعتر محل بیوپسی شده بهتر است تا دو روز استراحت کنید و کارهای سنگین انجام ندهید.

۲- بنابر توصیه پزشک تان و مقدار بیوپسی و درد و عوارضی که دارید، حداکثر تا پنج روز نباید ورزش کنید. بعد از این مدت می توانید ورزش را شروع کنید.

۳- تا سه روز بعد از بیوپسی نباید رابطه جنسی (دخول واژینالی) داشته باشید یا چیزهایی مثل تامپون را وارد واژن تان کنید.

۴- تا زمان بهبودی کامل و از بین رفتن لکه بینی باید بهداشت واژن و لباس زیرتان را رعایت کنید تا دچار عفونت نشوید. اما نباید از دوش واژینال استفاده کنید.

۵- اگر تا قبل از معاینه داروی خاصی مصرف می کردید که پزشک برای کولپو منع کرده بود، از پزشک تان بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره مصرف آنها را شروع کنید.

۶- در مورد استحمام و دوش گرفتن هیچ منعی وجود ندارد. اما تا یک هفته از نشستن در وان خودداری کنید.

۷- اولین پریودتان بعد از کولپوسکوپی معمولا سنگین خواهد بود، اما در پریودهای بعدی دوباره قاعدگی تان عادی می شود. در این مورد نگران نباشید.

۸- تا سه روز بعد از کولپوسکوپی، درد و گرفتگی خفیف دارید که عادی هستند و با مصرف داروی مسکن برطرف می شوند.

خونریزی بعد از کولپوسکوپی اگر خفیف باشد عادی است و حداکثر ممکن است تا یک هفته ترشحات رنگی داشته باشید. نگران آنها نباشید. فقط در صورت درد و خونریزی شدید، تب و ترشحات چرکی و بد بوی واژن باید حتما هر چه سریعتر به پزشک تان مراجعه کنید. چون اینها علامت عفونت هستند و باید سریعتر توسط پزشک به آنها رسیدگی شود.

بیشتر بخوانید: کولپوسکوپی چه عوارض و خطراتی دارد؟

پیشگیری از عفونت بعد از کولپوسکوپی

برای انجام تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره کولپوسکوپی سرویکس

در این بخش می توانید پرسش و پاسخ کولپوسکوپی با دکتر فرخی پور را دنبال کنید:

بعد از کولپوسکوپی بدون بیوپسی می توانم نزدیکی کنم؟

در صورتی که نمونه برداری انجام نداده و هیچ احساس درد و ناراحتی ندارید، بله می توانید رابطه جنسی تان را شروع کنید.

بعد از کولپوسکوپی می توانم قرص ضد بارداری مصرف کنم؟

بله هیچ مشکلی ندارد و می توانید مثل قبل آن را ادامه دهید. اما اگر بیوپسی کرده اید تا سه روز نباید مقاربت داشته باشید.

مرحله بعد از کولپوسکوپی چیست؟

اگر لازم باشد همراه با کولپوسکوپی برایتان نمونه برداری هم می کنیم و آنها را به آزمایشگاه می فرستیم. بعد از گرفتن جواب هم باید دوباره به مطب برای تفسیر جواب کولپوسکوپی مراجعه کنید.

کی کولپوسکوپی انجام دهیم؟

بهترین زمان برای کولپوسکوپی وقتی است که چند روز از پایان پریود شما گذشته است.

بعد از کولپوسکوپی چه بخوریم؟

بعد از کولپوسکوپی نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست، مگر اینکه خودتان دچار یبوست باشید که برای اینکه به واژن و دهانه رحم فشار نیاید بهتر است غذاهای فیبردار و مایعات فراوان بخورید.

کولپوسکوپی درد دارد؟

اگر بیوپسی از دهانه رحم یا واژن انجام شود کمی درد دارید که با مصرف بروفن قبل از کولپوسکوپی قابل تحمل است. بعد از کولپوسکوپی هم درد خفیفی دارید که با خوردن مسکن های سبک برطرف می شود.

کولپوسکوپی بدون بیوپسی کردم اما درد و سوزش دارم، این خطرناک است؟

نه اصلا. علت درد شما فشار به واژن به خاطر ورود اسپکولوم است. احساس سوزش هم به دلیل شستشوی واژن با محلول قبل از کولپوسکوپی است که بعد از یک روز رفع می شود. نگران نباشید.

می توانم کولپوسکوپی را در بارداری انجام دهم؟

کولپوسکوپی در بارداری خطری ندارد اما اگر اضطراری نباشد، ترجیح می دهیم این تست را تا بعد از زایمان به تأخیر بیندازیم.

بیوپسی دهانه رحم باعث نازایی می شود؟

خیر. کولپوسکوپی یا بیوپسی هیچ تاثیر منفی روی توانایی باروری و یا نازایی خانم ها ندارند.

از روش کولپوسکوپی برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده می شود؟

معمولا از کولپوسکوپی برای تشخیص ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم یا واژن، التهاب و زخم دهانه رحم و عفونتهای دهانه رحم استفاده می کنیم. همچنین استفاده از کولپوسکوپی برای اچ پی وی یکی از کاربردهای اصلی این متد تشخیصی است.

اگر شما هم سوالی درباره مراقبت های قبل و بعد از کولپوسکوپی دارید، می توانید در بخش نظرات آنها را بپرسید.

۴.۱/۵ - (۱۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *