پرسش و پاسخ کولپوسکوپی با دکتر فرخی پور

پرسش و پاسخ کولپوسکوپی

کولپوسکوپی دهانه رحم یکی از چکاپ های دستگاه تناسلی زنان برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. در این روش با دستگاهی به نام کولپوسکوپ که بزرگنمایی بالایی دارد و از لحاظ ظاهری شبیه میکروسکوپ است دهانه رحم بررسی می شود. دقت این روش در تشخیص ضایعات سرطانی و تغییرات سلولی در دهانه رحم و واژن بالای ۹۹% است. از آنجایی که این آزمایش برای تشخیص سرطان دهانه رحم و تغییرات سلولی پیش سرطانی استفاده می شود، با نگرانی هایی برای بیماران همراه است.
من دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان هستم و در این مقاله سعی می کنم به مهمترین و رایج ترین سوالات شما به آزمایش کولپوسکوپی زخمها و تغییرات سلولی دهانه رحم پاسخ دهم. تا پایان این مقاله همراه من باشید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کولپوسکوپی دهانه رحم

در این بخش از پرسش و پاسخ درباره سرطان دهانه رحم، به سوالات شما درباره آزمایش کولپوسکوپی پاسخ می دهیم:

۱- بهترین زمان برای کولپوسکوپی کی است؟

زمانی که پریود نباشید و چند روز از پایان قاعدگی تان گذشته باشد.

۲- برای انجام آزمایش کولپوسکوپی به کجا مراجعه کنم؟

شما می توانید این آزمایش را در مراکز کولپوسکوپی در تهران و یا در کلنیک ها و بیمارستانهای خصوصی و دولتی که مجهز به دستگاه کولپوسکوپ هستند، انجام دهید.

۳- نحوه انجام کولپوسکوپی به چه صورت است؟

باید روی تخت مخصوصی بخوابید و پاها را باز کنید. با اسپکولوم، کانال واژن باز می شود و دهانه رحم را محلولی رنگ آمیزی می کنیم تا دقت بررسی بالاتر برود. اگر در بخش های رنگ آمیزی شده، مورد مشکوکی وجود داشته باشد، از دهانه رحم نمونه برداری یا بیوپسی انجام می دهیم.

۴- کولپوسکوپی همان نمونه گیری از دهانه رحم است؟

همیشه کولپوسکوپی با نمونه برداری همراه نیست. کولپوسکوپی دهانه رحم، یک روش تشخیصی برای بررسی ناهنجاری های دیواره واژن و دهانه رحم است که با بزرگنمایی بالای دستگاه کولپوسکوپ انجام می شود. اگر کولپوسکوپی چیز مشکوکی نشان دهد، بیوپسی یا نمونه برداری از بافتها را انجام می دهیم.

۵- من زگیل تناسلی دارم و باکره هستم، می توانم کولپوسکوپی انجام دهم؟

خیر. کولپوسکوپی برای دختران باکره انجام نمی شود. پرده بکارت مانع از دیدن و مشاهده دهانه رحم می شود.

۶- حین کولپوسکوپی نمونه برداری هم انجام می شود؟

در بیشتر اوقات لازم است بیوپسی انجام گیرد و نمونه ها به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال شوند. اما در بعضی موارد هم نمونه برداری نداریم.

۷- من ویروس hpv شماره ۵۶ و ۳۹ دارم. اچ پی وی باعث عفونت شده ولی تست پاپ اسمیر من نرمال است، باید کولپوسکوپی بدهم؟

تیپهای پرخطر زگیل تناسلی حتما نیاز به کولپوسکوپی دارند که ۵۶ و ۳۹ هم جزء آنها است. حتی اگر تست پاپ اسمیر هیچ ضایعه سلولی را نشان ندهد باید کولپوسکوپی شوید.

۸- عفونت اگر داشته باشم، می توانم کولپوسکوپی کنم؟

 بله. وجود عفونت مشکلی برای انجام تست کولپوسکوپی ایجاد نمی کند. اتفاقا یکی از دلایل کولپوسکوپی بررسی عفونتهای واژینال و مخصوصا دهانه رحم است.

علائم سرطان دهانه رحم

چرا کولپوسکوپی دهانه رحم باید انجام شود؟

زمانی برای شما کولپوسکوپی تجویز می شود که دچار زگیل تناسلی یا التهاب دهانه رحم شده باشید و یا جواب تست پاپ اسمیر شما، مثبت باشد. با خواندن پرسش و پاسخ کولپوسکوپی در این بخش متوجه می شوید که کی به کولپوسکوپی نیاز دارید:

۹- علت انجام کولپوسکوپی چیست؟

همانطور که گفتیم پزشکان برای تشخیص تغییرات پیش سرطانی در بافت گردن رحم و واژن یا سرطانی شدن سلولهای این نواحی از شما می خواهند کولپوسکوپی انجام دهید و انجام آن ضرورت دارد.

۱۰- تست پاپ اسمیر من التهاب و عفونت شدید به همراه متاپلازیا نشان داده است. چون در شهرمان کولپوسکپی نداریم، می توانم زخم را فریز کنم؟

متاپلازی یعنی سلولهای دهانه رحم عادی نیستند و باید حتما کولپوسکوپی دهانه رحم انجام شود. به متخصص زنان در شهر دیگری مراجعه کنید که کولپوسکوپی دارند. به هیچ عنوان تا مشخص شدن نتیجه کولپوسکوپی نباید زخم شما، فریز (منجمد) شود. فریز شدن زخم مانع از این می شود که بتوانیم سلولهای دهانه رحم را دقیق بررسی کنیم.

۱۱- پاپ اسمیر نرمال و تست hpv  منفی برای تیپ ۱۶ و ۱۸ زگیل تناسلی دارم. ولی مبتلا به تیپ ۳۱ هستم، لازم است کولپوسکوپی کنم؟

تیپ ۳۱ پرخطر است اما از ۱۶ و ۱۸ خطر کمتری دارد. با این حال هر چند جواب پاپ اسمیر منفی بوده، ولی باید کولپوسکوپی از دهانه رحم حتما برایتان انجام شود.

۱۲- آیا تجویز کولپوسکوپی به این معنی است که سرطان دارم؟

یکی از اصلی ترین علتهای انجام کولپوسکوپی تشخیص سلولهای پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم است. تا گرفتن نتیجه آزمایش کولپوسکوپی باید صبر کنید. بنابرتجربه تنها در موارد کمی، اگر به موقع اقدام نکرده باشید، سرطان دهانه رحم اتفاق می افتد.

۱۳- کولپوسکوپی شدت سرطان دهانه رحم را نشان می دهد؟

بله. اگر فرد دچار تغییرات سلولی شده باشد، کولپوسکوپی نشان می دهد که در چه مرحله ای هستید. یعنی سلولها پیش سرطانی هستند یا سرطانی شده اند. روند بهبود و یا بدتر شدن سلولها را هم می توان در کولپوسکوپی دید.

۱۴- می توانم بدون تست پاپ اسمیر برای کولپوسکوپی به مطب مراجعه کنم؟

اول باید تست پاپ اسمیر انجام دهید. اگر لازم بود کولپوسکوپی تجویز می شود. اگر به ابتلا به زگیل تناسلی مشکوک باشید، در کنار کولپوسکوپی تست پاپ اسمیر hpv-typing هم انجام می شود.

۱۵- اگر پریود نامنظم داشته باشم باید کولپوسکوپی شوم؟

اگر سه بار پشت سرهم بی نظمی قاعدگی داشته اید، باید معاینه شوید تا علت آن مشخص شود. در صورت نیاز تست پاپ اسمیر می نویسیم. اگر نتیجه آن مثبت شد، باید کولپوسکوپی دهانه رحم را برایتان انجام شود. در غیر این صورت کولپوسکوپی نیاز ندارید.

برای انجام تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

کولپوسکوپی و عوارض آن

در این بخش می توانید پرسش و پاسخ های مربوط به عوارض بعد از کولپوسکوپی را بخوانید:

۱۶- کولپوسکوپی چقدر درد دارد؟

کولپوسکوپی به تنهایی درد خاصی ندارد و تنها علت درد کولپوسکوپی، خراشیدن بافتها برای نمونه برداری است (مشابه آنچه در پاپ اسمیر انجام می شود). در صورت بیوپسی از دهانه رحم، تا دو روز درد، ناراحتی و گرفتگی دارید.

مراحل پیشرفت سرطان دهانه رحم

۱۷- داشتن ترشحات واژینالی بعد از کولپوسکوپی و بیوپسی عادی است؟

ترشحات واژینالی تیره رنگ و لکه بینی که خفیف و بدون بو و رنگ باشد، طبیعی است و تا سه روز ممکن است طول می کشد. در صورتیکه علائم دیگری داشتید، ممکن است دچار عفونت بعد از کولپوسکوپی شده اید و باید سریع به پزشک مراجعه کنید. البته این اتفاق بسیار بسیار نادر است.

۱۸- علت خونریزی بعد از کولپوسکوپی چیست؟

خونریزی و لکه بینی از عوارض کولپوسکوپی همراه با بیوپسی است و بخاطر خراش و زخم شدن دهانه رحم موقع نمونه برداری ایجاد می شود.

۱۹- زخم هایی که موقع نمونه گیری از دهانه رحم در کولپوسکوپی ایجاد شده، التهاب دهانه رحم را بدتر نمی کند؟

زخمهای بیوپسی سطحی هستند. بنابراین خودبخود خوب می شوند و هیچ عارضه ای ایجاد نمی کنند.

۲۰- من از کولپوسکوپی می ترسم، عفونت مقاوم به درمان هم دارم، می توانم کولپوسکوپی نکنم؟

اگر این تست برایتان تجویز شده باید فوری آن را انجام دهید. کولپوسکوپی دهانه رحم هیچ عارضه ای ندارد. حتی برای زنان باردار هم (با نظر پزشک) قابل تجویز است.

۲۱- بعد از کولپوسکوپی چقدر طول می کشد تا سرویکس بهبود یابد؟

دوره نقاهت تان یک تا سه روز معمولا طول می کشد. اما همه خانم ها معمولا از همان روز به کارهای عادی شان می توانند برگردند.

بیشتر بخوانید: تفاوتهای اصلی تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی

تفسیر جواب کولپوسکوپی رحم

با خواندن جواب سوالهای زیر می توانید کمی با نحوه خواندن و تفسیرجواب آزمایش کولپوسکوپی آشنا شوید. البته تفسیر جواب پاتولوژی رحم به عهده ی پزشک شماست.

۲۲- تست پاپ اسمیرم خوب بوده ولی تست اچ پی وی، تیپهای کم خطر و پرخطر را نشان داده اند. کولپوسکوپی کردم ولی تغییر سلولی نشان نداده، چکار کنم؟

به درمان hpv ادامه دهید تا ویروس آن از بدنتان خارج شود. طبق تجویز پزشکتان هم باید معاینات دوره ای کولپوسکوپی از دهانه رحم را انجام دهید تا وضعیت سلولهای دهانه رحم مرتبا چک شود. در صورتی که سلولها پیش سرطانی شده اند، به سرعت تشخیص دهیم و به موقع از سرطانی شدن آن جلوگیری کنیم (که البته در سوال شما بنظر می رسد تغییراتی در دهانه رحم ایجاد نشده و جای نگرانی نیست)

۲۳- تست پاپ اسمیر نرمال و تست HPV با تیپ کم خطر دارم. اگر کولپوسکوپی ضایعه ای نشان دهد باید آن را فریز کنم؟

خیر. نیازی به کولپوسکوپی نیست. معنی hpv بی خطر این است که به تیپهای پوستی مبتلا شده اید. اما اگر تست های شما مثبت یا مشکوک بودند و ضایعه ای دیده میشد، نباید سریع زائده را فریز کنید. قبل از آن حتما باید کولپوسکوپی انجام دهید. زدن واکسن گارداسیل را برای جلوگیری از آلودگی به انواع پرخطر اچ پی وی به شما توصیه می کنم.

۲۴- تست کولپوسکوپی من، تغییرات سلولی را تایید کرده ، این یعنی سرطان دارم؟

سرطانی شدن دهانه رحم مراحل مختلفی دارد. سلولهای شما اگر پیش سرطانی شده باشند با درمان می توانید روند تغییرات را کند کرده و درمان شوید. نگران نباشید. تعداد کمی دچار سرطان سرویکس می شوند، مگر اینکه درمان را ادامه ندهند.

۲۵- جواب آزمایش کولپوسکوپی من مثبت شده، برای اطمینان دوباره باید کولپوسکوپی بدهم؟

خیر. این تست دقت بالای ۹۹ درصد دارد و احتمال خطا هست ولی خیلی جزئی و نیازی به تکرار نیست. درمان و کولپوسکوپی دوره ای را که پزشک برایتان تجویز کرده، حتما انجام دهید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره chronic cervicitis در جواب کولپوسکوپی

جواب آزمایش کولپوسکوپی

۲۶- اگر نتیجه آزمایش کولپوسکوپی مثبت شود، چه اتفاقی می افتد؟

مثبت بودن بیوپسی سرویکس، یعنی اینکه در نمونه شما سلولهای پیش سرطانی یا سرطانی دیده شده است. باید درمان را شروع کنید و معاینات کولپوسکوپی بعدی را سر موقع طبق تجویز پزشک تان انجام دهید (معمولا هر شش ماه یکبار)

برای انجام تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی دهانه رحم، شما هم می توانید از تخصص و جدیدترین تجهیزات خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه مراجعه کنید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

اگر شما هم سوالی از خانم دکتر فرخی پور، متخصص زنان درباره کولپوسکوپی از دهانه رحم دارید، می توانید در بخش نظرات همین مقاله آنها را بپرسید تا در اسرع وقت به آنها جواب دهیم.

۳.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)
۴ دیدگاه ها
  • سلام خانم دکتر من پاپ اسمیر انجام دادم التهاب شدید نشون داده دکتر گفته نیاز است فریز کنم آیا قبل فزیز نیاز است کولپوسکوپی انجام بدم

    • بله. صد در صد باید قبلش کولپوسکوپی انجام بدین و به هیچ عنوان فریز نکنید. چون پاپ اسمیر نشون نمیده که التهاب شما علامت سرطانی شدن سرویکس هست یا نه. فریز کردن باعث میشه اگر سلولها سرطانی هستن ما متوجه پیشرفتشون نشیم و تبدیل به سرطان بشن.

    • سلام. حتما باید تست کولپوسکوپی انجام بدین تا مشخص بشه سرویسیت شما ناشی از ضایعات پیش سرطانی هست یا سرطان سرویکس و یا اینکه مشکل دیگه ای دارید. انجام این تست رو به تعویق نندازین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *