پاپ اسمیر liquid based چیست و چه تفاوتی با پاپ اسمیر معمولی دارد

پاپ-اسمیر-liquid-based

تست پاپ اسمیر یک روش مهم و اولیه برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. این تست امروزه به دو روش پاپ اسمیر معمولی و پاپ اسمیر liquid based (مبتنی بر مایع) که یک روش جدیدتر است، انجام می شود.
شما در این مقاله به شما خواهیم گفت که پاپ اسمیر liquid based چیست و چطور انجام می شود. همچنین شما را با تفاوتهای این روش با تست معمولی پاپ اسمیر آشنا می کنیم. برای دسترسی سریعتر به تیترهای مقاله پیشنهاد می کنیم از فهرست زیر استفاده کنید.

پاپ اسمیر liquid based چیست؟

تست پاپ اسمیر liquid based (پاپ اسمیر مبتنی بر مایع) یک روش جمع آوری و آماده سازی نمونه های سلولی از دهانه رحم یا سرویکس است. در این روش، از ابزاری شبیه به برس برای جمع آوری سلول های گردن رحم استفاده می شود.

این روش به liquid based معروف است. چون سر برس در یک محلول مایع که از سلول های گردن رحم محافظت می کند، شسته می شود تا خون و مواد دیگر از سلولها جدا شود. بعد نمونه ها به آزمایشگاه پاتولوژی برای تجزیه و تحلیل فرستاده می شوند.

روش انجام تست پاپ اسمیر liquid based

برای انجام تست پاپ اسمیر liquid based باید روی تخت معاینه دراز بکشید. پاهایتان را باز کنید و دو طرف تخت بگذارید. بعد پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند تا کانال واژن برای نمونه برداری باز شود.

سپس با برس خاصی به آرامی از بافت‌ گردن رحم و پشت واژن نمونه برداری می شود. بعد برس با سلولهای جمع آوری شده داخل مایع خاصی قرار می گیرد. اگر علائم عفونت واژن را هم داشته باشید از ترشحات واژینالی نمونه برداری می شود. در نهایت، تمام نمونه ها به آزمایشگاه ارسال می شوند.

تفاوت-مراحل-پاپ-اسمیر-و-پاپ-اسمیر-liquid-based

برای انجام تست پاپ اسمیر liquid based در تهران می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

فرق پاپ اسمیر liquid based با پاپ اسمیر معمولی

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، هر دو نوع تست پاپ اسمیر مبتنی بر مایع (liquid base) و پاپ اسمیر معمولی با هدف بیوپسی یا نمونه برداری از دهانه رحم انجام می شود. ولی این دو روش با هم تفاوت هایی دارند. تفاوت پاپ اسمیر liquid base و پاپ اسمیر عادی عبارتند از:

۱- پاپ اسمیر liquid base نسبت به پاپ اسمیر معمولی روش جدیدتری است.

۲- در روش پاپ اسمیر مبتنی بر مایع، بعد از نمونه برداری سلول ها در محلول خاصی غوطه ور می شوند و بعد چند قطره از محلول روی لامل آزمایشگاهی (یک تیغه شیشه ای کوچک) ریخته می شود. ولی در پاپ اسمیر عادی سلولها با خون و مواد دیگر بدون تفکیک شدن مستقیماً روی لامل قرار می گیرند.

۳- در تست پاپ اسمیر معمولی سلولهای زیادی از نمونه برداشته شده هدر می رود و عوامل زیادی مثل خون همراه سلولها می تواند در نتیجه آزمایش اختلال ایجاد کند. اما در پاپ اسمیر liquid based نمونه ها هدر نمی روند و یکنواخت تر هستند.

۴- در روش جدید نسبت به روش معمولی امکان انجام آزمایش های بیشتری مثل تست HPV با استفاده از نمونه های جمع آوری شده هست.

۵- پاپ اسمیر معمولی ارزانتر از پاپ اسمیر liquid based است چون به تجهیزات خاص و آموزش کمتری نیاز دارد. ولی صرف نظر از هزینه تست پاپ اسمیر liquid base، این روش بیشتر از انجام پاپ اسمیر معمولی به خانم ها توصیه می شود.

۶- در پاپ اسمیرliquid based  چون سلولها از خون و مواد دیگر جدا می شوند، جواب آزمایش پاپ اسمیر liquid based نسبت به پاپ تست معمولی دقیق تر است. بنابراین این روش می تواند به کاهش تعداد و هزینه های تکرار پاپ تست یا انجام تست کولپوسکوپی دهانه رحم کمک کند.

تست-کولپوسکوپی-دهانه-رحم

مراکز تست پاپ اسمیر liquid based در تهران

تست پاپ اسمیر liquid based را می توانید در مراکز خصوصی و بیمارستانهای مجهز به این تست انجام دهید. خانم هایی که مایل اند تست پاپ اسمیر خود را به روش liquid based در تهران انجام دهند، می توانند به مطب دکتر فرخی پور، یکی از مراکز انجام این تست در شمال تهران مراجعه کنند.

این مرکز یکی از مجهزترین مراکز غربالگری سرطان دهانه رحم است که در آنجا می توانید تست پاپ اسمیر معمولی، پاپ اسمیر liquid based و تست کولپوسکوپی را توسط دکتر فرخی پور انجام دهید.

برای انجام تست پاپ اسمیر liquid based در تهران می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

تست پاپ اسمیر به دو روش معمولی و liquid based انجام می شود. هدف هر دو روش نمونه برداری از بافت دهانه رحم است ولی این روشها از نظر مراحل کار با هم تفاوتهایی دارند.

مهمترین فرق تست پاپ اسمیر liquid based این است که برس حاوی سلولهای جمع آوری شده از دهانه رحم داخل محلول خاصی قرار می گیرد. این کار باعث می شود نمونه های جمع آوری شده تمیزتر و بدون آلودگی باشند و دقت پاپ اسمیر بالاتر برود.

پرسش و پاسخ پاپ اسمیر liquid based

درباره تست liquid based pap smear معمولا سوالات زیر از خانم دکتر فرخی پور پرسیده می شود:

تست پاپ اسمیر liquid based برای چه کسانی تجویز می شود؟

مثل پاپ اسمیر معمولی از این روش برای تشخیص التهاب، عفونت، سلولهای غیر طبیعی یا پیش سرطانی یا سرطانی سرویکس استفاده می کنیم.

پاپ اسمیر معمولی بهتر است یا liquid based؟

پاپ اسمیر liquid based  بهتر از پاپ تست معمولی است چون در این روش نمونه ها تمیزتر هستند و چون داخل مایع مخصوص حفاظت کننده از سلولها قرار می گیرند به خوبی برای آزمایشهای دیگری مثل آزمایش اچ پی وی (HPV) حفظ می شوند.

اگر سوالی درباره تست liquid based pap smear دارید در بخش نظرات این مقاله می توانید از ما بپرسید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *