چرا خونریزی و لکه بینی در یائسگی خطرناک است؟

خطرات لکه بینی در یائسگی

اولین علامت یائسگی زنان، قطع کامل عادت ماهانه به مدت یکسال در سنین بالای ۵۵ سال است. اما بعضی از بانوان یائسه، دچار خونریزی و لکه بینی می شوند. این بازگشت پریود بعد از یائسگی نیست. با اینکه قاعدگی قبل از یائسگی با بی نظمی هایی همراه است اما با ورود به یائسگی کاملا قطع می شود و بازگشت ندارد.
علت لکه بینی بعد از یائسگی به مشکلات دستگاه تناسلی بر می گردد و باید هرچه سریعتر علت آن مشخص شود. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا خونریزی و لکه بینی در یائسگی خطرناک است و باید چه اقداماتی برای آن انجام شود. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت لکه بینی بعد از یائسگی

علت خونريزي رحم در سنين بالا در ۱۰% از موارد مربوط به ضربات وارد شده به دستگاه تناسلی، ضایعات مجرای ادراری، عفونت های واژینالی یا ادراری است. با اینحال، به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، موارد زیر شایع ترین علل خونریزی بعد از یائسگی در زنان هستند:

  • هورمون درمانی: مصرف داروهای استروژنی علت ۳۰% از خونریزی های غیر عادی در دوران یائسگی است.
  • التهاب دهانه رحم: التهاب اغلب در اثر عفونت واژن ایجاد می شود و با علائمی مثل خونریزی و درد موقع و بعد از رابطه زناشویی همراه است.
  • خشکی و آتروفی واژن: علت ۳۰ درصد از خونریزی های دوران یائسگی خشکی و عدم روانکاری طبیعی واژن یا نازکی و آتروفی دیواره واژن است که به دلیل کاهش استروژن رخ می دهد.
  • پولیپ رحمی: ایجاد پولیپ (توده های خوش خیم دیواره داخلی رحم) در ۱۰% موارد باعث خونریزی سنگین و مقاربت دردناک در زنان یائسه می شوند. پولیپ ممکن است در دهانه رحم نیز ایجاد شود.
  • آتروفی آندومتر: لایه داخلی رحم در اثر کاهش استروژن در دوران یائسگی نازک می شود. در بعضی از زنان یائسه آتروفی دیواره رحم و شکنندگی آن بیش از حد بوده و باعث خونریزی غیرطبیعی می شود.

هر چند موارد گفته شده به درمان پزشکی نیاز دارند، اما خطرناک نیستند و به راحتی قابل درمان هستند. اما بعضی از دلایل خونریزی در دوران یائسگی خطرناک و جدی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

علت لکه بینی بعد از یائسگی

برای تشخیص علت خونریزی بعد از یائسگی در تهران، شما هم می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا خونریزی بعد از یائسگی خطرناک است؟

حتی کمترین میزان لکه بینی یا افزایش در ترشحات واژینالی بعد از یائسگی بسیار مهم هستند. علل خونریزی بعد از یائسگی در این موارد می تواند به موارد زیر مرتبط باشد:

هایپرپلازی آندومتر

اگر هورمون استروژن در یائسگی خیلی زیاد و هورمون پروژسترون خیلی کم شود، دیواره رحم ضخیم تر از حالت عادی در دوران یائسگی شده و خونریزی های سنگین ایجاد می کند. به این حالت هایپرپلازی گفته می شود. تقریبا ۵% از علل خونریزی های دوران یائسگی مربوط به هیپرپلازی آندومتر هستند.
اگر هایپرپلازی آندومتر درمان نشود، سلول های دیواره داخلی رحم (آندومتر) ممکن است سرطانی شده و هایپرپلازی تبدیل به سرطان رحم یا اندومتر شود. خونریزی زیاد بعد از یائسگی می تواند علامت هایپرپلازی اندومتر و یا سرطان رحم باشد که باید آن را جدی بگیرید.

سرطان های دستگاه تناسلی

عدم مراجعه به موقع به پزشک زنان برای بیماریهایی مثل التهاب دهانه رحم و هایپرپلازی آندومتر می تواند منجر به بدخیمی و سرطان در دستگاه تولیدمثلی زنان شود. این سرطان ها عبارتند از سرطان دهانه رحم، سرطان رحم و سرطان تخمدان که علت ۱۵% از علل خونریزی بعد از یائسگی را تشکیل می دهند.
در بین این سرطان ها، سرطان آندومتر یا رحم شایع تر است و مهمترین علت لکه بینی بعد از یائسگی به حساب می آید. خوشبختانه سرطان آندومتر برخلاف سرطان تخمدان سریع علامت دار شده و بیمار با خونریزی واژینال مواجه می شود. با مراجعه به موقع به متخصص زنان می توان این سرطان را درمان کرد.

تشخیص علت خونريزي رحم در سنين بالا

پزشکان برای بررسی علت افزایش ترشحات واژن و خونریزی یا لکه بینی بعد از یائسگی از روشهای تشخیصی زیر استفاده می کنند:

  • تست پاپ اسمیر
  • بررسی ضخامت اندومتر با سونوگرافی واژینالی
  • نمونه برداری یا بیوپسی از آندومتر (پوشش داخلی رحم)
  • هیستروسکوپی
  •  کورتاژ تشخیصی

بعد از تشخیص علت، پزشک می تواند بهترین روش درمان را برای شما به کار گیرد.

تشخیص علت خونریزی رحم

درمان خونریزی غیرطبیعی پس از یائسگی

روشهای مختلفی برای درمان خونریزی های غیرعادی در یائسگی وجود دارد که براساس علت ایجاد آن تجویز می شود. از جمله ی این روشهای درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی برداشتن پولیپ
  • درمان دارویی با هورمون تراپی
  • جوانسازی واژن برای رفع آتروفی و خشکی واژن
  • درمان عفونت واژن
  • کورتاژ آندومتر برای درمان هایپرپلازی آندومتر و یا سرطان رحم
  • عمل هیسترسکوپی همراه حذف غدد لنفی برای درمان سرطان آندومتر
  • عمل هیسترکتومی رحم برای درمان سرطان آندومتر

در مواردی که به دلیل شرایط سنی یا جسمی بیمار، سرطان رحم با جراحی امکانپذیر نیست، از روش های رادیوتراپی و یا رادیوتراپی به همراه شیمی درمانی استفاده می شود. افرادی که دچار هایپرپلازی یا سرطان هستند به دلیل احتمال عود بیماری باید بطور دوره ای بیوپسی آندومتر را انجام دهند تا ضخامت رحم شان بررسی شود.

برای تشخیص و درمان سرطان رحم در دوران یائسگی، می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

درمان خونریزی در یائسگی

سوالات متداول درباره خونریزی بعد از یائسگی

در این بخش خانم دکتر فرخی پور به سوالات رایج شما درباره یائسگی و خونریزی در این دوران پاسخ داده اند که در زیر آنها را می خوانید:

برای خونریزی در یائسگی کی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر خونریزی سنگین و طولانی دارید و یا بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی واژینالی می شوید، باید سریع به پزشک زنان مراجعه کنید.

شایعترین علت خونریزی بعد از یائسگی چیست؟

معمولا آتروفی آندومتر، آتروفی واژن و خشکی واژن شایعترین دلیل خونریزی است و با هورمون تراپی و روشهای دیگر قابل درمان است.

آیا خونریزی بعد از یائسگی علامت سرطان رحم است؟

در موارد کمی بله. ولی در بیشتر موارد، خونریزی پس از یائسگی به دلیل آتروفی آندومتر رحم یا کانال واژن، فیبروم یا پولیپ آندومتر ایجاد می شود.

خونریزی بعد از یائسگی چقدر خطرناک است؟

معمولا خونریزی بعد از یائسگی دلیل جدی ندارد، اما در مواردی می تواند نشانه سرطان باشد. شناسایی به موقع آن به درمان راحت تر سرطان رحم کمک می کند.

آیا استرس می تواند باعث خونریزی بعد از یائسگی شود؟

بله. به همان اندازه که استرس روی سیکل قاعدگی تاثیر دارد، تا حدی فشارهای جسمی و روحی هم می توانند بر خونریزی غیرطبیعی بعد از یائسگی تاثیر بگذارند.

فیبروم های رحمی می توانند علت خونریزی بعد از یائسگی باشند؟

بله. فیبروم یا پولیپ های رحمی از شایع ترین دلایل خونریزی بعد از یائسگی هستند.

اگر شما هم سوالی درباره لکه بینی بعد از یائسگی دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها در همین صفحه پاسخ دهیم.

۳.۸/۵ - (۲۴ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *