تست پاپ اسمیر قبل از بارداری را دست کم نگیرید

تست پاپ اسمیر قبل از بارداری

تست پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری است که برای بررسی سلامت دهانه رحم زنان انجام می شود. این تست برای زنانی که مشکل زگیل تناسلی دارند همراه آزمایش اچ پی وی تجویز می شود. به علاوه این آزمایش، یکی از چکاپ های روتین خانم ها است که با تشخیص پزشک به طور سالانه یا چند سال یکبار انجام می شود.
به خانم هایی که قصد دارند باردار شوند، توصیه می شود آزمایش پاپ اسمیر قبل از بارداری را انجام دهند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که ضرورت تست پاپ اسمیر قبل از بارداری چیست و آیا به این تست نیاز دارید یا نه. پس این مطلب را تا انتها بخوانید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

در پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص میشود؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان، انجام تست پاپ اسمیر می تواند تا ۸۰% خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان کاهش دهد. این تست برای بررسی موارد زیر انجام می شود:

  • غربالگری سرطان دهانه رحم
  • تشخیص زودهنگام تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم
  • تشخیص بدخیمی سرطان دهانه رحم
  • عفونت های دهانه رحم و واژن

همچنین انجام تست پاپ اسمیر قبل از بارداری برای اطمینان از سلامت دهانه رحم و داشتن بارداری سالم برای مادرانی که قصد بارداری دارند، تجویز می شود.

غربالگری دهانه رحم به چه کسانی توصیه می شود؟

آزمایش پاپ اسمیر برای چکاپ دهانه رحم به صورت زیر برای زنان متأهل تجویز می شود و دختران بالای ۲۱ سال که هیچ نوع رابطه جنسی ندارند، لازم نیست این تست را انجام دهند:

  • زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله: هر ۳ سال یکبار
  • زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله: هر ۳-۵ سال یکبار (اگر آزمایش HPV و پاپ‌ اسمیرشان منفی‌ باشد)
  • ۶۵ سال به بالا: در صورتی که مشکلی نداشته باشند با نظر پزشک نیازی به پاپ تست ندارند.

انجام سالانه این تست برای افراد مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی، بیماران تحت پیوند عضو و زنانی دچار بیماریهای ضعف دستگاه ایمنی مثل ایدز و زگیل تناسلی هستند، تجویز می شود.

نحوه انجام پاپ اسمیر قبل از بارداری

در صورت نیاز به تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی قبل از بارداری شما هم می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا تست پاپ اسمیر قبل از بارداری لازم است؟

یکی از ازمایشات قبل بارداری، آزمایش پاپ اسمیر است. پزشک از شما می پرسد که آخرین تست پاپ اسمیر شما کی بوده و چه نتیجه ای داشته است. اگر از آخرین چکاپ تان حدود یکسال گذشته باشد حتما باید پاپ اسمیر را تکرار کنید. بعد از گرفتن نتیجه تست پاپ اسمیر می توانید اقدام به بارداری کنید.
ضرورت تست پاپ اسمیر قبل از بارداری این است که مشکلات دهانه رحم، بیماریهای مقاربتی و تغییرات پیش سرطانی احتمالی، می تواند سلامت شما و جنین را تحت تاثیر قرار دهد. به همین علت برای جلوگیری از بروز هر نوع اختلال در باروری یا بارداری باید تست پاپ اسمیر قبل از بارداری را انجام دهید.

نکات مهم درباره تست پاپ اسمیر بارداری

اگر لازم است برای مراقبتهای دوران بارداری تست پاپ اسمیر بدهید، دانستن نکات زیر می تواند به رفع نگرانی شما کمک کند:

  • سقط جنین: تست پاپ اسمیر در دوران بارداری باعث سقط جنین نمی شود و خونریزی خفیف شما بعد از این تست عادی است.
  • لکه بینی بعد از تست: لکه بینی بعد از تست پاپ اسمیر بارداری ظرف چند ساعت یا حداکثر تا دو روز بعد کاملا برطرف می شود.
  • مدت آزمایش پاپ اسمیر: در دوران بارداری تا هفته ۲۴ ام می توانید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید. در هفته های بالاتر به دلیل افزایش جریان خون در دهانه رحم و حساس بودن این ناحیه نمی توان این تست را انجام داد.

انجام این تست در دوران بارداری کاملا برای شما و جنین بی خطر است و نباید نگران آن باشید.

جواب تست پاپ اسمیر غیرطبیعی

به گفته خانم دکتر فرخی پور، در دوران بارداری و در صورت غیر طبیعی بودن جواب آزمایش پاپ اسمیر می توانید کولپوسکوپی دهانه رحم را انجام دهید. اگر نتیجه کولپوسکوپی مثبت باشد، درمان های لازم برای شما تا بعد از زایمان به تعویق می افتد.
در طول بارداری، غیر طبیعی بودن جواب آزمایش پاپ اسمیر مشکلی برای فرزندتان ایجاد نمی کند. اگر قبل از بارداری جواب تست شما مثبت باشد، باید اول درمان های لازم را انجام دهید و بعد از بهبودی کامل می توانید باردار شوید.

جواب تست پاپ اسمیر غیرطبیعی

برای انجام سالانه تست پاپ اسمیر خود در تهران، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان مراجعه و از خدمات مطب ایشان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ آزمایش پاپ اسمیر در بارداری

در اینجا می توانید متداول ترین پرسش هایی که درباره تست پاپ اسمیر از متخصص زنان پرسیده می شود را با جواب شان بخوانید:

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر کی است؟

زمانی که عفونت واژینالی ندارید، بهترین زمان برای آزمایش پاپ اسمیر است. همچنین تست پاپ اسمیر در زمان پریودی انجام نمی شود.

باید تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود باشد؟

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر، در اواسط چرخه قاعدگی است. یعنی زمانی که ۱۰ تا ۲۰ روز از آخرین پریودتان گذشته است.

انجام تست پاپ اسمیر قبل از بارداری روی تخمک گذاری تاثیری دارد؟

خیر. به هیچ عنوان تست پاپ اسمیر روی روند تخمک گذاری و لقاح تاثیر مثبت یا منفی ندارد. این آزمایش بسیار امن است و حتی در زمان بارداری می توانید آنرا انجام دهید.

قبل از تست پاپ اسمیر باید کار خاصی انجام دهم؟

جهت آمادگی برای آزمایش پاپ اسمیر نباید از ۴۸ ساعت قبل از آزمایش، دوش واژینال بگیرید یا رابطه جنسی داشته باشید. همچنین از دو روز قبل هم نباید داروهای واژینالی یا تامپون استفاده کنید.

اگر سوالی درباره تست پاپ اسمیر قبل بارداری دارید، می توانید در بخش نظرات همین مقاله آنها را با ما در میان بگذارید.

۳.۲/۵ - (۱۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *