زگیل تناسلی خفیف در زنان و علت از بین رفتن خودبخودی آن

زگیل تناسلی خفیف در زنان

علت زگیل تناسلی خفیف، آلودگی فرد به ویروس اچ پی وی (HPV) است. این ویروس از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. اما زگیل ها بعد از چندین هفته، ماه یا سال بعد از آلوده شدن تان در داخل یا خارج واژن و مقعد یا روی دهانه رحم ظاهر می شوند. در این مقاله به شما خواهیم گفت زگیل تناسلی خفیف چگونه است و چطور خود بخود از بین میرود. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زگیل تناسلی خفیف چه علائمی دارد؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زگیل تناسلی خفیف ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکرده و نهفته باشد. اما در صورت بروز علائم، ویروسها می توانند خال های نرم و گوشتی ریزی در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد کنند. موارد زیر از دیگر علائم وارت تناسلی (زگیل تناسلی) در زنان هستند:

  • درد و سوزش و خارش زگیل ها
  • ظاهر شدن به صورت تکی یا خوشه ای (سه چهارتایی)
  • معمولا به قطر ۱ تا ۲ میلی متر هستند
  • به رنگ پوست یا تیره تر از آن و یا قرمز رنگ هستند
  • دارای سطح گل کلم مانند و متفاوت با جوش های ریز پوستی

البته ممکن است زگیل شما بدون درد و علائم بوده و بعضی از آنها آنقدر ریز باشد که براحتی با چشم قابل دیدن نباشد. شکل زگیل تناسلی خفیف را می توانید در تصویر زیر ببینید:

زگیل تناسلی خفیف تکی

برای انجام تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی زگیل تناسلی، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان در تهران مراجعه کنید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

زگیل تناسلی خفیف خطرناک است؟

اگر عامل زگیل تناسلی خفیف تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی باشند، این بیماری پوستی می تواند خطرناک باشد و منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد یا واژن شود. به علاوه، زگیل های خفیف در زنان باردار بی خطر نیستند و احتمال انتقال آنها به جنین و بروز برخی مشکلات هست.

به این دلیل به این نوع زگیل ها خفیف گفته می شود که از نظر اندازه ریز هستند و در یک دوره ای ایجاد می شوند و خودبخود هم بعد از مدتی از بین می روند. وگرنه این نوع زگیل ها همان خطراتی را دارند که زگیل های بزرگ ایجاد می کنند و به اندازه آنها مسری هستند و به شریک جنسی تان منتقل می شوند.

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین میرود؟

وارت تناسلی خفیف، ضایعات پوستی کوچکی ایجاد می کنند که بعد از یک دوره می توانند بدون درمان از بین بروند. البته مشخص نیست که چقدر طول می کشد تا این زگیلها خودبخود برطرف شوند. طول این مدت می تواند دو سال یا بیشتر باشد.

علت اصلی از بین رفتن خودبخودی زگیل تناسلی خفیف در زنان، پاکسازی ویروس HPV از بدن توسط سیستم دفاعی بدن است. در حقیقت زگیل تناسلی قابل درمان نیست، مگر اینکه ویروس آن توسط دستگاه ایمنی بدن پاکسازی شود. در این صورت احتمال عود زگیل تناسلی خفیف هم کمتر می شود.

رابطه بین سیستم ایمنی بدن و ویروس زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی خفیف در زنان

طبق تجربه خانم دکتر فرخی پور، هرچند زگیل تناسلی خفیف خود به خود از بین می رود اما با این حال، درمان زگیل تناسلی خفیف می تواند با مزایای زیر همراه باشد:

  • کاهش سریعتر درد و خارش زگیل های علامت دار
  • کاهش خطر پخش شدن زگیل تناسلی خفیف به نواحی دیگر
  • درمان سریعتر ضایعات پوستی

زگیل هایی درمان می شوند، بعد از از ناپدید شدن شان، کمتر ممکن است دوباره عود کنند. ولی زگیل تناسلی در زنان که تحت درمان قرار نمی گیرد، بعد از دو سال یا بیشتر ناپدید می شوند. از نظر اندازه و تعداد هم ممکن است بزرگتر یا بیشتر شوند و یا همان طور باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با قرص AHCC

نحوه کنار آمدن با زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی خفیف خود، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره زگیل تناسلی

در این بخش می توانید پاسخ سوالات رایج درباره زگیل تناسلی خفیف در زنان را بخوانید:

فرق زگیل تناسلی با جوش پوستی چیه؟

زگیل تناسلی با جوش تناسلی متفاوت است. جوش به صورت برجستگی های ریز و متورم به رنگ قرمز، سفید یا سر سیاه است. اما زگیل تناسلی به شکل برجستگی های تکی یا خوشه ای و به رنگ گوشتی، قهوه ای یا صورتی است که سطح آن ناهموار و گل کلم مانند است.

بعد از درمان زگیل تناسلی خفیف کی می توانم رابطه جنسی را شروع کنم؟

تا دو هفته بعد از ناپدید شدن کامل زگیل ها بهتر است صبر کنید و بعد از آن حتما رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.

چطور زگیل تناسلی خفیف و خیلی ریز را تشخیص می دهند؟

برای زگیلهای خیلی ریز، پزشک از تست محلول سرکه (استیک اسید) برای کل قسمتهای ناحیه تناسلی استفاده می کند تا زگیلها، سفید رنگ و قابل مشاهده شوند. گاهی هم نمونه برداری، تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی دهانه رحم را برای زگیل تناسلی زنان تجویز می کنیم.

آیا زگیل تناسلی به راحتی درمان می شود؟

زائده های زگیل تناسلی قابل درمان هستند ولی ویروس آن در بدن باقی می ماند و باعث عود زگیل ها می شود.  البته ممکن است ویروس در مقطعی به خودی خود از بین بروند ولی بهرحال درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

آیا ممکن است زگیل تناسلی داشته باشیم و ندانیم؟

بله. بعضی از افراد مبتلا به HPV هیچ علائمی ندارند و اگر هم داشته باشند، ۲ تا ۳ ماه بعد از عفونت، علائم شان ظاهر می شود. ممکن است این علائم آنقدر خفیف باشد که متوجه آن نشوید.

اگر شما هم سوالی درباره زگیل تناسلی خفیف در زنان دارید، می توانید آن را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *