تفاوتهای اصلی پاپ اسمیر و کولپوسکوپی را بشناسید

فرق پاپ اسمیر و کولپوسکوپی

تست پاپ اسمیر و آزمایش کولپوسکوپی، هر دو برای بررسی مشکلات دهانه رحم و تشخیص سرطان دهانه رحم زنان انجام می شوند. با این حال این دو آزمایش با هم متفاوت هستند و اگر هر دو برای شما تجویز شده اند، ضروری است که هر دو را انجام دهید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوتهای تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فرق کولپوسکوپی و تست پاپ اسمیر

پزشک ابتدا آزمایش پاپ اسمیر را برای بیمار تجویز می کند. بعد از خواندن نتیجه پاپ اسمیر اگر مورد مشکوکی دید و لازم باشد آزمایش کولپوسکوپی تجویز می شود. تفاوت کولپوسکوپی با پاپ اسمیر در موارد زیر است:

علت تجویز آزمایش

تست پاپ اسمیر برای زنانی تجویز می شود که دچار لکه بینی در بین قاعدگی و رابطه جنسی هستند و یا زگیل تناسلی دارند. اما زمانی پزشک برایتان کولپوسکوپی تجویز می کند که جواب تست پاپ اسمیر شما مثبت باشد و سلولهای دهانه رحم در تست پاپ اسمیر، غیر عادی گزارش شده باشند.

تفاوتهای کاربردی

تست پاپ اسمیر یک روش غربالگری است که برای تشخیص زود هنگام تیپ پرخطر زگیل تناسلی، زخم یا التهاب و سرطان دهانه رحم تجویز می شود. اما هدف کولپوسکوپی، تشخیص دقیق سرطانی بودن یا نبودن ضایعات و زخم های دهانه رحم و در نتیجه، تایید یا رد جواب پاپ اسمیر است.

برای انجام تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت در روش کار

برخلاف تست پاپ اسمیر، در کولپوسکوپی، پزشک از یک دستگاه بزرگنمایی به نام کولپوسکوپ استفاده می کند. به علاوه در این روش، سلولهای دهانه رحم رنگ آمیزی می شوند تا ضایعات احتمالی دهانه رحم بیشتر مشخص شوند. اما این مراحل در تست پاپ اسمیر وجود ندارد و انجام آن ساده تر است.

مراحل تست پاپ اسمیر

هزینه کولپوسکوپی و پاپ اسمیر

هر دو آزمایش تحت پوشش بیمه های مختلف قرار می گیرند. اما هزینه کولپوسکوپی نسبت به تست پاپ اسمیر گرانتر است. در حالی که به راحتی می توانید با هزینه کمی تست پاپ اسمیر را هر سال انجام دهید.

دقت كولپوسكوپی و پاپ اسمير

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان، مهمترین تفاوت آزمایش پاپ اسمير و كولپوسكوپی، تفاوت در ارزش تشخیصی آنها است. دقت کولپوسکوپی بسیار بالا و بیش از ۹۹% است و می توان مراحل اولیه سرطان دهانه‌ رحم را با آن تشخیص داد. همچنین باتوجه به خطرات زخم دهانه رحم، دستگاه کولپوسکوپ بسیار دقیقتر وجود التهاب در دهانه رحم را تشخیص می دهد.
درحالی که دقت تست پاپ اسمیر ۶۰ درصد بوده و فقط زمانی جواب پاپ اسمیر شبیه جواب آزمایش کولپوسکوپی است که ضایعه دهانه رحم در مراحل پیشرفته باشد نه اولیه. در حقیقت دقت بالای کولپو باعث شده که این روش بعد از پاپ اسمیر و برای بررسی های بهتر و دقیق تر دهانه رحم استفاده شود.

تفاوت در نمونه برداری

نمونه برداری از دهانه رحم (بیوپسی) در کولپوسکوپی نسبت به آزمایش پاپ اسمیر کمی تهاجمی تر است. چون برای انجام آزمایش های بیشتر روی نمونه، یک برش کوچک از بافت دهانه رحم در کولپوسکوپی برداشته می شود.

برای انجام تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

سوالات مربوط به تشخیص سرطان دهانه رحم

در این بخش خانم دکتر فرخی پور به سوالات شما درباره کولپوسکوپی و پاپ اسمیر پاسخ داده اند:

چه زنانی بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم هستند؟

خانم هایی که سالانه تست غربالگری تست پاپ اسمیر را انجام نمی دهند و روابط جنسی با شرکای متعدد را دارند، بیشتر در معرض سرطان تهاجمی دهانه رحم قرار دارند.

چطور می توانم از سرطان دهانه رحم پیشگیری کنم؟

باید از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنید. برای این کار شرکای جنسی متعدد نداشته باشید. همچنین واکسن گارداسیل بزنید و موقع نزدیکی کاندوم را فراموش نکنید. روش غربالگری مبتنی بر تست پاپ اسمیر سالیانه و کولپوسکوپی هر سه سال یک بار هست هم در پیشگیری و تشخیص زودهنگام مشکلات دهانه رحم بسیار موثر است.

جواب آزمایش کولپوسکوپی چند روز طول می کشد؟

معمولا بین ۲ تا ۳ هفته طول می کشد تا جواب کولپوسکوپی آماده شود.

پاپ اسمیر بهتر است یا کولپوسکوپی؟

با اینکه کولپوسکوپی دقیق تر از پاپ اسمیر است اما هر دو تست، مهم هستند. بحث بهتر بودن مطرح نیست و هر آزمایش باید در جای خود انجام شود.

در صورت نیاز به کولپوسکوپی باید نگران باشم؟

خیر. این تست به معنی داشتن سرطان یا تایید سرطان دهانه رحم نیست بلکه فقط برای اطمینان و تشخیص دقیق تر ناهنجاریهای سرویکس، این تست انجام می شود. اگر پزشک برای شما کولپوسکوپی تجویز کرده است پیشنهاد می کنیم حتما قبل از آن مقاله پرسش و پاسخ درباره کولپوسکوپی را بخوانید.

اگر شما هم سوالی در زمینه فرق تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی دارید، می توانید در نظرات این مقاله سوالاتتان را بپرسید.

۲.۸/۵ - (۵ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *