آیا زخم دهانه رحم باعث نازایی میشود؟

زخم دهانه رحم و نازایی

سرویکس یا دهانه رحم بخشی از دستگاه تناسلی زنان است که در بالاترین قسمت کانال واژن و درست زیر رحم قرار دارد. سرویکس گاهی در اثر بروز برخی عفونت ها دچار التهاب می شود که به اشتباه به این التهاب، زخم دهانه رحم گفته می شود.
زنانی که در سنین باروری هستند، نگران اند که به علت زخم دهانه رحم دچار ناباروری شوند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا بین زخم دهانه رحم و ناباروری ارتباطی وجود دارد یا نه. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم زخم دهانه رحم

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان معمولا زخم دهانه رحم هیچ علامت ایجاد نمی کند و در حین معاینات لگنی متخصص زنان یا ماما تشخیص داده می شود. اما این عارضه در بعضی از بانوان می تواند با علائمی مثل خونریزی حین و بعد از نزدیکی یا ترشحات واژینالی بدون داشتن سابقه عفونت همراه باشد.

این علائم بیشتر در زنان جوان که از نظر جنسی فعال تر از سنین بالاتر هستند، دیده می شود. بنابراین در صورت دیدن ترشحات واژینالی مشکوک یا خونریزی حین نزدیکی باید سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید. در این موارد برای خانم ها تست پاپ اسمیر و در صورت نیاز کولپوسکوپی دهانه رحم را تجویز می کنیم. با شروع درمان علائم بهبود زخم دهانه رحم هم مشاهده می شود.

زخم دهانه رحم و بارداری

در صورتی که پزشکتان گفته است زخم دهانه رحم دارید و تغییری در بافت دهانه رحم وجود ندارد، نباید نگران نازایی یا ناباروری باشید. چون خانم ها در سنین جوانی و یا در صورت مصرف قرص های جلوگیری از بارداری هورمون استروژن شان بالا است.

بالا بودن استروژن، بیرون زدگی پوشش داخلی سرویکس و قرمز روشن تر دیده شدن دهانه رحم که با ضایعات سلولی همراه نباشد، طبیعی است و شما سالم هستید. این نوع زخم ها فیزیولوژیکی و طبیعی هستند و هیچ مشکلی برای باروری تان ایجاد نمی کنند. فقط در بعضی خانم ها التهاب سرویکس منجر به زایمان زودرس شان می شود.

برای درمان زخم دهانه رحم شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

علل خونریزی دهانه رحم بعد از رابطه

زخم دهانه رحم باعث ناباروری می شود؟

برخلاف زخم های فیزیولوژیکی دهانه رحم، بعضی از زخم های دهانه رحم عاملی مهم در ناباروری زنان به حساب می آیند. چون این نوع زخم ها علت طبیعی ندارند و اغلب ناشی از عفونت های واژینالی و مقاربتی شدید و مقاوم به درمان های ساده مثل مصرف آنتی بیوتیک ها هستند.

به گفته خانم دکتر فرخی پور، عفونت و زخم دهانه رحم با نامساعد کردن محیط واژن باعث تضعیف یا کشته شدن اسپرم ها و در نتیجه نازایی در زنان می شوند. خوشبختانه با درمان زخم دهانه رحم و عفونت واژن در این بانوان می توان شانس باروری را افزایش داد.

در صورت نیاز به تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی رحم در تهران شما هم می توانید از خدمات مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ زخم دهانه رحم و نازایی

در ادامه می توانید پاسخ های مربوط به رایج ترین سوالات درباره زخم دهانه رحم و نازایی را بخوانید:

چطور عفونت واژن می تواند باعث نازایی شود؟

اگر عفونت واژن شدید باشد، میکروب ها به رحم و لوله های رحمی وارد شده و باعث عفونت، التهاب و چسبندگی در آنها می شوند. در این حالت، چسبندگی برگشت ناپذیر است و منجر به نازایی در زنان می شود.

آیا فریز زخم دهانه رحم باعث نازایی میشود؟

کرایو زخم دهانه رحم باعث نازایی نمی شود. بلکه زخم سرویکس را برطرف و بارداری را امکانپذیر می کند. البته توصیه می کنم زمانی اقدام به فریز کنید که قبلا یک یا دو زایمان داشته اید. در غیر اینصورت باید دارو درمانی کنید. چون کرایو باعث ناباروری تان می شود.

در بعضی از زنان، چرا کرایو زخم دهانه رحم باعث ناباروری می شود؟

اگر خانمی تا به حال زایمان نکرده باشد، فریز زخم دهانه رحم باعث تنگ شدن دهانه رحم و مشکلات لقاح و ناباروری می شود. پس قبل از اقدام به کرایوتراپی باید به پزشکتان بگویید که قصد بارداری دارید تا روش های دیگر درمانی مثل دارو درمانی را برایتان تجویز کنند.

آیا سوزاندن زخم دهانه رحم باعث نازایی می شود؟

خیر. سوزاندن زخم های دهانه رحم یکی از روش های درمانی است که برای بهبود التهاب سرویکس و کاهش علائم تجویز می شود. با سوزاندن و بهبود زخم ها قدرت باروری در زنان بیشتر می شود.

رابطه با وجود زخم دهانه رحم ممکن است؟

اگر زخم دهانه رحم با التهاب و خونریزی همراه است بایستی تا زمان بهبودی از رابطه جنسی اجتناب کنید. از جمله عوارض رابطه جنسی با وجود زخم دهانه رحم درد، خونریزی و ترشحات غیرعادی است.

کسانی که زخم دهانه رحم دارند و می خواهند باردار شوند باید چکار کنند؟

حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید. داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده را بخورید و تست پاپ اسمیر را حتما انجام دهید. طبق نتیجه پاپ اسمیر، پزشکتان می تواند درمان تان را شروع کند. بعد از بهبود می توانید اقدام به بارداری کنید.

اگر تست پاپ اسمیر مثبت باشد، می توانم با وجود زخم دهانه رحم باردار شوم؟

اگر تست مثبت باشد، باید حتما کولپوسکوپی دهانه رحم را هم انجام دهید. چون اگر در معرض سرطان دهانه رحم باشید، باید تحت درمان قرار بگیرید. اگر جواب کولپوسکوپی خوب بود، بعد از درمان زخم سرویکس می توانید اقدام به بارداری کنید.

شما هم اگر سوالی درباره زخم دهانه رحم و بارداری و یا روش های درمان آن دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را بپرسید.

۳.۸/۵ - (۲۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *