زگیل تناسلی در دهان (علائم و روش درمان)

زگیل-تناسلی-در-دهان

تعدادی از تیپهای ویروس اچ پی وی علاوه بر ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی و درپیر کردن دهانه رحم در بانوان، می توانند باعث بروز ضایعاتی روی لبها، دهان، حلق، زبان، زیر زبان و سقف دهان شوند. هر چند درصد شیوع اچ پی وی دهانی در زنان کمتر از مردان و چیزی حدود ۴ درصد است، اما این عارضه علت بروز دو سوم از سرطانهای دهان و گلو در جهان است.
در این مقاله همراه ما باشید تا توضیحات دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان را در مورد علائم و روشهای درمان اچ پی وی دهانی بخوانید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آشنایی با علایم زگیل تناسلی در دهان

HPV دهانی معمولا بدون علائم است و به همین علت فرد متوجه بیماری خود نشده و آن را به دیگران منتقل می کند. اما این عفونت گاهی می تواند منجر به ایجاد توده های گل کلم مانند کوچک و سفتی به رنگ قرمز، صورتی، سفید یا گوشتی شود. شکل زگیل تناسلی در دهان را در تصویر زیر می توانید ببینید:

عکس-زگیل-دهانی

زگیل دهانی ممکن است تخت، برجسته، تکی یا خوشه ای باشد و در قسمتهای گلو، داخل دهان، لبها و زبان ظاهر شود. گاهی ممکن است اچ پی وی دهانی منجر به سرطان در دهان یا گلو شده و علائم زیر را ایجاد کند:

  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • مشکل بلع غذا و حتی نوشیدنی
  • احساس درد مداوم در زبان، فک، گلو یا گوش
  • سرفه های خونی
  • خونریزی ناگهانی دندان ها یا دهان
  • کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل
  • ایجاد توده ها و برجستگی هایی روی گردن یا گونه ها
  • گرفتگی صدا
  • افتادن ناگهانی برخی از دندانها

در صورت بروز هر یک از این علائم باید سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

علت زگیل تناسلی در دهان

اگر بریدگی یا زخمی در ناحیه لب، داخل دهان یا گلوی فرد وجود داشته باشد و در معرض ویروس hpv قرار بگیرد، شخص دچار اچ پی وی دهانی می شود. عوامل زیر در انتقال زگیل تناسلی در دهان نقش دارند:

  • رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به ویروس زگیل تناسلی
  • داشتن شرکای جنسی متعدد در طول زندگی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن یا بیماریهای نقص ایمنی
  • بوسیدن یا در معرض بزاق فرد آلوده بودن
  • استفاده از لیوان و ظروف فرد مبتلا به HPV دهان

ریسک فاکتورهای ابتلا به hpv دهان

ریسک ابتلا به زگیل دهانی در زنانی که الکل مصرف می کنند یا سیگاری هستند، بیشتر از زنان دیگر است. به علاوه چون رشد اچ پی وی در بدن فرد ماهها ممکن است طول بکشد این عارضه دیرتر از زگیلهای تناسلی بروز می کند و بیشتر با بالارفتن سن خود را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: ماندگاری ویروس hpv در بدن چقدر است؟

برای تشخیص و درمان عفونت HPV در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

اچ پی وی دهانی چه عوارضی دارد؟

در اغلب موارد، ابتلا به زگیل دهانی عارضه جدی به دنبال ندارند و مثل زگیل تناسلی نیست که احتمال سرطان دهانه رحم و مرگ بیمار در اثر پیشرفت سرطان را به دنبال دارد. با این حال، زگیل دهان می تواند با عوارض روحی و جسمی زیر همراه باشد:

  • علائم آزار دهنده زگیل
  • ناخوشایند شدن شکل ظاهری فرد (به خصوص با رشد زگیل تناسلی روی لب)
  • کاهش اعتماد بنفس، انزوا و افسردگی بیمار
  • تاثیر منفی بر روابط جنسی بیمار (چون یک عفونت مقاربتی و مسری است)

اما جدی ترین عارضه در مورد زگیل دهانی، احتمال بروز سرطان های دهان، حلق، حنجره یا زبان در اثر اچ پی وی دهانی است.

اچ پی وی دهان چقدر خطرناک است؟

سرطان های دهان و گلو خوشبختانه نادر هستند اما در صورت بروز، بیشتر آنها در اثر عفونت ناشی از تیپ های خطرناک ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند. پرخطرترین این نوع ویروسها، HPV-16 است که یک درصد از افراد مبتلا به این ویروس را دچار سرطان گلو یا دهان می کند.

زگیل-تناسلی-روی-لبها

روشهای تشخیص زگیل تناسلی دهانی

برخلاف زگیل تناسلی که با تست پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی دهانه رحم تشخیص داده می شود، هیچ روش خاصی برای تشخیص زگیل تناسلی در دهان وجود ندارد. این بیماری اغلب حین معاینات دندان پزشکی تشخیص داده می شود.

در صورتی که بیمار دچار ضایعات دهانی شده باشد، با بیوپسی (نمونه برداری) از ضایعات و انجام تست PCR می توان وجود ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص داد.

برای درمان زگیل دهان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص این عارضه می توانید به پزشکان عمومی، دندانپزشکان یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. اگر نیاز به روشهای درمانی داشته باشید، بهترین کار مراجعه به مراکز تخصصی زگیل تناسلی زنان در تهران است.

چون در این مراکز می توانید از تجهیزاتی که متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی به کار می برند، برای درمان اچ پی وی دهان نیز استفاده کنید. در ادامه با این روشهای درمانی بیشتر آشنا می شوید.

آیا زگیل تناسلی در دهان درمان دارد؟

در درمان اچ پی وی دهانی مثل hpv تناسلی، هدف ما جلوگیری از رشد و پخش شدن ویروس و کمک به سیستم ایمنی بدن برای نابودی آن است. ویروس hpv فقط با سیستم ایمنی بدن نابود می شود و همه روشهایی که انجام می دهیم در راستای تضعیف موقعیت ویروس و تقویت سیستم ایمنی بدن است. در اغلب مواقع، زگیل دهان بدون اینکه علامت دار شود، برطرف می شود. اما زمانی که علائم ایجاد می کند، به گفته دکتر صفورا فرخی پور، با استفاده از روشهای زیر می توان درمان زگیل تناسلی در دهان و گلو را انجام داد:

دارو درمانی

در این روش، پزشک با توجه به وضعیت بیمار و زگیل ها ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • داروهای ضد ویروسی مثل اسید سالیسیلیک، کانتاریدین، …
  • تزریق اینترفرون آلفا -۲B برای حفاظت از سلولهای سالم در برابر گسترش ویروس hpv
  • داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن برای پاکسازی ویروس از بدن

عمل جراحی

زگیل های درشت را می توان با استفاده از تیغ جراحی یا لیزر برداشت. درمان با این روش ممکن است باعث ایجاد اسکار و جای زخم شود.

کرایو تراپی

در این روش با نیتروژن مایع، سلولهای زگیل منجمد و در نهایت نابود می شوند. اما احتمال عود زگیل بعد از درمان همچنان وجود دارد. چون ممکن است سلولهای زیرین منجمد و نابود نشوند و بعد از یک دوره درمان، دوباره به رشد خود ادامه دهند. به همین دلیل درمان با این روش چندان رایج نیست.

لیزر تراپی

با پرتوهای لیزرهای co2 مثل لیزر مونالیزا می توان سلولهای زگیل را تبخیر کرد و سوزاند. این روش بدون عارضه است و اسکار خیلی کمتری نسبت به روشهای جراحی تهاجمی دارد.
عود زگیل ها بعد از درمان با این روش نادر است، برای همین روش رایجی برای درمان زگیل به حساب می آید. اما بخارات ناشی از سوزاندن زگیل ها برای پزشک و بیمار خطرناک هستند و ممکن است منجر به ایجاد زگیل جدید شوند.

پلاسما تراپی

پلاسماتراپی جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی است که در آن سوزاندن زگیل ها با انرژی پلاسما انجام می شود. این روش ایمن تر از لیزر co2 است، چون فاقد بخارات خطرناکی است که موقع سوزاندن با لیزر ایجاد می شوند. به علاوه درمان با این روش مانع از عود زگیل ها شده و اگر اسکار ایجاد کند، جای زخم خیلی کمی به جا می گذارد. به همین علت یک روش پرطرفدار در درمان زگیل های دهانی و تناسلی در زنان است.

تغییر سبک زندگی

چون سیستم ایمنی قوی نقش اصلی را در از بین بردن ویروس HPV دارد، حتما در کنار درمان های دیگر باید سبک زندگی خود را بهبود داده و کارهای زیر را انجام دهید:

  • خواب کافی
  • تغذیه سالم
  • کاهش استرس های روحی و جسمی
  • ترک دخانیات
  • پرهیز از مصرف الکل

در کنار موارد فوق، استفاده از قرصهای مولتی ویتامین و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هم در دفع ویروس بسیار موثرند.

روشهای درمان سرطان دهان یا گلو

اما در صورتی که بیمار دچار سرطان گلو یا دهان شده باشد، بسته به محل و مرحله پیشرفت سرطان از روشهای زیر برای درمان سرطان استفاده می شود:

  • جراحی و برداشتن بافت سرطانی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • ترکیبی از روشهای بالا (در صورت نیاز)

اگر سرطان دهان ناشی از ویروس hpv باشد، بهتر از سرطان هایی است که علت دیگری به جز ویروس پاپیلومای انسانی دارند. درمان سرطانهای ناشی از hpv قابل درمان هستند و ریسک عود بسیار پایینی دارد.

برای درمان زگیل تناسلی با روشهای غیرجراحی در تهران، شما هم می توانید از به روزترین تجهیزات مطب دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

روشهای پیشگیری از زگیل تناسلی دهان

بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی روی لب و دهان تزریق واکسن گارداسیل یا پاپیلوگارد است که احتمال بروز این عفونت را در زنان تا ۸۸ درصد کاهش می دهند. این واکسن ها از بروز سرطان های دهان، گلو و دهانه رحم که ناشی از تیپ های پر خطر زگیل تناسلی هستند، جلوگیری می کند.

روشهای-پیشگیری-از-اچ-پی-وی-دهانی

سوالات رایج درباره HPV دهانی

در این بخش می توانید پاسخ به متداول ترین سوالات درباره اچ پی وی در دهان را بخوانید:

آیا زگیل تناسلی در دهان هم می زند؟

بله. مخاط گرم و مرطوب دهان و واژن بهترین محل برای رشد زگیل های تناسلی هستند.

آیا زگیل تناسلی از راه دهان منتقل می شود؟

بله. در صورتی که زگیل های فرد آلوده به این ویروس فعال باشند، با رابطه دهانی این بیماری می تواند به شریک جنسی او نیز منتقل شود.

آیا زگیل تناسلی در دهان درد دارد؟

خیر. ضایعاتی که این نوع زگیل ها در دهان ایجاد می کنند بدون درد است. اما اگر اینکه باعث سرطان حلق شوند، زگیل ها دردناک اند و درد آنها بیش از ۳ هفته طول می کشد.

تفاوت آفت دهان با زگیل دهانی در چیست؟

آفت دهان برخلاف زگیل دهانی یک بیماری مسری و مقاربتی نیست، بلکه ناشی از استرس، جراحتهای جزئی یا کمبود برخی مواد مغذی بدن است. همچنین آفت خود بخود بعد از ۱ تا ۳ هفته بهبود پیدا می کنند ولی درمان خودبخودی زگیل دهان ممکن است دو سال طول بکشد.

اگر شما هم سوالی درباره درمان زگیل دهانی دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *