کولپوسکوپی برای اچ پی وی چقدر ضرورت دارد؟

ضرورت کولپوسکوپی برای HPV

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی اگر جزء تیپهای خطرناک اچ پی وی باشد، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان واژن را بالا می برد. با انجام برخی تست ها می توان برای تشخیص به موقع و درمان سلول های آلوده به ویروس اقدام کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه زمانی کولپوسکوپی برای اچ پی وی چقدر ضرورت دارد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اگر HPV داشته باشم باید نگران باشم؟

تیپهای کم خطر ویروس HPV ضایعات پوستی به نام زگیل تناسلی ایجاد می کنند. اما تیپ های پرخطر این ویروس به خصوص تیپ شماره ۱۶ و ۱۸ که در اکثر موارد به سیستم ایمنی بدن حمله می کنند، باعث تغییراتی در سلولهای دهانه رحم یا واژن می شوند و علت اصلی سرطانهای دهانه رحم شناخته می شوند.
در صورت عدم درمان و پاکسازی ویروس hpv، این سلولها ممکن است پیش سرطانی یا سرطانی شوند. در مراحل پیشرفته، انواع خطرناک اچ پی وی که در فرهنگ عامه به زگیل تناسلی کشنده معروف هستند، می توانند منجر به سرطان های دستگاه تناسلی، به خصوص سرطان دهانه رحم در زنان شوند. خوشبختانه در صورت تشخیص به موقع، می توانیم بسیاری از مشکلات دهانه رحم را در مرحله پیش سرطانی درمان کنیم.

برای انجام تست های hpv، پاپ اسمیر و کولپوسکوپی می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

چه زمانی آزمایش اچ پی وی انجام می شود؟

عفونت HPV باعث تغییرات جزئی در سلولهای دهانه رحم می شود. برای تشخیص این عفونت، معمولا زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله هر ۳ تا ۵ سال، یک تست پاپ اسمیر انجام می دهند. در صورتی که نتیجه پاپ اسمیر مشکوک باشد، در برخی موارد پزشک اقدام به انجام پاپ اسمیر hpv-typing می کند.
مثبت بودن تست پاپ اسمیر هم نشان می دهد که تغییراتی در سلولهای دهانه رحم رخ داده و نیاز به بررسی بیشتر دارد. در چنین مواردی، تست کولپوسکوپی سرویکس برای بررسی جواب آزمایش پاپ اسمیر و تشخیص سلولهای پیش سرطانی یا سرطانی شده دهانه رحم انجام می شود. در حقیقت در صورت مشکوک بودن ابتلای شما به بیماری اچ پی وی (چه براساس مشکوک بودن پاپ اسمیر و چه بر اساس وجود زگیلهای تناسلی پوستی)، پزشک موظف است دو تست کولپوسکوپی و اچ پی وی تایپینگ را برایتان انجام دهد.
هرچند ممکن استدر ابتدا از کولپوسکوپی بترسید اما مطمئن باشید کولپوسکوپی عوارض ناچیزی دارد اما اگر این آزمایش را انجام ندهید و احیانا اچ پی وی شما از نوع خطرناک و سرطانی باشد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری برایتان بهمراه داشته باشد.

زمان انجام آزمایش اچ پی وی

در صورت داشتن HPV آیا به کولپوسکوپی نیاز دارم؟

همانطور که گفتیم اگر مبتلا به hpv باشید، احتمال وجود تیپ پرخطر بالاست و گزارشهای سلول غیرعادی در پاپ اسمیر هم نشان دهنده همین مساله است؛ در این موارد باید کولپوسکوپی انجام دهید. چون این روش به تشخیص دقیق (بالای ۹۹%) اینکه آیا HPV ضایعات سلولی ایجاد کرده یا نه کمک می کند. اگر موقع کولپوسکوپی تغییراتی در سلولها دیده شود، بیوپسی یا نمونه برداری از بافت دهانه رحم صورت می گیرد.
بافت برداشته شده از دهانه رحم در آزمایشگاه پاتولوژی مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا ژن ویروس اچ پی وی وارد سلولهای دهانه رحم شده و این سلولها را چقدر تغییر داده است. با توجه به جواب آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم پزشک می تواند مرحله بیماری و مناسب ترین روش درمان را برای بیمار در نظر بگیرد.

تشخیص اچ پی وی با کولپوسکوپی

برای تشخیص ضایعات سلولی دهانه رحم با آزمایش کولپوسکوپی می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد هزینه کولپوسکوپی و رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات پر تکرار درباره کولپوسکوپی برای زگیل تناسلی

در این بخش می توانید پاسخ سوالات پرتکرار درباره کولپوسکوپی سرویکس و زگیل تناسلی را بخوانید:

چه نوع hpv سرطان مهاجم ایجاد می کند؟

پر ریسک ترین نوع ویروس پاپیلومای انسانی، HPV 16 است که عفونت پایدارتری نسبت به بقیه ویروسها ایجاد می کند و درمان زگیل تناسلی با این تیپ طولانی تر است. اما تعداد تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی بالاست که می توانید در این مقاله بخوانید.

چقدر ممکن است اچ پی وی باعث سرطان شود؟

خوشبختانه بیشتر ویروس های پاپیلومای انسانی ظرف دو سال درمان شده و در موارد کمی تبدیل به سرطان های مهاجم می شود.

اگر کولپوسکوپی برای اچ پی وی را انجام ندهم چه اتفاقی می افتد؟

عدم شناسایی به موقع سلول های غیرعادی به کمک کولپوسکوپی رحم، باعث تاخیر در پاکسازی ویروس hpv و افزایش ریسک سرطانی شدن سلولهای دهانه رحم یا واژن می شود.

آیا کولپوسکوپی جراحی محسوب می شود؟

خیر. این روشی برای بررسی دهانه رحم، واژن و ولو است که با دوربین کولپوسکوپ (یک نوع ابزار بزرگنمایی شبیه میکروسکوپ) برای بزرگنمایی بهتر دهانه رحم انجام می شود.

کسانی که زگیل تناسلی دارند باید کولپوسکوپی کنند؟

کولپوسکوپی برای زگیل تناسلی در همه خانمها لازم نیست. فقط وقتی نتایج آزمایش پاپ اسمیر غیر معمول باشد، به جواب آزمایش کولپوسکوپی هم برای تشخیص دقیق تر نیاز داریم. اگر شما هم قصد انجام کولپوسکوپی دهانه رحم را دارید پیشنهاد می کنیم حتما قبل از آن مقاله پرسش و پاسخ درباره کولپوسکوپی را بخوانید.

اگر سوالی در مورد ضرورت کولپوسکوپی برای زگیل تناسلی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید.

۲.۸/۵ - (۱۴ امتیاز)
۴ دیدگاه ها
  • با سلام من به اچ پی وی نوع۳۱/۹۱ مبتلا شدم دکتر خواستن من کولوسکوپی کنم. آیا سوش ۳۱ هم مثل ۱۶ و ۱۸ خطرناکه؟ و ایا من حتما به سرطان رحم در آینده مبتلا میشم؟

    • سلام. حتما کولپوسکوپی رو انجام بدین. سویه ۳۱ هم پر خطره ولی نه به اندازه ۱۶ و ۱۸. احتمال سرطان با سویه های پر خطر بالا میره ولی صد در صد فرد دچار سرطان نمیشه. طبق تجربه م بیمارانی که اگر آزمایشها و فالوآپها رو به موقع انجام میدن دچار مراحل پیشرفته سرطان نمیشن.

  • سلام من پاپ اسمیرم مشکل نداره ولی اچ پی وی تایپ ۳۹ و دوتایپ کم خطر دارم ایا نیازبه کولپوسکوپی هس؟

    • تیپ ۳۹ از انواع پر خطر اچ پی وی هست. باید حتما تست کولپوسکوپی رو انجام بدین. بعد از گرفتن نتیجه اون باید طبق دستور پزشک تکرار آزمایش رو انجام بدین که دچار مشکل نشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *