تفاوت واژینیسموس اولیه و ثانویه چیست؟

تفاوت-واژینیسموس-اولیه-و-ثانویه

شواژینیسموس یا بیماری دخول دردناک عارضه ای است که در آن دخول آلت به واژن ممکن نیست. با اینکه دخولی صورت نگرفته ولی خانم ها دچار درد و اسپاسم شدیدی در ناحیه واژن و لگن می شوند. این عارضه مانع از مقاربت شده و زندگی زناشویی زوجین را مختل می کند.
ترس از دخول ممکن است موقع استفاده از تامپون یا معاینه لگنی هم ایجاد شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع واژینیسموس و تفاوت آنها آشنا کرده و موثرترین روش های درمان واژینیسموس را معرفی کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

دلیل واژینیسموس چیست؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، علت بسته شدن واژن، انقباض شدید عضلات نزدیک دهانه واژن و کف لگن است. این عضلات به صورت غیر ارادی منقبض شده و با پایان تلاش برای دخول، به حالت عادی بر می گردند. دخول با فشار زیاد اغلب به دلایل زیر بروز می کند:

  • تجربه های بد جنسی مثل تجاوز، مقاربت دردناک، مشکلات عاطفی زوجین
  • جراحات واژن ناشی از ضربه، جراحی لگنی، زایمان طبیعی، …
  • بروز بیماری هایی مثل آندومتریوز، خشکی واژن، عفونت های قارچی، …
  • تغییرات هورمونی (یائسگی، خشکی واژن و …)
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • ترس از رابطه جنسی
  • درمان سرطان زنان
  • استرس و تصور خوب نبودن در رابطه جنسی
  • قفل شدن واژن بدون هیچ علت مشخصی

خانم هایی که به دلایل بالا دچار بیماری دخول دردناک می شوند، موقع نزدیکی دچار علائمی مثل احساس درد، سوزش، گرفتگی لگن می شوند. در نتیجه آلت نمی تواند اصلا دخول کند یا فقط سر آن وارد واژن می شود.

آناتومی-عضلات-کف-لگن

برای درمان درجه واژینیسموس و درمان قطعی آن در تهران، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت واژینیسموس اولیه و ثانویه

واژینیسموس دارای درجات خفیف، متوسط و شدید است که پزشک در معاینه لگنی می تواند درجه آن را تشخیص دهد. برای آشنایی با گریدهای این بیماری مقاله درجات واژینیسموس را در سایت بخوانید. این عارضه به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود. فرق واژینیسموس اولیه و ثانویه عبارت است از:

زمان بروز

واژینیسموس اولیه بیشتر در نو عروس ها اتفاق می افتد که در اولین تجربه شان از دخول دچار مشکل می شوند. اما واژینیسموس ثانویه در زنانی رخ می دهد که قبلا در رابطه جنسی هیچ مشکلی نداشته اند ولی بعدها به دلایل مختلف دچار مشکل عدم دخول می شوند.

علت بروز

واژینیسموس ثانویه ممکن است نتیجه نوسانات هورمونی، مشکلات زناشویی، زایمان طبیعی یا برش اپیزتومی موقع زایمان باشد. البته در بعضی از این بانوان، هیچ دلیل واضحی برای واژینیسموس ثانویه وجود ندارد.

اما عواملی مثل ترس از رابطه جنسی، استرس، گناه دانستن رابطه جنسی یا ترس از بارداری بیشتر در دختران تازه ازدواج کرده دیده می شود که می تواند علت واژینیسموس اولیه باشد.

آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

روش های درمان واژینیسموس اولیه و ثانویه مشابه هستند و می توانند شدیدترین درجات دخول غیرممکن را هم درمان کنند. به گفته خانم دکتر فرخی پور، برای درمان انواع واژینیسموس یکی از روش های زیر با توجه به وضعیت بیمار تجویز می شود:

درمان واژینیسموس با آر اف واژن

رایج ترین روش درمان دخول غیرممکن، استفاده از دستگاه آراف واژن است. امواج رادیوفرکانسی این دستگاه، خاصیت شیمیایی سلولهای عضلانی را در واژن تغییر می دهند تا موقع دخول منقبض نشوند. درمان واژینیسموس با آراف می تواند این عارضه را برای همیشه درمان کند.

معمولا اکثر خانم ها با ۳ تا ۴ جلسه RF واژن می توانند برای همیشه درمان شوند. بعد از درمان واژینیسموس با RF دیگر نیازی به انجام تمرین کگل یا درمان های دیگر ندارید.

درمان واژینیسموس با بوتاکس

در این روش، بوتاکس به عضلات کف لگن تزریق می شود تا ماهیچه های واژن موقع دخول منقبض نشوند. بوتاکس، اسپاسم عضلانی غیرارادی واژن را از بین می برد. درمان سریع و موثر واژینیسموس با بوتاکس باعث می شود بعد از تزریق، دخول بدون درد انجام شده و برای همیشه این عارضه درمان شود.

بهترین دکتر برای درمان واژینیسموس در تهران

بهترین دکتر برای درمان واژینیسموس، پزشک متخصص زنان است که با این بیماری و روشهای جدید درمان آن آشنایی کامل دارد. چون اغلب این بیماری برای پزشکان دیگر و ماماها ممکن نیست و متاسفانه آن را با درد موقع رابطه جنسی اشتباه می گیرند و لوبریکانت برای این خانم ها تجویز می کنند.

بنابراین لازم نیست تمام عمرتان با واژینیسموس زندگی کنید. بلکه با مراجعه به پزشک زنان می توانید در مدت زمان کوتاهی (در یک یا چند جلسه) از این بیماری خلاص شوید.

متخصص-درمان-واژینیسموس

شما هم می توانید برای درمان واژینیسموس با RF واژن در تهران، از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت و اطلاع از هزینه RF واژینیسموس در این مرکز می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره واژینیسموس اولیه و ثانویه

معمولا سوالات زیر در مورد واژینیسموس اولیه یا ثانویه از متخصص زنان پرسیده می شود که همراه جواب شان آنها را در ادامه می خوانید:

بیماری دخول غیرممکن چه عوارضی دارد؟

درد شدید واژن و اسپاسم در عضلات لگن، ران، گردن، سینه و شانه ها از عوارض واژینیسموس هستند که با توقف تلاش برای دخول از بین می روند.

هزینه درمان واژینیمسوس با rf چقدر است؟

هزینه درمان واژینیسموس با آر اف بستگی به تعداد جلسات آر اف دارد. با معاینه لگنی، پزشک زنان می تواند گرید واژینیسموس را تشخیص داده و تعداد جلسات و هزینه بیمار را تعیین کند.

چرا واژینیسموس بین دختران باکره رایج است؟

در واقع چون اکثر افرادی که دچار واژینیسموس اولیه هستند، علیرغم چندین سال ازدواج هنوز باکره مانده اند. به همین علت آمار ترس از دخول بین دختران باکره بالا گزارش می شود. این عارضه در زنانی که قبلا رابطه جنسی خوبی داشته اند هم تا حدی شایع است.

چقدر عارضه دخول غیرممکن شایع است؟

هر چند آمارها نشان می دهند که ۱ تا ۶ درصد از بانوان دچار واژینیسموس هستند ولی این بیماری شایع تر از اینها است. چون بسیاری از زنانی که ترس از دخول دارند، به دلایل مختلف مشکل خود را از پزشک و دیگران پنهان می کنند.

اگر شما هم سوالی درباره فرق واژینیسموس اولیه و ثانویه یا درمان آنها دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را از ما بپرسید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *