تبخال تناسلی و زگیل تناسلی چه تفاوتهایی با هم دارند؟

فرق تبخال و زگیل تناسلی

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی دو نوع بیماری آمیزشی هستند که از طریق تماس جنسی به فرد دیگر انتقال پیدا می کنند. به دلیل شباهت زیادی که این دو بیماری مقاربتی بهم دارند، شاید تصور کنید تبخال تناسلی همان زگیل تناسلی است و برعکس.
ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا تبخال تناسلی همان زگیل تناسلی است یا نه و این دو بیماری اساساً چه تفاوتهایی با هم دارند. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

تبخال تناسلی همان زگیل تناسلی است؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان، تبخال تناسلی با زگیل تناسلی فرق دارد. هر چند این دو بیماری باعث ایجاد ضایعات پوستی در واژن و مقعد شده و تماس پوستی و رابطه جنسی از روشهای انتقال زگیل تناسلی و تبخال تناسلی است، ولی این دو بیماری کاملا با هم فرق دارند.
بیماری تبخال تناسلی را ویروسی به نام هرپس سمپلکس (HSV-2) ایجاد می کند ولی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ایجاد زگیل است. این دو بیماری از نظر علائم، عوارض، تشخیص و درمان کاملا با هم متفاوتند که در ادامه با این تفاوتها بیشتر آشنا خواهید شد.

عکس زگیل و تبخال تناسلی

با دیدن عکسهای زیر می توانید متوجه فرق تبخال تناسلی و زگیل تناسلی از نظر ظاهری شوید:

ضایعه پوستی زگیل تناسلی

ضایعه پوستی تبخال تناسلی

تفاوت تبخال تناسلی و زگیل تناسلی

تفاوتهای تبخال تناسلی و زگیل تناسلی عبارتند از:

بروز علائم متفاوت

بیشتر زگیل های تناسلی علائم ندارند اما گاهی هم علامت دار می شوند. ضایعات گل کلم مانند ریز یا درشت به صورت تکی یا گروهی علائم زگیل تناسلی در زنان هستند. در عوض، تبخال تناسلی به ندرت بدون علائم بوده و اغلب علائمی دارند که بعد از ۲ تا ۱۲ روز ایجاد می شود. علائم تبخال تناسلی در زنان عبارتست از:

  • علائم آنفولانزا و سرماخوردگی (تب و لرز، سردرد، پا درد و کمردرد)
  • احساس درد، سوزش و خارش در محل عفونت
  • تاولهای قرمزی که گاهی با ترشح همراه است
  • دفع ادرار با سوزش و درد

این علائم در بعضی افراد شدیدتر و در بعضی افراد خفیف تر ظاهر می شود.

تفاوت در نوع ویروس

زگیل تناسلی در اثر ابتلا به ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی ایجاد می شود که بیش از ۱۵۰ نوع یا تیپ دارد. این ویروسها به دو دسته ی تیپهای خطرناک اچ پی وی و تیپهای کم خطر تقسیم می شوند.
اما تبخال تناسلی در اثر ویروس هرپس تناسلی (HSV) ایجاد می شود که دارای دو تیپ HSV1 (تبخال دهانی) و HSV2 (تبخال تناسلی) است. البته هر دو تیپ می توانند باعث ایجاد تبخال تناسلی شوند.

راههای انتقال ویروس تبخال و زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی و تبخال تناسلی در تهران، شما هم می توانید از مشاوره با خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

تفاوتهای روش پیشگیری

برای پیشگیری از زگیل تناسلی می توانید از واکسن گارداسیل استفاده کنید که برای پیشگیری از تیپ های پرخطر زگیل تناسلی هستند. اما هنوز هیچ واکسنی برای HSV و پیشگیری از تبخال تناسلی وجود ندارد.

فرق عوارض تبخال با زگیل تناسلی

احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم، مقعد و واژن از عوارض زگیل تناسلی در زنان است. همچنین زگیل می تواند باعث سخت شدن زایمان طبیعی و بروز مشکلات تنفسی در نوزادان شود. هر چند ابتلا به سرطان از عوارض تبخال تناسلی در زنان نیست، اما این بیماری نیز با عوارض زیر همراه است:

  • افزایش ریسک ابتلا به بیماری های جنسی دیگر
  • عفونت ادراری
  • مشکلات مثانه
  • التهاب مجاری ادراری
  • مننژیت (التهاب مغز و مایع نخاعی)

 همچنین ابتلا به تبخال تناسلی در دوران بارداری ممکن است باعث نابینایی نوزاد، آسیبهای مغزی و حتی مرگ جنین شود.

روشهای تشخیصی

برای تشخیص زگیل تناسلی علاوه بر معاینه فیزیکی می توانید تست غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهید. اما هیچ روشی برای غربالگری تبخال تناسلی نیست و این بیماری را می توان فقط با معاینه و کشت ویروسی شناسایی کرد.

برای تشخیص و درمان قطعی زگیل تناسلی و تبخال تناسلی خود می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

نحوه درمان زگیل و تبخال تناسلی زنان

طبق نظر خانم دکتر فرخی پور برای تبخال تناسلی و زگیل تناسلی هیچ روش درمان قطعی وجود ندارند و امکان عود آنها هست اما می توان علائم آنها را تسکین داد. بین روشهای درمان ضایعات این دو بیماری نیز تفاوتهایی وجود دارد که عبارتند از:

  • برای درمان زگیل تناسلی روشهای دارویی موثر نیستند، در حالی که داروهای ضد ویروسی موثرترین روش درمان تبخال تناسلی هستند.
  • برای برداشتن زگیل تناسلی پزشکان از روشهایی مثل فریز کردن، سوزاندن، لیزر و جراحی استفاده می کنند، اما ضایعات تبخال تناسلی با مصرف داروهای ضدتبخال برطرف می شوند.

زندگی با تبخال و زگیل تناسلی

پرسش های رایج در مورد تبخال تناسلی و زگیل تناسلی

در این بخش می توانید جوابهای خانم دکتر فرخی پور را به سوالات رایج تان درباره تبخال و زگیل تناسلی بخوانید:

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

از روی تاولهایی که روی واژن و اطراف آن ظاهر شده است. این تاولها خیلی شبیه به تبخال لب هستند.

آیا تبخال تناسلی باعث سرطان میشود؟

مستقیما خیر. ولی با ضعیف کردن سیستم ایمنی باعث می شود راحت تر دچار زگیل تناسلی شوید که عامل اصلی سرطان دهانه رحم است.

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

این بیماری عوارض زیادی ایجاد می کند اما خطرناکترین عوارض آن در در دوران بارداری است که می تواند باعث نقص های مادرزادی جدی در نوزادان و حتی سقط جنین شود.

برای زگیل تناسلی باید کولپوسکوپی کنم؟

بستگی به نتیجه تست پاپ اسمیرتان دارد. برای اطلاع دقیق در این مورد، مقاله ی کولپوسکوپی برای اچ پی وی چقدر ضرورت دارد را از همین سایت بخوانید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

ما در معاینات لگنی، زگیلهای پنهان شده را تشخیص می دهیم. اما بقیه زگیل هایی را که علائم ایجاد کرده اند، می توانیم از روی شکل ضایعات پوستی شناسایی کنیم.

تفاوت تبخال لب با تبخال تناسلی چیه؟

نوع ویروسی که باعث ایجاد آنها می شود، با هم فرق می کند.

تاول های تبخال تناسلی رو میشه مثل زگیل لیزر کرد؟

به جای درمان تبخال تناسلی با لیزر از داروهای ضدویروسی مخصوص ژنیتال برای از بین بردن تبخال استفاده می کنیم که بسیار موثر است.

علائم زگیل تناسلی چقدر طول میکشه تا ظاهر بشه؟

بین ۶ هفته تا ۶ ماه بعد از تماس با ویروس HPV، ممکن است ایجاد شوند. گاهی هم تا سالها هیچ علائمی ندارند.

اگر شما هم سوالی درباره تبخال تناسلی و زگیل تناسلی دارید، می توانید آنها را در قسمت نظرات این مقاله بنویسید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *