آشنایی با زگیل تناسلی و انواع آن

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از بیماریهای شایع مقاربتی استکه بدلیل گستردگی شیوع آن در کشور، هر شخص باید با روش های انتقال، راه‌های درمان و انواع آن آشنا باشد تا در صورت ابتلای به آن به صورت هوشمندانه عمل کند: به موقع به پزشک مراجعه کند و درمان اصولی را پیگیری کند. تنها در این صورت است که می توان جلوی انتشار زگیل تناسلی و ایجاد عوارض ناشی از آن را گرفت. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و مفیدی درباره این بیماری و راه‌های درمان آن در اختیار شما قرار دهیم. برای دسترسی به قسمت های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی جهان که در اثر مقاربت ایجاد می شود، ابتلا به ویروس hpv است که نوع پوستی آن بصورت زگیل تناسلی خود را نشان می دهد. این بیماری در اکثر موارد در اثر تماس مستقیم شخص آلوده و ارتباطات جنسی محافظت نشده  انتقال می‌یابد. توجه داشته باشید که احتمال مبتلا شدن زنان به زگیل تناسلی نسبت به مردان بیشتر است؛ بنابراین زنان باید در روابط خود بیشتر مراقب باشند و به بهداشت فردی اهمیت بیشتری بدهند. همچنین این مورد که در روابط خود محتاطانه عمل کنند و از طریق واکسناسیون گارداسیل در برابر تیپهای شایع بیماری ایمنی شوند، باعث می شود از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک جلوگیری کرده باشند.

زگیل تناسلی چیست؟

علت ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

همانطور که گفتیم زگیل تناسلی به تیپهای پوستی ویروس اچ پی وی گفته می شود که در اثر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV  ایجاد می شوند. از آنجایی که این ویروس به طور مستقیم روی اندام‌های تناسلی تاثیر می‌گذارد آن را جزو بیماری‌های مقاربتی به حساب می آورند. تقریباً اکثر افراد مبتلا به این ویروس، از بیماری خود بی اطلاع هستند و همین موضوع امر درمان آن را با مشکل مواجه کرده است. ویروس پاپیلوما روی سلول‌هایی که در نواحی مرطوب قرار دارند مثل دهان، گلو، واژن، دهانه رحم، مقعد و پوست ختنه‌گاه قابلیت اثرگذاری و در مواردی تغییر بافت را دارد که متاسفانه همین تغییر بافت می تواند منجر به سرطان شود.

انواع زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی از لحاظ شکل ظاهری با زگیل معمولی تفاوت‌هایی دارند؛ حالت برآمده دارند و در برخی موارد شبیه به گل کلم هستند. در صورت مواجهه با زائده‌های برجسته و توپر گوشتی در نواحی دستگاه تناسلی خود و یا اطراف مقعد بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. چرا که این ویروس قابلیت این را دارد که به سرعت به پارتنر شما هم منتقل شود. همچنین عدم مراجعه به پزشک می تواند باعث پخش شدن و تثبیت این ویروس در بدن شما شود که درمان را به مراتب سخت تر می کند. همه تیپهای hpv خطرناک نیستند. زگیل های تناسلی از لحاظ خطرناک بودن به دو دسته تقسیم می شوند:

زگیل تناسلی کم‌خطر

این دسته از ویروس hpv فقط باعث ایجاد زگیلهای گوستی روی بدن می شوند و باعث ایجاد سلول‌های سرطانی نمی‌شود. این نوع از زگیلهای تناسلی هم در زنان و هم در مردان شایع است. اکثر اوقات ایت زگیلهای تناسلی روی پوست ناحیه تناسلی و کشاله ران ایجاد می شوند؛ اما احتمال ایجاد این نوع زگیل در زنان در قسمت‌هایی که در معرض دید نیستند مانند نواحی داخلی دستگاه تناسلی(درون واژن) هم وجود دارد.
شایع ترین تیپهای کم خطر زگیل تناسلی عبارتند از تیپهای ۶ و ۸ و این تیپها باعث ایجاد زائده های پوستی به شکل زگیل روی پوست نواحی تناسلی می شوند.

زگیل تناسلی پرخطر

به تیپهای پرخطر این ویروس به اشتباه زگیل تناسلی پرخطر گفته می شود اما منظور ما در اصل تیپهایی از ویروس هستند که باعث تغییر بافت بخش های مخاطی بدن و ایجاد سرطان در نواحی تناسلی می شوند. رشد این تیپهای ویروس در مردان، فرد را به سرطان در ناحیه آلت تناسلی دچار می‌کند. همچنین این ویروس در ایجاد سرطان‌هایی مثل دهان، مقعد، حنجره و مخصوصا سرطان دهانه رحم تاثیرگذار است.
از آنجایی که ابتلا به این تیپها می تواند باعث ایجاد سرطان شود، نیاز است بسیار سریع مورد پیگیری بیمار قرار گیرد. شما می توانید در مقاله آیا زگیل تناسلی کشنده است پاسخ روشن تر و شفاف تری را در مورد خطرات تیپهای خطرناک hpv بدست آورید.

با توجه به اسم این بیماری، ممکن است برخی فرض کنند که این بیماری فقط مخصوص اندام‌های تناسلی است. اما این عارضه در نواحی غیر از اندام‌های تناسلی مثل دهان و حنجره نیز باعث سرطان می شود. به یاد داشته باشید که تیپ های خطرناک ویروس HPV با کمک تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ قابل تشخیص هستند.

انواع زگیل تناسلی

اگر مبتلا به زگیل تناسلی شده اید برای تشخیص پر خطر یا کم خطر بودن آن می توانید از مشاوره خانم دکتر صفورا فرخی پور بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید..

آشنایی با علائم زگیل تناسلی

این بیماری زمانی‌که با ایجاد زائده‌هایی گوشتی، توپر و سفت بر روی بدن ظاهر شود به آسانی قابل تشخیص است. اما در برخی موارد، اندام‌های تناسلی داخلی مثل داخل واژن، مقعد یا دهانه رحم درگیر این ویروس می‌شوند. از آنجایی که این نواحی به راحتی قابل مشاهده نیستند، همین موضوع تشخیص این بیماری را توسط بیمار سخت تر می‌کند.

اما نگران نباشید! چرا که حتی درگیری نواحی داخلی دستگاه تناسلی با بررسی پزشک مربوطه قابل تشخیص است. پزشکان برای تشخیص این موارد از تستهای پاپ اسمیر و کولپوسکوپی دهانه رحم استفاده می کنند. در صورتی که به موقع برای درمان اقدام کرده باشید می‌توانید جلوی عوارض‌ آن که مهم‌ترین آنها سرطان دهانه رحم در خانمهاست را بگیرید. نشانه‌ها و علائم زگیل تناسلی (تیپهای کم خطر) در زنان و مردان عبارت است از:

  •  وجود برآمدگی‌های گوشتی و سفت روی پوست و نواحی تناسلی
  •  زگیل هم‌رنگ پوست است ولی در مواردی می‌تواند تیره‌تر یا روشن‌تر از پوست شما باشد.
  •  قرار گرفتن زگیل‌ها در مسیر مجاری ادراری می‌تواند باعث انسداد مجاری ادراری و خونریزی و درد شود.
  •  احساس سوزش و خارش در محل زگیل‌ها از نشانه‌های این بیماری است.

اما در مورد تیپهای پرخطر این بیماری، مهم ترین علائم ابتلای دهانه رحم به آن را می توان لکه بینی و خونریزی های غیرطبیعی بین دو پریود و بعد از رابطه جنسی دانست. همچنین عفونتهای شدید دهانه رحم و زخمهای دهانه رحم می توانند نشان دهنده ابتلای شما به تیپهای پرخطر این ویروس باشند.

عوارض زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل تناسلی می تواند عوارضی برای فرد و حتی دیگران به دنبال داشته باشد. از جمله مهمترین این عوارض عبارت است از:

  • ایجاد سرطان: زگیل تناسلی در مردان موجب بروز سرطان‌های مقعد و آلت تناسلی می شود. زگیل تناسلی در زنان بیشتر از همه موجب سرطان گردن رحم می‌شود. احتمال وقوع سرطان در زنان بیشتر از مردان است.
  •  انتقال زگیل تناسلی به شریک جنسی (انتقال بیماری به دیگران): از آنجایی که راههای انتقال زگیل تناسلی بسیار است، به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم مقاله روشهای انتقال زگیل تناسلی را مطالعه کنید.

چه افرادی بیشتر در معرض زگیل تناسلی هستند؟

همان‌طور که مشخص است این بیماری از طریق ارتباطات جنسی، دهانی و به طور کلی پوستی انتقال می‌یابد. بیشترین درصد ابتلای به این بیماری در بین افرادی است که شریکهای جنسی متعدد دارند. به همین خاطر رعایت نکات بهداشتی در حین رابطه جنسی و انجام واکسیناسیون گارداسیل بسیار اهمیت دارد؛ چرا که می‌تواند احتمال ابتلای افراد به این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. طبق مقالات و مستندات جدید، تزریق واکسن تا قبل از ۴۵ سالگی بسیار موثر است.

همچنین افرادی که سیستم ایمنی بدن‌ آن‌ها ضعیف است بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند. درست است که عامل اصلی انتقال ویروس زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی است اما احتمال ابتلا به این بیماری از طریق استخر، مراکز اپیلاسیون و دستگاههای لیزر موی زائدی که پروب آنها قابل تعویض نیست هم وجود دارد.

آیا زگیل تناسلی و تبخال تناسلی یکی هستند؟

علائم و درمان تبخال تناسلی با زگیل تناسلی کاملا متفاوت هستند. تبخال تناسلی توسط ویروسی به نام ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. در حالیکه زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. گاهی این دو در اثر ناآگاهی به جای یک‌دیگر به کار برده می‌شوند که اصلا درست نیست.
بدلیل تفاوت ویروسهای آلوده کننده ما با دو بیماری کاملا متفاوت سروکار داریم. برای مثال تبخال تناسلی برخلاف زگیل تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی شود؛ اما در عین حال ماندگاری بالاتری در بدن دارد و زمانی که عود می کند، شدت بیماری و علائم آن بسیار شدیدتر است. شما می توانید با مطالعه مقاله تبخال تناسلی و زگیل تناسلی چه تفاوتهایی با هم دارند؟ اطلاعات کاملی در این زمینه بدست آورید.

فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

بیماری‌هایی مثل زگیل تناسلی در بیشتر موارد از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابند. جلوگیری و پیشگیری از آن‌ها با رعایت نکات بهداشتی در حین رابطه امکانپذیر است. بعضی از افرادی که درمان شده‌اند نگران ابتلای مجدد به این بیماری هستند. از آنجایی که تعداد تیپهای این ویروس زیاد است، می توان گفت فردی که درمان شده ممکن است دوباره مبتلا شود اما این به ندرت اتفاق می افتد و زیاد جای نگرانی نیست. درمان و پیشگیری از زگیل تناسلی به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

یشگیری از زگیل تناسلی با واکسن

واکسن گارداسیل نام واکسنی است که برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه وجود دارد. در بسیاری از کشور‌ها در سنینی که روابط جنسی افراد شروع می‌شود این واکسن تجویز می‌شود. واکسن مورد استفاده در کشور ما هم عمدتا گارداسیل ۴ است که احتمال ابتلا به چهار نوع از این ویروس (۶-۱۱-۱۶-۱۸) را به طور کامل از بین می برد. این واکسن در سه نوبت زده می‌شود. نوبت دوم، دو ماه بعد از نوبت اول و نوبت سوم شش ماه بعد از نوبت اول. اگر این واکسن دقیقا در سه نوبت زده نشود تاثیر کامل خود را نشان نمی‌دهد.

برای تزریق این واکسن باید حتما باید به یکی از مراکز تزریق واکسن گارداسیل مراجعه کنید. مطب خانم دکتر فرخی پور از جمله این مراکز است که با راهنمایی های ایشان به راحتی می توانید خود را از این بیماری ایمن کنید.

بهداشت جنسی برای پیشگیری از زگیل تناسلی

داشتن شریک جنسی امن که از نظر ارزش‌های اخلاقی مورد تایید باشد و برای بهداشت شخصی و زناشویی ارزش قائل باشد در پیشگیری به طور قابل توجهی حائز اهمیت است.

درمان زگیل تناسلی پوستی با لیزر

واکسن تنها می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس‌ها را کاهش دهد اما در زمانی که ویروس‌ به سرعت در حال انتشار باشد تنها راه مقابله با آن‌ از بین بردن ویروس با روشهای مختلف مثل پلاسماتراپی و لیزر است که یک راه قطعی برای از بین بردن آنها به شمار می‌رود. مزایای درمان با لیزر مزایای عبارت است از:

  • نیازی به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان نیست.
  • فرد نیاز به استراحت ندارد و بعد از درمان می‌تواند به کارهای روزمره خود رسیدگی کند.
  • درمان در مطب دکتر انجام می‌شود
  • فرد بیمار بعد از جلسه درمان از نظر ادرار و مدفوع مشکلی نخواهد داشت.
  • درمان با این روش نسبت به روش سنتی سریعتر است و احتمال بازگشت دوباره زگیل در آن به شدت کمتر است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با درمان زگیل تناسلی با پلاسماتراپی

درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی پیشنهاد می کنیم از خدمات خانم دکتر صفورا فرخی پور بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سخن پایانی

بیماری زگیل تناسلی با رعایت بهداشت حین رابطه جنسی و واکسیناسیون قابل پیشگیری است. زگیل تناسلی از جمله بیماری‌هایی است که به سرعت انتشار می‌یابد و عوارض جبران خطرناکی مثل سرطانهای دستگاه تناسلی را به دنبال دارد. بهتر است بعد از مشاهده هر گونه علائم مشکوک به پزشک مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر از انتشار زگیل ها به سایر نقاط بدن خودتان و دیگران جلوگیری کنید. همچنین برای داشتن رابطه بعد از درمان زگیل تناسلی بایستی ۱ تا ۳ هفته صبر و بعد اقدام به رابطه کنید چرا که احتمال انتقال بیماری وجود دارد. بعد از این مدت پیشنهاد می کنیم ابتدا با پزشک خود صحبت کنید و با توجه به توصیه های ایشان اقدام نمایید تا خطر انتقال کمتر شود.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما درباره زگیل تناسلی پاسخ داده باشیم. چنانچه سوالی در این مورد دارید می توانید از طریق بخش نظرات زیر مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *