آیا وقتی HPV داریم می توانیم رابطه جنسی داشته باشیم؟

انتقال ویروس اچ پی وی با رابطه

عامل زگیل تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. ویروس اچ پی وی هم مثل خود زگیل تناسلی بسیار مسری است و به سرعت می توانند از فرد آلوده به فرد سالم منتقل شود. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند با داشتن هر نوع رابطه جنسی به این ویروس مبتلا می شوند. این مقاله را تا آخر بخوانید تا متوجه شوید که آیا با وجود HPV می توانید رابطه زناشویی داشته باشید یا نه. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس اچ پی وی انواع مختلفی دارد که به طور کلی به دو گروه کم خطر و پر خطر تقسیم می شوند. تیپهای پر خطر این ویروس عامل بروز ۹۹% از سرطان های سرویکس، زگیل مقعدی، زگیل تناسلی و سرطان دهان و گلو هستند. تیپهای ۱۶ و ۱۸ این ویروس به تنهایی علت ۷۰% از سرطان های دهانه رحم هستند.

ویروس HPV حتی اگر هیچ زگیل یا علامت دیگری ایجاد نکند، اما براحتی با تماس پوستی و از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینالی یا مقعدی منتقل می شود. عفونت HPV فقط به کمک سیستم ایمنی پاکسازی می شود و هیچ راه درمانی برای این ویروس تا به حال کشف نشده است.

کنترل-ویروس-اچ-پی-وی

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی یا مقعدی شما هم می توانید برای انجام تست پاپ اسمیر و اچ پی وی و درمان آنها از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

من HPV دارم می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

در صورتیکه به اچ پی وی مبتلا هستید و علائم ابتلا را هم دارید، رابطه جنسی بدون محافظت، باعث انتقال ویروس به پارتنر شما می شود. در مواردی هم مردان و هم زنان می توانند ناآگاهانه ویروس HPV را به شریک خود منتقل کنند.

در برخی از موارد فرد مبتلاست اما علائم ظاهری واضح و آشکاری ندارد. ر چنین مواردی اگر یکی از طرفین به HPV مبتلا باشند، احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا به فرد سالم وجود دارد؛ و به همین دلیل است که اکیدا توصیه می شود رابطه با افراد مختلف نداشته باشید و یا در صورتیکه حس می کنید پارتنر شما روابط متعددی را داشته با احتیاط های لازم (واکسناسیون و استفاده از کاندوم) رابطه برقرار کنید.

در صورتیکه همسر شما به اچ پی وی مبتلاست، برای داشتن رابطه جنسی باید مواردی را رعایت کنید که در تیتر بعدی آنها را توضیح داده ایم.

آیا زگیل تناسلی مانع ازدواج می شود؟

زگیل تناسلی مانعی برای ازدواج تان نیست. اما چون خطر انتقال زگیل تناسلی وجود دارد، باید قبل از برقراری رابطه جنسی و ازدواج تان با فرد آلوده موارد زیر را حتما رعایت کنید:

واکسیناسیون

قبل از برقراری اولین رابطه جنسی، باید دوره های واکسیناسیون با واکسن گارداسیل را تکمیل کنید. این واکسن شما را در صورت ابتلا به تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی، از سرطان های دستگاه تناسلی در امان نگه می دارد. البته شخص آلوده هم باید واکسینه شود تا به تیپهای خطرناک دیگر دچار نشود.

استفاده از کاندوم

در پاسخ به این سوال که چرا کاندوم جلوی انتقال زگیل تناسلی را نمی گیرد باید گفت استفاده از کاندوم زنانه یا مردانه از عفونت های مقاربتی پیشگیری می کند. اما کاندوم فقط از انتقال آلودگی و ویروس های موجود در مایعات بدن جلوگیری می کند. درحالیکه ویروس اچ پی وی با مایعات بدن منتقل نشده، و با تماس پوستی قسمتهایی که با کاندوم پوشانده نشده، به راحتی انتقال پیدا می کند.

با این حال خانم دکتر فرخی پور، استفاده از کاندوم را به شرکای جنسی توصیه کرده و تاکید می کنند که کاندوم نمی تواند ۱۰۰% از انتقال اچ پی وی جلوگیری کند اما بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به ویروس است.

اقدام به درمان

حتما قبل از ازدواج تان، از همسرتان بخواهید برای درمان اچ پی وی اقدام کند. هرچند ویروس اچ پی وی درمان ندارد، ولی با داروهای تقویت سیستم ایمنی و روشهای حذف زگیل های تناسلی می توان تا حد زیادی علائم بیماری را کاهش داد. ولی با رفع علائم هم همچنان فرد آلوده به ویروس است و می تواند آن را انتقال دهد. بنابراین باید موارد احتیاطی را در ارتباط با فرد آلوده به این ویروس در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟

درمان اچ پی وی قبل از ازدواج

در صورتی که می خواهید ازدواج کنید و خودتان با همسرتان مبتلا به زگیل تناسلی یا مقعدی هستید، برای مشاوره و درمان اچ پی وی می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در شمال تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوال و جواب در مورد زگیل تناسلی

در پایان این مقاله، خانم دکتر فرخی پور به رایج ترین سوالات شما درباره زگیل تناسلی پاسخ داده اند که آنها را در زیر می خوانید.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

از چند هفته تا چند ماه و حتی تا سالها ممکن طول بکشد تا علائم ویروس خودشان را نشان بدهند.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

اگر دو هفته است از ناپدیدشدن زگیل ها گذشته، می توانید رابطه زناشویی را شروع کنید. اما باز هم ناقل هستید و حتی بعد از درمان زگیل تناسلی باید مراقبت های لازم را انجام دهید.

آیا زگیل تناسلی از طریق بوسیدن انتقال می یابد؟

بله. بوسیدن فرد آلوده به ویروس اچ پی وی می تواند منجر به زگیل تناسلی شود. چون این نوع از زگیل ها در دهان، گلو و نواحی تناسلی ایجاد می شوند و بسیار مسری هستند.

آیا زگیل تناسلی از زن به مرد منتقل می شود؟

بله احتمال سرایت از زنان به مردان هم وجود دارد و بیشتر از خطر انتقال این ویروس از مردان به زنان است.

اچ پی وی چقدر می تواند سرطان زا باشد؟

هر چند سرطان دهانه رحم از مهمترین خطرات زگیل تناسلی است، اما احتمال سرطانی شدن دهانه رحم با ابتلا به گونه های پر خطر این ویروس کم است. اما بهرحال می تواند زگیل تناسلی کشنده باشد و باید آن را جدی بگیرید.

اگر شما هم سوالی درباره زگیل تناسلی و درمان آن دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را با در میان بگذارید.

۳.۷/۵ - (۱۹ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *