روشهای انتقال زگیل تناسلی

روشهای انتقال زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که با داشتن رابطه جنسی انتقال پیدا می کند. این بیماری هم در زنان و هم در مردان وجود دارد. عامل این بیماری ویروس ششم و یازدهم HPV یا پاپیلومای انسانی است. این ویروس ناحیه تناسلی و مقعد را عفونی می کند. این ویروس به دو نوع خطرناک و بی خطر قابل تقسیم است. تیپ های خطرناک ویروس HPV از طریق آزمایش پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی قابل تشخیص است. در این مقاله با روشهای انتقال زگیل تناسلی آشنا خواهید شد. جهت دسترسی آسان به مطالب از فهرست زیر نیز می توانید استفاده کنید:

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی با علائمی مثل سوزش و خارش، مسدود شدن مجاری ادراری و یا زگیل های پراکنده روی پوست همراه است. گاهی نیز ممکن است فرد چنین علائمی را تجربه نکند و اصلا متوجه نشود که آلوده به این ویروس است. در این موارد معاینه لگنی و تست پاپ اسمیر می تواند به تشخیص زگیل تناسلی در زنان کمک کند.

مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی

باتوجه به اینکه سیستم ایمنی بدن چقدر قوی یا ضعیف باشد و یا عفونت در مراحل ابتدایی خود قرار دارد یا نه، ماندگاری ویروس اچ پی وی در بدن متفاوت است. این ویروس بیرون از بدن تا چند ماه می تواند روی حوله، زمین یا محل مرطوب زنده بماند.

راههای انتقال زگیل تناسلی

در این بخش با طریقه انتقال زگیل تناسلی و نیز روشهایی که باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شوند، آشنا خواهید شد. نحوه انتقال زگیل تناسلی و عدم انتقال آن عبارت است از:

انتقال زگیل تناسلی با تماس جنسی

یکی از سریعترین روشهای انتقال ویروس HPV داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا است. رابطه جنسی با مرد آلوده دلیل ایجاد زگیل تناسلی در زنان است. کسانی که روابط جنسی پر خطری دارند و یا شرکای جنسی متعددی دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری زگیل تناسلی هستند.

انتقال زگیل تناسلی با کاندوم

احتمال انتقال زگیل تناسلی با کاندوم وجود دارد. زیرا کاندوم فقط بخشی از آلت مردانه را می پوشاند. اگر مرد مبتلا به زگیل تناسلی باشد، ترشحات او از قسمت هایی که کاندوم آنها را نپوشانده به شریک جنسی او منتقل می شود.

راههای انتقال زگیل تناسلی

انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس

ویروس از طریق لباس منتقل نمی شود. اما اگر لباس زیر زنان یا مردان آلوده به ویروس hpv باشد و از آن استفاده شود، امکان انتقال آلودگی و ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد.

انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون

انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر موهای زائد و اپیلاسیون آنها در آرایشگاه هایی غیر بهداشتی امکان پذیر است. زیرا در این مراکز از وسائل چند بار مصرف برای مشتریان استفاده می شود.

انتقال زگیل تناسلی با دست

ویروس زگیل تناسلی از طریق دست دادن منتقل نمی شود. از طریق دست زدن نیز ویروس منتقل نمی شود. زیرا HPV تنها از طریق تماس پوست با مخاط منتقل می شود.

انتقال زگیل تناسلی با تیغ

اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید، نباید محل را با تیغ اصلاح کنید. چون تیغ آلوده نیز باعث انتقال زگیل تناسلی می شود. هیچوقت از تیغ مشترک برای اصلاح استفاده نکنید. اگر با تیغ اصلاحی که ناحیه تناسلی اصلاح می شود آلوده باشد، ویروس به زیر بغل، صورت یا هرجای دیگری با آن تیغ اصلاح می کنید، منتقل خواهد شد.

اگر مبتلا به زگیل تناسلی شده اید برای تشخیص پر خطر یا کم خطر بودن و جلوگیری از عوارض زگیل تناسلی در زنان می توانید از مشاوره خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

انتقال زگیل تناسلی با دستشویی

اگر سرویس بهداشتی شما با فرد آلوده به زگیل تناسلی مشترک است، نگران نباشید. این ویروس از طریق استفاده از دستشویی مشترک انتقال نمی یابد.

انتقال زگیل تناسلی با زایمان

مادر الوده به ویروس زگیل تناسلی موقع زایمان طبیعی می تواند این ویروس را به نوزاد خود انتقال دهد. در چنین مواردی پزشک برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی از مادر به نوزاد، زایمان سزارین را تجویز می کند.

انتقال زگیل تناسلی با دهان

رابطه دهانی علت ایجاد زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی است. اگر ناحیه تناسلی یا بزاق دهان فرد به ویروس آلوده باشد، ویروس می تواند انتقال یافته و فرد را آلوده کند. شما می توانید در مقاله «زگیل تناسلی در دهان» اطلاعات کاملی در این مورد به دست آورید.

آیا استخر باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟

شنا در استخرهای عمومی و یا حتی استفاده از حوله اشتراکی یا حمام مشترک نمی تواند باعث انتقال ویروس پاپیلومای انسانی شود. احتمال انتقال ویروس در این شرایط صفر درصد است.

آیا بوسیدن باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟

بوسیدن و در آغوش گرفتن نمی تواند طریقه انتقال زگیل تناسلی باشد.

انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن

انتقال زگیل تناسلی در دختر مجرد

دختران مجرد ممکن است در اثر اپیلاسیون، لیزر یا تیغ آلوده چنین ویروسی را دریافت کنند. در دختران مجرد نیز زگیل تناسلی ایجاد می شود. این زگیل ها روی قسمت های بیرونی واژن، بین ناحیه تناسلی و مقعد و یا در کانال مقعد دیده می شوند. همچنین زگیل تناسلی در دختر مجرد می تواند در گردن رحم نیز ظاهر شود. از جمله بهترین روشهای درمان زگیل تناسلی در دختران باکره پلاسما تراپی و لیزر است.

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟

عوارض زگیل تناسلی برای مردان و زنان بسیار خطرناک است. کسانی که مبتلا به این ویروس هستند ممکن است در معرض بیماری هایی مثل:

  • سرطان دهانه رحم
  •  تومور های واژن
  • تومورهای  آلت تناسلی
  • تومور مقعد
  • تومور گلو
  • سرطان گردن رحم

قرار گیرند. به همین دلیل هم باید با مشاهده علائم این ویروس سریعا برای درمان زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

اگر مبتلا به زگیل تناسلی شده اید برای درمان و جلوگیری از عوارض زگیل تناسلی در زنان می توانید از مشاوره خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

هر چند احتمال انتقال زگیل تناسلی با کاندوم وجود دارد ولی بهتر است رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید. برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی و ابتلا به این بیماری به موارد زیر توجه کنید:

  • عدم مقاربت با شرکای جنسی متعدد
  • پایبندی به ارزشهای اخلاقی و خانواده
  • رعایت نکات بهداشتی مثل پرهیز از تیغ مشترک یا آلوده
  • پرهیز از لیزر و اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی
  • نداشتن رابطه جنسی پر خطر مثل رابطه دهانی
  • تزریق واکسن زگیل تناسلی (واکسن گارداسیل)

در صورتی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوید، نباید زگیل ها را دستکاری کنید.

جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

بعضی افراد می توانند شاهد از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی باشند. اما این ویروس ممکن است عود کند یا اینکه خود به خود از بین نرود. برای درمان زگیل تناسلی راه هایی مثل درمان زگیل تناسلی با پلاسماتراپی، جراحی، انجماد زگیل، مواد شیمیایی مثل پدوفیلین و پماد یا کرم وجود دارد. درمان زگیل تناسلی با لیزر، درمان قطعی زگیل تناسلی است.

اگر سوال دیگری درباره نحوه انتقال زگیل تناسلی دارید، در بخش نظرات همین مقاله آنها را ارسال کنید. در اسرع وقت به سوالات شما عزیزان در این مورد پاسخ خواهم داد.

۲.۷/۵ - (۲۳ امتیاز)
۲ دیدگاه ها
    • سلام. خیلی بعید هست مگر اینکه بزاق دهان آلوده باشه و فرد دچار زگیلهای دهانی شده باشه که میتونه احتمال انتقال ویروس رو بده. اصلی ترین روش انتقال همان رابطه جنسی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *