بهترین روش درمان زگیل تناسلی در دختران باکره چیست؟

درمان-زگیل-تناسلی-در-دختران

در بعضی از خانم ها ممکن است برجستگی یا لکه های مسطح گوشتی روی پوست یا مخاط واژن ظاهر شود. این زائده ها زگیل تناسلی هستند که تیپهای پوستی ویروس hpv می باشند و عمدتا در اثر رابطه جنسی با فرد آلوده ایجاد شده اند. البته زگیل تناسلی در دختران مجرد هم می تواند ایجاد شود. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که علت ایجاد این زگیل ها چیست و چه روشهایی برای درمان زگیل تناسلی در دختران باکره وجود دارد. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم زگیل تناسلی دختران

زگیل تناسلی به تیپهای کم خطر و غیرسرطانی ویروس hpv گفته می شود که باعث ایجاد زگیلهای پوستی در ناحیه تناسلی فرد می شوند. شایع ترین تیپهایی که این عارضه را ایجاد می کنند عبارتند از تیپهای ۶ و ۱۱. محل رویش زگیلهای تناسلی در دختران معمولا روی کشاله ران ها، لابیاها و اطراف مقعد است که علائم زیر را ایجاد می کنند:

  • زائده هایی به رنگ پوست بدن، خاکستری یا سفید
  • رشد زگیلها به صورت تکی یا خوشه ای (شبیه گل کلم) که ریز یا درشت هستند
  • خارش و سوزش (در برخی موارد)
  • تعداد این زگیلها به ندرت افزایش می یابد که همین افزایش تعداد از نشانه های اصلی ابتلا به زگیل تناسلی است.

از آنجایی که ویروسها یک دوره نهفتگی دارند، این علائم ممکن است چند هفته تا چند ماه بعد از آلوده شدن دختران به ویروس زگیل تناسلی ظاهر شوند. در اکثر موارد دوران نهفتگی ویروس زیر شش ماه است و اگر از رابطه مشکوک یا پرخطر شما شش ماه گذشته است، جای نگرانی وجود ندارد.

علت زگیل تناسلی در دختر مجرد

زگیل تناسلی عمدتا یک بیماری منتقله جنسی است و به یکی از روشهای زیر می تواند به دختران مجرد منتقل شود:

  • رابطه جنسی ناکامل
  • استفاده از اسباب بازی های جنسی آلوده
  • رابطه جنسی دهانی یا مقعدی

نکته مهم: در صورتی که پارتنر شما مبتلا به این ویروس باشد، تماس پوستی نواحی آلوده می تواند باعث انتقال آن شود. متاسفانه کاندوم نمی تواند به طور کامل مانع از انتقال زگیل تناسلی شود، چرا که ممکن است بیضه ها و کشاله های ران پارتنر آلوده هم ممکن است آلوده به زگیل تناسلی باشد.

برای درمان زگیل تناسلی دختران در تهران، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

زگیل تناسلی در دختران باکره بدون رابطه

زگیل تناسلی در دختران برخلاف بیماریهای مقاربتی دیگر مثل ایدز یا تبخال تناسلی می تواند بدون هیچ نوع رابطه جنسی هم منتقل شود. روشهای انتقال زگیل بدون رابطه عبارتند از:

  • استفاده از لوازم شخصی (شورت، ژیلت، …) فرد آلوده به ویروس زگیل تناسلی (HPV)
  • اپیلاسیون یا لیزر موهای زائد در سالن های زیبایی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند
  • تماس پوستی (عمده ترین راه انتقال زگیل تناسلی در دختران مجرد)

در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله علت ایجاد زگیل تناسلی بدون رابطه را مطالعه بفرمایید. توجه کنید که امکان انتقال ویریس hpv از طریق استخر بسیار بسیار ناچیز است و در مورد استخر جای نگرانی وجود ندارد.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در دختر مجرد

معمولا در دختران مجرد، زگیلها روی قسمتهای بیرونی واژن ایجاد می شوند و موقع معاینه واژن می توان آنها را دید. همچنین برای مشاهده زگیلهای ریز می توان از “تست استو وایت” که نوعی محلول اسیدی است، روی پوست واژن استفاده کرد.

حقایقی-درباره-زگیل-تناسلی-در-دختران

روشهای درمان زگیل تناسلی در دختر باکره

در صورتی که مبتلا به زگیل تناسلی هستید نیاز است هرچه زودتر برای درمان و بداشتن زائده های پوستی اقدام کنید. عدم درمان به موقع باعث پخش شدن زگیلهای تناسلی در ناحیه تناسلی و کشاله های ران شده و درمان را سخت تر و هزینه بر تر می کند. به گفته دکتر فرخی پور، برای درمان زگیل تناسلی در دختران باکره با توجه به سایز و تعداد زگیل ها از روشهای زیر استفاده می شود:

درمانهای دارویی

برای درمان زگیل تناسلی سه دسته دارو وجود دارد:

داروهای مسکن: برای کاهش علائم سوزش، خارش و درد

داروهای تقویتی: داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی عمومی یا پمادهای تقویت ایمنی موضعی مثل کرم الدرا

داروهای موضعی: برای از بین بردن زائده گوشتی از محلولها و پمادهایی مثل پودوفیلین، تری کلرواستیک اسید، پودوفیلوکس، … استفاده می شود. بعد از چند هفته می توانید اثر دارو را ببینید.

اگر به روش های سریعتری برای درمان نیاز دارید، می توانید روش های دیگر را امتحان کنید که در ادامه آمده اند.

کرایو تراپی یا انجماد زگیل ها

در این روش از سرمای نیتروژن مایع برای کشتن سلولهای زگیل استفاده می شود. این روش برای از بین بردن زگیلهای بزرگ  مناسب نیست.

عوارض: احتمال برگشت دوباره زگیلها بعد از درمان به روش کرایو بیشتر از روشهای دیگر است. چون ممکن است سلولهای زیرین زگیل درست منجمد نشوند.

الکتروکوتر یا سوزاندن

زگیل هایی که خیلی بزرگ هستند و نمی توان با روشهای دیگر به طور کامل آنها را برداشت، با جریان الکتروکوتر در یک جلسه سوزانده می شوند. به این روش، درمان الکتروسرجری نیز گفته می شود.

مزایا: یک درمان سریع برای زگیلهای پوستی گل کلمی و بزرگ است است.

عوارض: در این روش احتمال ماندن جای اسکار در ناحیه زگیل وجود دارد و درد بالایی دارد.

نکته مهم: با توجه به عوارض الکتروکوتر برای درمان زگیل تناسلی در دختران باکره بهتر است از روشهای دیگر استفاده کنیم تا زیبایی واژن دختران حفظ شود.

رادیوسرجری

رادیو سرجری هم مثل روش الکتروسرجری یک روش جراحی برای سوزاندن زگیل های بزرگ است. اما در این روش برای برداشتن زگیل تناسلی به جای الکتروکوتر از دستگاه RF سرجری استفاده می شود. جراحی با آر اف (آر اف سرجری) درد کمتری نسبت به الکتروسرجری دارد و جای اسکار خیلی کمتری می دهد. به همین دلیل درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد با آر اف سرجری خیلی بهتر از الکتروسرجری است.

لیزر زگیل تناسلی در دختران مجرد

لیزر تراپی زگیل های تناسلی با انواع لیزرهای CO2 مثل لیزر مونالیزا و لیزر ژولیت برای ضایعاتی خوب است که خیلی بزرگ نیستند و با پرتوهای لیزر می توان تمام سلولهای آنها را نابود کرد.

مزایا: درمان صد در صد زگیل تناسلی با این روش سریع، بدون سوختگی و اسکار است. احتمال عود زگیلها با این روش خیلی کمتر است.

عوارض: لیزر زگیل بخارات سمی ایجاد می کند که برای پزشک و بیمار خطرناکند. بنابراین موقع لیزر باید ایمنی های لازم انجام شود.

پلاسما تراپی زگیل تناسلی

بهترین راه درمان زگیل تناسلی دختران مجرد، سوزاندن زگیل با پلاسما تراپی است. این روش از لیزر زگیل تناسلی در دختران مجرد بهتر حواب می دهد و در یک جلسه و سریع انجام می شود.

مزایا: درمان صد در صد زگیل تناسلی با پلاسما تراپی بدون ایجاد بخارات سمی و بدون جای اسکار و زخم است. در ضمن احتمال عود زگیلها بعد از پلاسما تراپی خیلی کمتر می شود.

عوارض: تاکنون عوارضی در این مورد به ثبت نرسیده است.

پلاسماتراپی-زگیل-تناسلی-در-دختران

برای درمان زگیل تناسلی دختران در تهران، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

همانتطور که توضیح دادیم، زگیل تناسلی در دختران مجرد می تواند به دلیل رابطه جنسی دهانی یا ناکامل و یا حتی بدون رابطه جنسی ایجاد شود. زگیل تناسلی در دختران باکره را می توان با روشهای دارویی، لیزر، جراحی و غیره درمان کرد. ولی بهترین و جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی در دختران استفاده از پلاسماتراپی زگیل ها است که هیچ عارضه ای ندارد. در کنار درمان با پلاسما، نیاز است شما داروهای تجویز شده توسط پزشک را هم مصرف کنید تا با بالابردن سطح ایمنی بدن از عود زگیل تناسلی جلوگیری شود.

پرسش و پاسخ زگیل تناسلی دختران

در اینجا می توانید رایج ترین سوالاتی را که دختران از دکتر فرخی پور در مورد زگیل تناسلی می پرسند، بخوانید:

آیا بعد از درمان، احتمال عود زگیل های تناسلی در دختران وجود دارد؟

بله. چون روشهای درمان زگیل تناسلی در دختر باکره که در این مقاله گفتیم صرفا زگیل ها را از بین می برد، نه ویروس را. بنابراین تا زمانی که ویروس در بدن شما هست احتمال عود زگیلها وجود دارد. با این حال درمان باعث می شود، جلوی پخش شدن زگیلهای تناسلی گرفته شود و عود آنها را هم به حداقل می رساند.

چطور می توانیم از ایجاد زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

با استفاده از کاندوم موقع هر نوع رابطه جنسی، نداشتن شرکای متعدد، شروع نکردن رابطه جنسی از سنین پایین، عدم استفاده از لوازم شخصی دیگران و زدن واکسن گارداسیل یا واکسن پاپیلوگارد می توانید جلوی ابتلا به زگیل تناسلی را بگیرید.

آیا استفاده از توالت مشترک هم می تواند باعث انتقال ویروس اچ پی وی شود؟

از نظر تئوری اگر محیط دستشویی مثل توالت فرنگی آلوده به ویروس hpv باشد، ویروسها می توانند باعث انتقال به شما شوند. اما از نظر عملی این احتمال بسیار پایین است و جای نگرانی ندارد.

اگر شما هم سوالی درباره بهترین روش درمان زگیل تناسلی در دختران باکره دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *