سرطان دهانه رحم در دختران باکره چه علائمی دارد؟

سرطان دهانه رحم در دختران

مهمترین علت بروز سرطان دهانه رحم ابتلا به ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است. این بیماری در سنین باروری و در زنان ۲۵ تا حدود ۵۰ سال که متاهل هستند، بیشتر بروز می کند.
با این حال دختران مجرد و باکره هم ممکن است به سرطان سرویکس دچار شوند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که سرطان دهانه رحم در دختران باکره چه علائمی دارد. پس تا پایان همراه ما باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا دختر مجرد هم سرطان دهانه رحم می گیرد؟

معمولا سرطان دهانه رحم در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و شرکای متعددی دارند، بیشتر رخ می دهد. اما دختران باکره هم ممکن است به ندرت دچار سرطان دهانه رحم شوند. به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، عوامل زیر می توانند علت سرطان دهانه رحم در دختران مجرد نقش دارند

  • ضعیف بودن سیستم ایمنی
  • مصرف زیاد و طولانی مدت قرصهای ضد بارداری برای درمان برخی بیماری های رحمی در دختران
  • سبک زندگی (چاقی مفرط، مصرف دخانیات و الکل)
  • دلایل ارثی و ژنتیکی
  • قاعدگی زودرس

همچنین، آلودگی به اچ پی وی و زگیل تناسلی بدلیل رابطه جنسی مقعدی و دهانی به خصوص از سنین پایین هم می تواند علت ابتلا به سرطان سرویکس در دخترانی باشد که بدون دخول واژینالی، رابطه جنسی دارند.

علل سرطان دهانه رحم در دختران

با دیدن علائم سرطان دهانه رحم در دختران مجرد، شما هم می توانید برای درمان آن به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سرطان دهانه رحم و علائم آن در دختران مجرد

بیشتر علائم سرطان دهانه رحم در دختر باکره هم مثل علائم سرطان دهانه رحم در یک خانم متأهل در سنین باروری یا یائسگی است. این علائم عبارتند از:

  • پریودهای سنگین یا طولانی
  • لکه بینی یا خونریزی بین دو پریود
  • کم خونی، احساس ضعف و خستگی مفرط
  • مشکلات ادراری مثل احتباس ادرار، بی اختیاری ادرار، درد و سوزش ادرار و ادرار رنگی
  • ترشحات واژینالی غیرعادی با بوی بد
  • کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل
  • بی اشتهایی
  • دردهای لگنی
  • پا درد و استخوان درد (در مراحل پیشرفته سرطان)

معمولا مراحل اولیه سرطان سرویکس بدون علامت هستند و علائم بالا بیشتر در مراحل پیشرفته تر این بیماری بروز می کنند. شایع ترین علائم سرطان دهانه رحم در دختران باکره، مشکلات مربوط به قاعدگی و خونریزی واژن است.

بیشتر بخوانید: ۳۰ پرسش و پاسخ درباره سرطان دهانه رحم

علائم سرطان دهانه رحم در دختران

تشخیص سرطان دهانه رحم در دختران باکره

دخترانی که دچار قاعدگی شدید و طولانی هستند یا لکه بینی بین دو دوره قاعدگی دارند، باید سریعتر برای تشخیص علت آن به پزشک زنان مراجعه کنند. اولین تست تشخیصی برای کانسر سرویکس، تست پاپ اسمیر است. اما چون گرفتن این تست به پرده بکارت صدمه می زند، نمی توانیم پاپ اسمیر برای دختران باکره انجام دهیم.

در این موارد، پزشکان از ترشحات واژینالی دختران برای تشخیص کانسر سرویکس استفاده می کنند که البته دقت پاپ اسمیر را به هیچ عنوان ندارد. علائم سرطان دهانه رحم در دختر باکره هم می تواند به تشخیص اولیه این بیماری کمک کند.

آیا سرطان دهانه رحم درمان دارد؟

سرطان دهانه رحم را می توان در دختران باکره هم درمان کرد. پزشک از روشهای دارویی، هورمون تراپی، شیمی درمانی یا جراحی برای درمان قطعی این بیماری استفاده می کند. در واقع، نوع روش درمان سرطان سرویکس به درجه پیشرفت بیماری در دختران و در نظر گرفتن توانایی بارداری شان در آینده بستگی دارد.

همچنین مراجعه به موقع به متخصص زنان این امکان را می دهد که از پیشرفت مراحل سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. دختران جوان باید بدانند که همیشه رابطه جنسی راه انتقال زگیل تناسلی و آلودگی به hpv نیست. پس دیدن علائم این بیماری باید بدون نگرانی از قضاوت های اشتباه هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

راههای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در دختران

دختران مجردی که ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارند، می توانند به کمک روش های زیر ریسک بروز این بیماری را کاهش دهند:

  • اگر اضافه وزن دارید، وزن تان را کم کنید.
  • از کشیدن سیگار یا مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید.
  • حتما واکسن گارداسیل را در سنین پایین بزنید. این واکسن می تواند از ابتلا به سرطان دهانه رحم که ناشی از تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی هستند، جلوگیری کند.
  • از سنین پایین رابطه جنسی را شروع نکنید.
  • رابطه مقعدی و دهانی با فرد آلوده به اچ پی وی هم می تواند مثل دخول واژینالی شما را به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی آلوده کند.

البته دوباره تاکید می کنیم که سرطان دهانه رحم در دختران باکره بسیار پایین است. اما بهر حال توصیه می کنیم روشهای پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرید.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم در دختران

برای تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم در دختران مجرد، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره سرطان دهانه رحم دختران مجرد

در اینجا می توانید پاسخ خانم دکتر فرخی پور به رایج ترین سوالات در مورد سرطان سرویکس در دختران باکره را بخوانید:

ازدواج دختران در سنین پایین می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود؟

بله شروع رابطه جنسی و ازدواج در سنین زیر ۱۶ سال خطر کانسر سرویکس را بالا می برد.

سرطان دهانه رحم در دختران مجرد میتواند باعث ناباروری شان شود؟

در بعضی موارد سرطان دهانه رحم در دختران مجرد ممکن است باعث ناباروری در آینده شود. در این مورد باید با پزشک مشورت کنید تا برایتان فریز بافت تخمدان را انجام دهد. به این ترتیب بعد از درمان می توانید باردار شوید.

دختران مجردی که سرطان دهانه رحم پیشرفته دارند، ممکن است دچار نازایی شوند؟

اگر برای درمان هیچ چاره ای جز عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم نباشد، نمی توانید بعد از ازدواج باردار شوید. به علاوه، شیمی درمانی هم می تواند قدرت باروری را در شما کاهش دهد.

اگر شما هم سوالی درباره سرطان دهانه رحم در دختران مجرد و باکره دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را بپرسید.

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *