همه چیز درباره chronic cervicitis در جواب کولپوسکوپی

chronic-cervicitis-در-جواب-کولپوسکوپی

زنانی که تست پاپ اسمیر مثبت دارند، باید آزمایش کولپوسکوپی را برای معاینه دقیق تر دهانه رحم انجام دهند. ممکن است جواب کولپوسکوپی بعضی از خانم ها به صورت chronic cervicitis گزارش شود. ما در این مقاله به تفسیر جواب کولپوسکوپی chronic cervicitis می پردازیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

جواب کولپوسکوپی chronic cervicitis

اگر جواب کولپوسکوپی شما chronic cervicitis گزارش شده، به معنی سرویسیت مزمن یا عفونت دهانه رحم مزمن است.

سرویسیت مزمن یعنی علائم عفونت دهانه رحم شما که به طور ناگهانی شروع شده است، شدید یا مزمن بوده و برای چند ماه ادامه دارد. طبق آمارها بیش از ۵۰% زنان بزرگسال این بیماری را در دوره ای از زندگی خود تجربه می کنند و مشکل رایجی بین خانم ها است.

علائم سرویسیت مزمن

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، علائم سرویسیت مزمن عبارتند از:

  • رابطه جنسی دردناک
  • درد یا خارش واژن
  • احساس فشار یا سنگینی در لگن
  • ادرار دردناک
  • خونریزی واژینالی بعد از نزدیکی یا بین سیکل قاعدگی
  • ترشحات غیر طبیعی واژن که به رنگ خاکستری، سفید یا زرد هستند.
  • تورم و التهاب دهانه رحم (در معاینات لگنی قابل مشاهده برای پزشک است)

البته در بعضی از زنان هم ممکن است سرویسیت مزمن هیچ علائمی نداشته باشد و به طور تصادفی در معاینات لگنی، التهاب دهانه رحم یا سرویسیت تشخیص داده شود.

فرق سرویسیت و واژینیت

نباید سرویسیت مزمن را با بیماری واژینیت اشتباه بگیرید. چون این دو بیماری کاملا متفاوتند. در واقع سرویسیت مربوط به التهاب دهانه رحم است که به اشتباه با نام زخم دهانه رحم هم آن را می شناسند. ولی واژینیت به معنای عفونت واژن است.

التهاب-دهانه-رحم-بر-اثر-عفونتهای-مقاربتی

برای درمان سرویسیت مزمن در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

علت سرویسیت مزمن چیست؟

سرویسیت مزمن معمولا در اثر عفونتهای مقاربتی (STIs) ناشی از کلامیدیا، سوزاک، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و تریکومونیازیس ایجاد می شود. اما موارد زیر هم می توانند باعث التهاب سرویکس (دهانه رحم) در زنان شوند:

  • آلرژی به اسپرم کش یا لاتکس موجود در کاندوم
  • استفاده از دوش ها یا دئودورانت های واژینال
  • قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی
  • دستگاه های داخل واژینالی مثل کلاهک دهانه رحم، دیافراگم، آی یو دی و پساری
  • رشد بیش از حد باکتری های واژن به نام واژینوز باکتریایی و سرایت آنها به دهانه رحم

البته رفتارهای پرخطر جنسی مثل داشتن شرکای جنسی متعدد یا شروع نزدیکی از سنین پایین هم می تواند ریسک التهاب دهانه رحم را در زنان بیشتر کند.

آیا سرویسیت مزمن خطرناک است؟

عدم درمان سرویسیت های مزمنی که در اثر بیماریهای مقاربتی ایجاد شده اند با عوارض زیر همراه است:

  • ناباروری در اثر PID
  • بروز پریتونیت (نوعی عفونت تهدید کننده زندگی) به دلیل PID
  • سرایت عفونت و التهاب به رحم و لوله های فالوپ و بروز بیماری التهاب لگن (PID)

همچنین این عفونت می تواند به شرکای جنسی شما منتقل شود و آنها را نیز بیمار کند. بنابراین اگر جواب کولپوسکوپی chronic cervicitis دریافت کرده اید، باید برای درمان سرویسیت مزمن خود سریعتر اقدام کنید.

درمان سرویسیت مزمن چیست؟

اگر سرویسیت ناشی از عفونتهای باکتریایی یا ویروسی نباشد معمولا نیازی به درمان ندارد و خودبخود بهبود می یابد. اما برای سرویسیت های مزمن عفونی با توجه به نوع عفونت باید درمان های زیر انجام شود:

  • مصرف آنتی بیوتیک برای درمان کلامیدیا یا سوزاک
  • خوردن داروهای ضد ویروسی برای درمان عفونت تبخال
  • داروهای تقویت سیستم ایمنی برای ویروس HPV (چون هیچ دارویی برای از بین بردن این ویروس و درمان زگیل تناسلی وجود ندارد. فقط سیستم ایمنی بدن می تواند این ویروس را نابود کند)

چون این عفونتها از راه رابطه جنسی منتقل می شوند باید شریک جنسی شما هم تحت این درمان ها قرار بگیرد. این کار باعث می شود بعد از درمان سرویسیت مزمن دوباره عفونت شما به دلیل رابطه با همسرتان عود نکند.

سرویسیت-مزمن

آیا سرویسیت مزمن سرطان است؟

سرویسیت یک بیماری شایع زنانه و شامل التهاب و عفونت دهانه رحم است. این عارضه اغلب با خطر سرطان همراه نیست. مگر اینکه در اثر آلودگی به ویروس HPV ایجاد شده باشد.

سرویسیت مزمن اگر ناشی از تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی مثل تیپ ۱۶ و ۱۸ باشد، احتمال ایجاد تغییرات سرطانی یا پیش سرطانی در دهانه رحم هست. بنابراین باید درمانهای لازم و تست های دوره ای منظم را حتما انجام دهید تا دچار سرطان دهانه رحم نشوید.

برای درمان سرویسیت مزمن در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

جواب کولپوسکوپی chronic cervicitis نشان می دهد که دچار سرویسیت مزمن هستید که معمولا در اثر بعضی از عفونت های مقاربتی ایجاد می شود.

سرویسیت عفونی باید حتما درمان شود. چون اگر این عارضه را رها کنید، عفونت به رحم و لوله های رحمی سرایت کرده و منجر به بیماری التهاب لگن و حتی ناباروری در زنان می شود. این بیماری با روشهای دارویی به راحتی قابل درمان است.

سوالات رایج درباره chronic cervicitis

خانم هایی که در جواب کولپوسکوپی خود متوجه سرویسیت مزمن می شوند، اغلب سوالات زیر را از خانم دکتر فرخی پور می پرسند:

سرویسیت مزمن چگونه تشخیص داده می شود؟

این بیماری در معاینه لگنی به طور اتفاقی کشف می شود و یا اینکه بیمار علائم سرویسیت را مشاهده و به پزشک متخصص زنان مراجعه می کند. برای تشخیص دقیق تر ممکن است تست پاپ اسمیر انجام شود و یا در صورت لزوم تست کولپوسکوپی دهانه رحم برایتان تجویز شود.

آیا سرویسیت مزمن می تواند باعث جواب غیر طبیعی در تست پاپ اسمیر شود؟

بله. یکی از علل شایع پاپ اسمیرهای غیرطبیعی عفونت دهانه رحم است. حتی در مواردی برای بررسی بیشتر باید تست کولپوسکوپی نیز انجام شود.

چطور می توانیم از سرویسیت جلوگیری کنیم؟

از دوش واژینال، تامپون و دئودورانت های واژینالی استفاده نکنید. اگر به لاتکس آلرژی دارید نوع کاندوم را عوض کنید. از رابطه جنسی محافظت نشده بپرهیزید و شرکای جنسی خود را محدود کنید.

اگر شما هم سوالی درباره جواب کولپوسکوپی chronic cervicitis دارید، در بخش نظرات می توانید آنرا بپرسید.

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *