ماندگاری ویروس hpv در بدن چقدر است؟

ماندگاری ویروس اچ پی وی

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از شایعترین و خطرناکترین ویروسهایی است که از طریق هر نوع رابطه جنسی با شریک آلوده منتقل می شود. این ویروس عامل اصلی ابتلا به بیماری هایی مثل زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان گلو و دهان است.
ویروس پاپیلوما دارای گونه های مختلفی است که بعضی از آنها از نوع کم خطر و بعضی هم از تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی هستند. اولین علامت بارز آنها، ظاهر شدن برجستگی های گل کلم مانند به رنگ صورتی ملایم یا رنگ گوشتی روی پوست است. ما در این مقاله به طور کامل به موضوع مدت ماندگاری HPV پرداخته ایم. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

مدت زمان ماندگاری ویروس hpv در بدن

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، ماندگاری ویروس hpv در بدن بسته به اینکه در چه مرحله ای از آلودگی به این عفونت مقاربتی باشد، متفاوت است. مدت زمان ماندگاری ویروس پاپیلوما به صورت زیر است:

دوره نهفتگی ویروس HPV

دوره کمون یا نهفتگی ویروس مدت زمانی است که طول می کشد تا بعد از آلوده شدن به hpv علائم آن ظاهر شود. دوره کمون ویروس  HPV از چند هفته تا چند ماه متغییر است و حتی می تواند تا سالها ممکن است طول بکشد. ویروس پاپیلومای انسانی در دوره کمون و خفتگی کاملا قابل سرایت به شریک جنسی تان هست.

در دوره کمون، ضایعات گل کلم مانند زگیل روی پوست ظاهر نمی شود ولی ویروس آن در سلول های بدن در حال تکثیر است. هر چند در این مرحله هیچ علائمی ندارید ولی با آزمایش اچ پی وی، می توانید متوجه وجود عفونت در بدن تان شوید.

بروز علائم زگیل تناسلی

بعد از آلوده شدن به عفونت اچ پی وی ممکن است تا سه هفته بعد هیچ علائمی بروز نکند. اما بعد از سه هفته و یا حتی ۳ ماه بعد، علائم عفونت hpv ظاهر می شوند. البته در برخی افراد هم ممکن است با وجود آلوده بودن فرد، تا سالها و حتی دهه ها زگیل تناسلی هیچ علائمی بروز ندهد و در حالت کمون باشد.

این نوع عفونت ها معمولا شدیدتر و خطرناکتر هستند. چون مدت بیشتری ویروس در بدن در حال تکثیر شدن است و احتمال اینکه منجر به سرطان های دستگاه تناسلی شوند، بالاتر می رود.

ماندگاری ویروس hpv در بدن

اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، عفونت پاپیلومای انسانی معمولا ظرف یک تا دو سال در بدن می ماند. طی این مدت دستگاه ایمنی بدن ویروس را خود بخود از بین می برد. اما در بعضی موارد، با وجود درمان هایی که انجام داده اید، ماندگاری ویروس بیشتر است و عفونت HPV می تواند ۱۰ تا ۲۰ سال ادامه داشته باشد. در این شرایط بیمار درگیر عوارض اچ پی وی پرخطر مثل سرطان می شود.

برای درمان زگیل تناسلی خود در تهران، می‌توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت قبلی  با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

روشهای تشخیص اچ پی وی در زنان

مدت زمان درمان HPV چقدر است؟

به طور کلی، سیستم ایمنی بدن هیچ زمان بندی خاصی برای درمان عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ندارد. اما تحقیقات نشان می دهند که تقریباً ۳۰ درصد از تمام زگیل ها در ۴ تا ۶ ماه اول ابتلا به عفونت اچ پی وی برطرف می شوند.

بعضی پژوهش ها هم نشان داده اند که ۸۰ تا ۹۰ درصد از عفونت های HPV، بخصوص تیپهای پر خطر آن، دو سال یا بیشتر طول می کشد تا درمان شوند. اقدام برای درمان hpv می تواند طول دوره درمان را کوتاه تر کند. از طرفی، عدم درمان زگیل تناسلی باعث افزایش ریسک عود زگیلها و یا بیشتر یا بزرگ تر شدن آنها می شود.

زمان عود مجدد زگیل تناسلی

به گفته خانم دکتر فرخی پور، هنگامی که به ویروس پاپیلوما مبتلا شوید، هر نوع درمانی که انجام دهید، باز هم ویروس از بدنتان خارج نمی شود. اکثر زگیل های تناسلی ۳ ماه بعد از درمان دوباره عود می کنند. البته اینکه چقدر زمان عود عفونت HPV طول بکشد بستگی به موارد زیر دارد:

  • تزریق واکسن گارداسیل
  • قدرت سیستم ایمنی
  • نوع ویروس اچ پی وی
  • مقدار ویروس در خون

عود عفونت hpv معمولا به خاطر فعال شدن مجدد ویروس پنهان و یا سرایت ویروس به نقاط دیگر بدن اتفاق می افتد. تنها راهی که می تواند شما را برای همیشه از شر ویروس پاپیلوما خلاص کند، پاکسازی کامل آنها به کمک سیستم دفاعی بدن است.

چه مدت بعد از درمان زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

برای شروع رابطه بعد از درمان زگیل تناسلی حداقل باید تا دو هفته پس از ناپدید شدن زگیل ها صبر کنید. بعد از درمان شما هنوز هم از طریق تماس پوستی می توانید پاپیلوما را منتقل کنید. پس باید در این مورد با همسرتان صحبت کنید.

فراموش نکنید که استفاده از کاندوم زنانه یا مردانه می تواند خطر انتقال HPV را کاهش دهد اما آنرا صفر نمی کند. در ضمن تمام انواع رابطه جنسی (واژینالی، مقعدی یا دهانی) می تواند HPV را منتقل کند.

بیشتر بخوانید: آیا ویروس اچ پی وی هیچگاه از بین می رود

رابطه بعد از درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی و رفع عفونت hpv، شما هم می‌توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت قبلی  با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره زگیل تناسلی

سوالات زیر درباره زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی زیاد از متخصص زنان پرسیده می شوند که به همراه جواب شان آنها را می خوانید:

آیا اچ پی وی درمان می شود؟

در حال حاضر روشی برای درمان اچ پی وی وجود ندارد و این ویروس فقط توسط سیستم ایمنی بدن از بین می رود. روش هایی که برای درمان وجود دارد، برای رفع علائم عفونت HPV هستند.

اگر HPV ظرف ۲ سال از بین نرود چه اتفاقی می افتد؟

عفونت ویروس پاپیلوما معمولا طی ۱-۲ سال پاک می شود. اما اگر ادامه داشت، هر چقدر بیشتر در بدن بماند، احتمال بروز سرطان دهانه رحم، فرج، واژن، مقعد، گلو و حلق بیشتر می شود.

چقدر طول می کشد تا hpv منجر به سرطان شود؟

سرطان های دستگاه تناسلی ممکن است ۱۰ تا ۲۰ سال و یا حتی بیشتر، بعد از آلودگی به ویروس پاپیلوما بروز کنند.

آیا HPV برای همیشه در بدن باقی می ماند؟

بستگی به نوع HPV دارد. ممکن است سیستم ایمنی ویروس را طی یک الی دو سال پاکسازی کند و یا اینکه ویروس سالها در بدن تان باقی بماند. بیشتر انواع اچ پی وی بدون درمان پاکسازی می شوند.

طول عمر ویروس HPV خارج از بدن چقدر است؟

مدت زنده ماندن ویروس اچ پی وی روی سطوح ۲-۳ ساعت است. اما اگر محیط گرم و مرطوب باشد، بیشتر از یک روز هم می تواند زنده بماند. تماس پوستی با سطح آلوده طی این مدت، منجر به انتقال ویروس می شود.

عفونت اچ پی وی در چه کسانی ماندگاری طولانی تری دارد؟

افرادی که ایمنی ضعیف دارند، افراد سیگاری یا الکلی و کسانی که مبتلا به عفونت های مقاربتی هستند، ماندگاری عفونت در آنها بیشتر است.

راهی برای پیشگیری از ویروس زگیل تناسلی هست؟

مطمئن ترین راه برای جلوگیری از عفونت HPV و عوارض آن، پرهیز از فعالیت جنسی، داشتن رابطه محافظت شده، محدود کردن شرکای جنسی، و تزریق واکسن گارداسیل است.

رابطه محافظت شده باعث انتقال ویروس اچ پی وی می شود؟

ویروس پاپیلوما در ترشحات بدن نیست و روی پوست فرد آلوده است. چون کاندوم تمام آلت تناسلی را نمی پوشاند، تماس پوستی با نواحی پوشیده نشده باعث انتقال ویروس اچ پی وی در رابطه می شود.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می شود؟

زمان خاصی نمی توان برای آن در نظر گرفت. چون این مدت زمان از چند هفته تا سالها متغییر است.

اگر شما هم سوالی درباره ماندگاری ویروس hpv دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را مطرح کنید.

۳.۸/۵ - (۶۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *