واکسن ایرانی زگیل تناسلی (پاپیلوگارد)

واکسن ایرانی پاپیلوگارد

یکی از شایع ترین سرطان های زنانه، سرطان دهانه رحم است که در اثر ابتلا به ویروس پاپیلوگاردی انسانی (hpv) یا همان زگیل تناسلی ایجاد می شود. هیچ روشی برای درمان زگیل تناسلی نیست و بهترین راه برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم، واکسینه کردن خانم ها در برابر این ویروس است.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با واکسن زگیل تناسلی به نام پاپیلوگارد و نحوه واکسیناسیون آن در ایران آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

واکسن پاپیلو گارد چیست؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان، واکسن پاپیلوگارد، اولین واکسن پاپیلوگارد در ایران است در یک سرنگ از پیش پر شده به فروش می رسد. این واکسن در هر دوز شامل نیم میلی لیتر پروتئین ویروس تیپ ۱۶ و ۱۸ پاپیلوگاردی انسانی است که تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی هستند. این دو ویروس عامل بروز ۷۰% از بدخیمی های گردن رحم (سرویکس) هستند.

از آنجایی که این واکسن ایرانی شامل ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست، کاملا بی خطر است. پاپیلوگارد باعث تولید آنتی بادی (مواد دفاعی) ضد HPV در بدن می شود. پس در صورتی که در آینده به این ویروس آلوده شوید، این آنتی بادی ها به ویروسها می چسبند و نمی گذارند سلولهای بدن را آلوده کنند.

شرایط نگهداری واکسن پاپیلوگارد

واکسن پاپیلوگارد را باید در دمای ۲-۸ درجه سانتی گراد و در یخچال نگهداری کنید. همچنین آن را از یخ زدگی و تابش نور دور نگه داشته و واکسن را با یخ منجمد حمل و نقل کنید. بهتر است نیم ساعت قبل از مراجعه به مرکز تخصصی زگیل تناسلی زنان در تهران برای تزریق، واکسن پاپیلو گارد خریداری و مصرف شود.

دوزهای تزریق واکسن پاپیلوگارد در ایران

واکسن پاپیلوگارد نیز شبیه واکسن گارداسیل در دو تا سه دوز به عضله بازو تزریق می شود. تعداد دوز تزریق بستگی به سن تزریق واکسن پاپیلوگارد دارد:

قبل از ۱۵ سالگی: برای سنین زیر ۱۵ سال باید دو دوز واکسن تزریق شود. اولین دوز در نوبت اول و دوز بعدی هم ۶ ماه بعد از ترزیق اولین دوز است.

بعد از ۱۵ سالگی: برای سنین بالای ۱۵ تا ۴۵ سال ۳ دوز واکسن زده می شود. اولین دوز در نوبت اول، دومین دوز یکماه بعد از تزریق دوز اول و سومین دوز هم ۶ ماه بعد از تزریق اولین دوز تزریق می شود.

واکسن پاپیلوگارد ۷ ماه بعد از اولین تزریق، بالاترین ایمنی را ایجاد می کند. سه دوز واکسن حتما باید تزریق شود تا بتواند به مدت ۸ سال ایمنی پایدار ایجاد کند. از آن به بعد، هر ۸ سال یک بار باید یک دوز واکسن تا ۴۵ سالگی دریافت کنید.

دوزهای تزریق واکسن پاپیلوگارد

مزایای واکسن ایرانی زگیل تناسلی

واکسیناسیون با واکسن زگیل تناسلی پاپیلوگارد در سنین مناسب اگر در سطح وسیعی انجام شود، می تواند شیوع زگیل تناسلی را کاهش دهد و از این طریق از افرادی هم که هنوز واکسن نزده اند، محافظت کند. از دیگر مزایای واکسن ایرانی پاپیلوگارد عبارت است از:

  • پیشگیری از سرطانهای ناشی از تیپ ۱۶ و ۱۸ ویروس پاپیلوگاردی انسان
  • پیشگیری از بدخیمی سلولهای پوششی رحم و دهانه رحم (سرویکس) تا ۷۰%
  • ایمنی بخشی بسیار زیاد
  • توقف پیشرفت ضایعات سرطانی در دهانه رحم و جلوگیری از بدخیم شدن آنها
  • دسترسی راحت تر به این واکسن نسبت به واکسن های خارجی hpv
  • پیشگیری از سرطان مقعد، واژن، دهان و حلق با تیپ ۱۶ و ۱۸ زگیل تناسلی

برای پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم، شما هم می توانید در مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان، اقدام به تزریق واکسن پاپیلو گارد ایرانی و یا واکسن گارداسیل کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت واکسن و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

عوارض واکسن پاپیلوگارد

مثل بقیه واکسن های زگیل تناسلی؛ درد، تورم و التهاب در محل تزریق از رایجترین عوارض واکسن پاپیلوگارد هستند. ممکن است در بعضی از افراد، بعضی از علائم زیر هم ایجاد شود:

  • خستگی
  • سرگیجه و سردرد
  • درد عضلانی
  • تب
  • احساس درد در دهان و گلو
  • مشکلات گوارشی مثل اسهال، درد بالای شکم، تهوع
  • ورم مفاصل
  • احساس خارش یا کبودی در محل تزریق
  • ایجاد پینه در محل تزریق
  • سنکوپ
  • واکنش های شدید آلرژیک
  • غش کردن

بعد از تزریق واکسن زگیل تناسلی بهتر است برای اطمینان از ایجاد نشدن واکنش های آلرژیک، تا یک ربع بعد از تزریق واکسن به حالت نشسته استراحت کنید و تحت مراقبت پزشک باشید.

قیمت واکسن پاپیلوگارد چقدر است؟

هزینه خرید واکسن پاپیلوگارد به دلیل تولید آن در داخل کشور، بسیار کمتر از واکسن گارداسیل یا دیگر واکسن های مشابه خارجی است که با ارز وارد ایران می شوند. قیمت دقیق واکسن را می توانید از شرکت های توزیع دارو و یا داروخانه هایی که واکسن زگیل تناسلی را ارائه می دهند، بپرسید.

متاسفانه این واکسن هنوز جزء واکسیناسیون روتین در کشور نیست و تحت پوشش بیمه ها قرار نمی گیرد. این واکسن را می توانید در مطب متخصص زنان هم بزنید. اگر ساکن تهران هستید، برای اطلاع از قیمت واکسن پاپیلوگارد و یا تزریق آن می توانید به مطب خانم دکتر فرخی پور مراجعه کنید.

واکسن پاپیلوگارد بهتر است یا گارداسیل؟

تزریق واکسن گارداسیل یا پاپیلوگارد، هر دو به یک اندازه برای پیشگیری از ابتلا به تیپ های ۱۶ و ۱۸ زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم موثر هستند. حتی به خاطر اینکه واکسن پاپیلوگارد سیستم ایمنی را بیشتر تحریک می کند، آنتی بادی بیشتری هم می سازد.

بنابراین نسبت به واکسن گارداسیل مقاومت بیشتری در برابر تیپهای مختلف این ویروس ایجاد می کند. البته توجه داشته باشید که این واکسن مثل بقیه واکسن های زگیل تناسلی نمی تواند در برابر تمام تیپهای hpv مصونیت ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی چه تفاوتهایی با هم دارند

عملکرد واکسن ایرانی پاپیلوگارد1

۱۰ نکته مهم درباره واکسن hpv ایرانی

در مورد واکسن hpv ایرانی باید به نکات زیر توجه کنید، البته این نکات در مورد بقیه واکسن های hpv هم صدق می کند:

۱- تزریق پاپیلوگارد قبل از برقراری اولین رابطه جنسی بیشترین اثربخشی را دارد.
۲- بهترین سن تزریق این واکسن در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی است. اما در سنین بالاتر هم می توانید واکسیناسیون را انجام دهید.
۳- تزریق پاپیلو گارد از بروز بیماریهای مقاربتی دیگر مثل سوزاک، ایدز و … پیشگیری نمی‌کند.
۴- واکسن ایرانی hpv نمی تواند ضایعات سرطانی و یا عفونت های ناشی از HPV را در دهانه رحم، رحم و یا مقعد درمان کند.
۵- تزریق این واکسن نمی تواند از بروز عفونت اچ پی وی مربوط به تیپهای دیگر زگیل تناسلی جلوگیری کند.
۶- زدن واکسن پاپیلو گارد به هیچ عنوان جایگزین انجام دوره ای منظم تست پاپ اسمیر نیست. باید معاینات دوره ای را حتما انجام دهید.
۷- این واکسن فقط برای پیشگیری از انواع سرطان دهانه رحم نیست بلکه از سرطانهایی پیشگیری می کند که عامل آنها تیپ ۱۶ یا ۱۸ اچ پی وی هستند.
۸- اگر در دوز اول حساسیت شدید به واکسن نشان داده اید، تزریق دوزهای بعدی به شما پیشنهاد نمی شود.
۹- تزریق این واکسن هر چند بی خطر و ایمن است اما در دوران بارداری تزریق آن ممنوع است.
۱۰- اگر بیماریهای نقص ایمنی مثل ایدز دارید، واکسن پاپیلو گارد برایتان مشکلی ایجاد نمی کند و حتما توصیه می شود این واکسن را بزنید.

برای پیشگیری و درمان زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان، مراجعه کنید. همچنین می توانید در این مرکز، واکسن پاپیلوگارد ایرانی و یا واکسن گارداسیل را دریافت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت واکسن و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره واکسن ایرانی زگیل تناسلی

در این بخش می توانید پاسخ سوالات رایج در مورد واکسن ایرانی زگیل تناسلی یا پایپلوگارد را بخوانید:

واکسن پاپیلو گارد خوبه؟

بله. اگر قبل از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی، واکسن hpv ایرانی را بزنید، در برابر خطرناکترین تیپهای این ویروس hpv یعنی تیپ ۱۶ و ۱۸ کاملا مقاوم می شوید.

من واکسن HPV رو شروع کردم ولی بعدش باردار شدم، برای دو تا دوز بعدی چه کار کنم؟

هرچند اچ پی وی در بارداری خطرناک است اما هیچ نوع واکسن HPV را نباید در بارداری بزنید. برای همین توصیه می کنم، بقیه دوزها را بعد از زایمان تان ادامه دهید.

همه می توانند واکسن پاپیلو گارد بزنند؟

خیر. تزریق این واکسن برای افرادی که تب بالا دارند یا در دوران بارداری و شیردهی هستند، اصلا توصیه نمی شود.

من سرماخوردگی دارم، می توانم پاپیلو گارد بزنم؟

بله. برای عفونت های جزئی مثل سرماخوردگی اشکالی ندارد.

کسانی که قرص ضدبارداری هورمونی استفاده می کنند، می توانند پاپیلو گارد بزنند؟

بله، هیچ مشکلی ندارد.

آقایان هم می توانند واکسن پاپیلوگارد بزنند؟

بله. این واکسن می‌تواند از زگیل تناسلی و ضایعات پیش سرطانی مقعد و آلت که ناشی از ویروس پاپیلوگاردی انسانی تیپهای ۱۶و ۱۸ هستند، جلوگیری کند.

کسی که زگیل تناسلی داره، اگر واکسن پاپیلو گارد بزنه بدتر نمیشه؟

خیر. چون این واکسن از پروتئین ویروس ساخته شده، نه از خود ویروس. بنابراین باعث تشدید زگیل ها نمی شوند.

واکسن پاپیلوگارد با واکسن گارداسیل چه فرقی دارد؟

 واکسن پاپیلو گارد ۲ ظرفیتی است یعنی در برابر تیپ ۱۶ و ۱۸ ایمنی ایجاد می کند. اما گارداسیل ۴ ظرفیتی است و علاوه بر نوع ۱۶ و ۱۸، در برابر ویروسهای نوع ۶ و ۱۱ هم ایمنی می دهد. ولی مهمترین تیپ ها همان ۱۶ و ۱۸ هستند که واکسن ایرانی hpv آنها را پوشش می دهد.

اگر بیماری خود ایمنی داشته باشیم، می تونیم پاپیلوگارد بزنیم؟

بله می توانید واکسن پاپیلو گارد یا گارداسیل را بزنید. فقط در روز واکسیناسیون نباید داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی را مصرف کنید.

اگر سوالی درباره درمان زگیل تناسلی یا واکسن پاپیلوگارد دارید، می توانید آنها را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۳.۹/۵ - (۳۹ امتیاز)
۵ دیدگاه ها
    • خیر. بی نظمی قاعدگی یا مشکلات دیگه ی پریودی از عوارض واکسن پاپیلوگارد نیست. اگر چنین مشکلاتی دارید باید برای تشخیص علت و درمان اون به دکتر زنان مراجعه کنید.

  • سلام برای تزریق دوز های واکسن من دوز اول ایرانی زدم دوز دوم گارداسیل خارجی زدم خواستم ببینم مشکل نداره؟چون پرسیدم بعضیا میگفتن اگ دوز ها فرق داشته باشه باید از اول بزنین لطفا راهنمایی کنید

    • سلام. باید مجددا دوزها رو با یک واکسن تکرار کنید. تکنولوژی واکسنها متفاوته و تحقیق و بررسی به این صورتی که شما گفتید جایی انجام نشده که از میزان اثرگذاری مطلع بشیم.

  • سلام. بله در این سن و با شرایط شما واکسیناسیون تاثیر مثبت داره. زگیل هایی تناسلی حساب میشن که در مخاط واژن، مقعد، گلو یا دهان ایجاد بشن. بقیه زگیلها پوستی هستند و تناسلی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *